*(zeer) oude wonden gaan weer open

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sithara
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-01 23:32

sinds een maand of twee rijd ik samen met een vriendin een (veelbelovende!) achtjarige merrie die als veulen lelijke wonden aan het achterbeen heeft opgelopen (aan de voorkant van de hak (ong. 8 cm lang en 1 cm breed) en aan de bovenkant vlak boven de hoef (ong. ter doorsnee van een pingpongbal, met een verdikking van zeker 1,5 cm)). er zit dik littekenweefsel op en zij heeft in geen jaren kreupel gelopen. ze werd niet bereden. kwam wel in de wei. liep als een trein.
nu rijden we haar dus regelmatig (loopt als een trein!) en nu zagen we vandaag dat haar wonden etteren en de onderste is zelfs echt open! afspuiten verdraagt ze, maar ze tilt het been wel weg.
is dit nu einde verhaal? kunnen we haar nooit meer rijden omdat haar wonden deze (tot nu toe toch minimale) belasting niet aan kunnen? of zijn deze littekens nog te behandelen, sterker te maken en kunnen we haar wel blijven rijden (in de toekomst)??
heel erg graag een antwoord: ik vind het zo zonde, dit paard is zo super...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 00:09

Ik zou in dit geval er de dierenarts bij halen en er even door een kundig iemand naar laten kijken. Het is erg moeilijk om op dit forum een oordeel te geven wat er nog wel, en wat er niet meer kan, en wat de reden is dat de verwondingen openbreken.
Je moet in ieder geval rekening houden dat een litteken niet meer de oorspronkelijk souplesse en rekbaarheid heeft van gewone huid. Als de verdikkingen die je beschrijft alleen een vorm van wild vlees zijn, zou het in principe ook niet mogen etteren. Maar je hoort ook van wonden die lijken te genezen maar af en toe weer ontsteken door een abces dat latent aanwezig is, of botsplinters die los zijn komen te zitten. Waar zijn die wonden door ontstaan?
Het zal in ieder geval niet kwaad kunnen om er ook eens foto's van te laten maken. Het feit dat ze er nooit kreupel op heeft gelopen lijkt me in ieder geval wel positief.

sithara
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 00:17

het zijn wonden ontstaan door draad. vastgezeten in omheining. brrr.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 00:27

Zijn de wonden ontstaan door schrikdraad? Schrikdraad is doorweven met metaal, om de stroom te geleiden. Het kan heel goed dat er stukjes van dat metaal in de wonden zijn achtergebleven en de ontstekingen veroorzaken. En ik vermoed zomaar dat er al eerder ontstekingen aan de wonden zijn geweest. Roentgenfoto's kunnen metaalresten zichtbaar maken in de wonden/littekens. Ik zou foto's laten maken als ik jullie was. Ik hoop dat jullie de eigenaar ervan kunnen overtuigen dat het nodig is....