Mok.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
brithany

Berichten: 96
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-01 21:04

Hallo,mijn vriendin kan een paard kopen die mok heeft,kan dat kwaad en komt dat terug,wat is wijs ,kan ze dit paard kopen of beter van niet.
Groetjes Brihany Lovers

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 11:11

Het is erg moeilijk om een kort antwoord te geven op jouw vraag. Of een paard nou mok heeft of niet moet in principe geen reden zijn om een paard wel of niet te kopen. Mok is heel goed te behandelen, maar dat moet dan wel gebeuren. Als je een paardje treft dat ooit eens zwaar verwaarloosde mok heeft gehad, kun je een paard overhouden met hele dikke benen, en alle gevolgen van dien.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 11:17

Mok kan veroorzaakt worden doordat een paard te lang in zijn eigen vuil staat en het aangekoekte vuil de boosdoener is van het ontstaan van mok. Een andere oorzaak is het te vaak wassen van de benen met zeep. Hierdoor verdwijnt de natuurlijke vetlaag (talg) van de huid en wordt deze droog en vormen er zich kloven. De opengesprongen huid is dan weer toegankelijk voor allerlei ziektekiemen en kunnen er zich allerlei infecties voordoen. Is dit het geval, dan ontstaat er natte mok. Uit de kloven komt dan vocht en als dit opdroogt vormt het dikke korsten op de pijnlijke plekken. Loopt een paard lekker buiten in fris gras, dan vallen de korsten er op een gegeven moment af en is de plek genezen. Staat het paard daarentegen in een natte stal, dan zal de besmetting weer snel toeslaan en moet het dier van voren af aan weer behandeld worden.

In sommige gevallen is er zowel mok als een schurftaandoening op dezelfde plek aanwezig, dat het lijkt alsof het één aandoening is die maar niet over wil gaan. Paarden met dit ongemak staan veel te schuren en te stampen. Na behandeling van mok blijft de huid geïrriteerd en schilferig. Wanneer je door hebt dat je ook met schurftmijten te doen hebt, kun je de behandeling ook op dit ongedierte richten.

Behandeling:

Mok moet zo snel mogelijk behandeld worden voordat het zich uitbreid en zelfs bloedvergiftiging kan veroorzaken. Smeer de plek bij je paard of pony met mokzalf meerdere malen in.
Zorg voor een droge stal.
Gebruik zaagsel i.p.v. stro. Zaagsel neemt het vocht beter op.
Houdt de benen van je paard goed droog.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 12:53

hoi,

je kan het paard gewoon kopen. Maar als ie gekeurd wordt, heb je kans dat ie afgekeurd wordt. Niet omdat ie mok heeft, maar omdat hij er tijdens het lopen misschien pijn aan heeft. Dus effe verhelpen en dan keuren, en anders gewoon kopen ( mits het niet super super erg is, maar dat denk ik niet)

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 13:18

Mijn paard heeft ook mok. Op het moment dat ik hem kocht had hij er iets last van. Mijn paard loopt er niet moeilijk door, maar hij komt er ook niet meer vanaf. ik hou het wel goed bij en de ene keer is het erger dan de andere keer. ik heb ook de dierenarts erbij gehad en die zei dat als het niet erger werd als zo dat het dan wel mee viel, maar als je een paard koopt met mok, moet je het wel goed blijven verzorgen, omdat het anders veel erger kan worden!

Succes gr essie

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 11:24

Ok, nog maar een keer... Knipoog Cure-mok van VSM!
Ook de meest chronische gevallen genezen hiermee (kan dat uit eigen ervaring bevestigen) en ze bouwen een soort van weerstand tegen mok op waardoor het ook niet zo snel weer terug komt. Te bestellen via Puur Natuur, tel.:0294-455666/455888
(www.puurnatuur.nl)(info@puurnatuur.nl) en ik geloof dat de paardendrogist het ook heeft.
Een pot van 600 tabletten kost dacht ik rond de 80 gulden. Gewoon proberen, dan zul je zelf merken dat het werkt.
Succes!!