Haken op de kiezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buuf

Berichten: 188
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: Eelde

Haken op de kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 14:15

Weet iemand toevallig ook of/hoe je zelf kan voelen of een paard haken op de kiezen heeft? Verward
Graag tips!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:18

door gewoon je hand in de paardenmond te stoppen,(zorg dat je de kaak goed open houd,zodat ze niet kunnen bijten)
als je dan langs de kiezen/tanden gaat ,kun je voelen of er scherpe randen zijn(soms zo scherp dat je je er aan kan snijden).

naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:21

Nou, ik heb in t verleden wel eens bij mijn paard gevoeld dat hij haken had!
Maar hij had ze toen wel erg! weet niet of je het met een beetje haken ook kan voelen.

Ik deed toen mijn vingers naast zijn wang. en toen voelde ik direct aan de kiezen dat hij haken had! Zo'n haak stak mij in mijn vinger, en was heel scherp!

Toch zou ik bij twijfel er direct even naar laten kijken! Sinds ik weet wat haken echt inhouden, en hoe scherp ze zijn! is er voor mij geen twijfel meer! Als ik twijfel ga ik direct iemand erbij halen!

Vaak is controle gratis! Dus maakt het niet uit of je er iemand voor niets bij laat komen. Ik zou het zeker doen en het ook jaarlijks even laten controleren! zo voorkom je dat je paard met pijn in zijn mond rondloopt!

succes ermee!

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:25

als een pony propjes van zijn hooi maakt of erg knoeit met het voer, heeft hij ook haken op de kiezen

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 14:56

Ik laat het gewoon mijn veearts doen. Hij komt 2x/jaar enten en dan laat ik meteen het gebit even controleren en evt. bijslijpen.