prok keuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
antano

Berichten: 357
Geregistreerd: 10-09-03

prok keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 20:44

Hi
Ik ga zaterdag naar een paard dat prok is gekeurd .
Ik heb er al op gereden en het is de bedoeling dat we haar kopen .
Maar nou gaan we zaterdag er heen om over de prijs te praten en de uitslag te bekijken .
Maar waar moet ik nou opletten als ik de uitslag bekijk Verward ze is wel goedgekeurd OK dan! .
Gr elise

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 21:12

Als ze prok is gekeurd dan zijn allen balngrijke gewrichten op de foto gezet intotaal (als ik het goed heb uit mijn hoofd) 16 foto's bij deze foto's moet een keuringsrapport zitten. De foto's worden beoordeeld en per gewricht krijgt ze dan een cijfer 0 tot en met 4. Als een gewricht een 0 een 1 of een 2 krijgt houdt dat in dat er geen verhoogd risico op blessures of afwijkingen is. Een drie is onvoldoende en riskant en een vier is ronduit slecht dan is er al iets goed mis en wordt het paard niet goedgekeurd.
Als leek kan je op de foto's denk ik weinig zien maar het rapport moet je voldoende informatie geven.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 09:50

Prok gekeurd is volgens mij 22 foto's. Je moet erop letten dat er een prok-certificaat bij zit. Er zal ook een gewoon keuringsraport bij zetten. Het prok-cert. wil zeggen dat de foto's door de commissie van het KWPN (allemaal wijze heren-dierenartsen) beoordeeld zijn en goed bevonden. Ze zijn overigens zeer streng. Het kan dus best voorkomen dat er veel 2-en op staan, terwijl andere dierenartsen dit als 1 beoordelen.
Zou in ieder geval kijken hoe lang de PROK-keuring geleden is. Als het al iets langer geleden is, moet je misschien voor de zekering nieuwe foto's laten maken.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 11:22

Het PROK is een door het stamboek ingestelde keuring, tbv selectie op erfelijke afwijkingen (op zich niets mis mee).

En hoewel de foto's ansich hierdoor niet veranderen, is de beoordeling strikt fokkerij technisch en idd zeer streng, het kan dus behoorlijk afwijken, van een normale aankoop / sport keuring.

Als het certificaat niet in alle opzichten positief is en jij met het betreffende paard geen fokkerij plannen hebt, is het misschien een optie om met die foto's een 2e opinion op te vragen, op basis van jouw eigen toekomst verwachtingen, vooropgesteld dat die foto's zeker niet ouder zijn dan 6 maanden.

Voor de rest kan ik hetgeen hier boven is gezegd alleen maar onderstrepen.

pukpaleis
Berichten: 225
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 22:54

koop nooit een paard alleen op een prok-rapport , hierbij is het paard alleen beoordeeld op erfelijke been-gebreken. Maar er zijn ook niet erfelijke gebreken die niet "mee" tellen voor de prok maar die een paard ongeschikt voor de sport of voor een verzekering kunnen maken : een paard met een gebroken kootbeen is PROK waardig!! (bijvoorbeeld)