Kale plekjes -> Rui? Schimmel? Aantalvragen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Kale plekjes -> Rui? Schimmel? Aantalvragen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 22:35

Ik ben benieuwd of er meer paarden zijn die kale plekjes hebben op het moment (de rui is er weer natuurlijk :d)

Het viel me vandaag op dat Otto ze ook weer heeft, en Union ook een aantal. Nu gaan er gelijk hersenspinsels door mijn hoofd van eventuele schimmelinfectie, aangezien ze het beiden hebben... Maar als ik dan terug denk aan vorig jaar, had Otto het toen ook. Hij heeft een plekje op precies dezelfde plaats, en die is meerdere malen verschenen, en meestal rond de tijd van de rui.
Maar hij heeft er over zijn hele lichaam wat zitten. Nu klinkt dat of het heel veel is, maar in werkelijk heid maar 4 a 5 kleine plekjes. Wel wat schilverig en kaal.

Nu heeft Union ook een aantal van die plekken... Maar bij hem weet ik het niet zeker of het niet gewone kale plekken van wondjes zijn. Zijn verzorgster ook niet, want als je zo'n paard als Union hebt raak je de tel van het aantal wondjes en waar heel snel kwijt...

Kunnen die kale plekjes samen hangen met de rui?
Zijn er meer die zulke kale plekjes krijgen? (sommige zijn niet heleamal kaal, maar nog maar een aantal haartjes aanwezig).

En hoe zou schimmel eruit zien? Verspreid dit zich snel?
Kan het dan ook beperkt blijven tot maar een paar plekjes op het lichaam?
Kunnen de kale plekjes het ook samenhangen met het feit dat de paarden overdag buiten staan, ook met de stortbuien die de laatste tijd vallen en het daarom sneller aanmaken van een winter vacht?

Heel wat vragen, maar ben er wel erg benieuwd naar Lachen
Ik heb overigens helaas geen fotos van de plekjes, enkel een veraf foto maar daar heb je weinig aan... (op zijn schouder, waar de hals stopt een klein wit stipje) Foto

Alvast bedankt Lachen

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 07:38

ik herken het wel, en ik behandel het uit voorzorg alsof het schimmel is.
het kan van het ruien komen, als je twijfled kun je altijd de veearts vragen