Nieuwe behandeling tegen Botkreupelheid (o.a. HKO)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Nieuwe behandeling tegen Botkreupelheid (o.a. HKO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 21:10

Kreupelheid bij paarden is een veel voorkomend en vervelend probleem. Niet alleen is het ellendig voor het paard, het betekent ook een onderbreking van de sportacticviteit, de training en het overig functioneren. Voor botkreupelheden, zoals spat en hoefkatrol, was er tot nu toe geen afdoende behandeling. Hier kon men slechts de verschijnselen remmen, maar de oorzaak zelf bleef bestaan. het internationale farmaceutische concern CEVA Santé Animale ontwikkelde voor deze aandoeningen een revolutionare behandeling. Tildren. Dit product, bestrijdt volgens de producent niet slechts de verschijnselen van de kreupelheid, maar pakt de aandoening zelf aan. Dierenarts dient Tildren per injectie toe. Het is geregistreerd voor paarden ouder dan 3 jaar. 'De resultaten in binnen- en buitenland zijn enorm goed.
Diverse paarden uit de (top) sport, maar ook recreatieve paarden, werden met veel succes door de paardenartsen behandeld', aldus de producent.

Bron: De Hoefslag
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 14-11-03 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeanine

Berichten: 227
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Nederwetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 21:23

En hoe zit dat dan met arthrose en dat meer van dat soort aandoeningen? Ik ben er wel heel nieuwsgierig naar hoor .
Groetjes Jeanine

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 21:25

Jammer genoeg weet ik daar niks van. Als het ware zou het daar ook voor aan de orde moeten komen denk ik.
Ik ga het in ieder geval eens vragen aan een kliniek of ze dit product kennen en hoe de bevindingen zijn.
Naar mijn menig klinkt het wel goed en als het werkt is het zeker een oplossing.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 10:55

HKO en spat zijn artrotische aandoeningen en daar zou het dus ook bij moeten helpen. Ik kan me niet voorstellen dat de aandoeningen te verhelpen zijn, maar ik wil graag meer info, dus als iemanfd meer weet!!!

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 14:46

Ik weet niet of het dit is maar was gisteren bij de dierenarts met Bjarni, idd spat. Hij had een aantal opties, waaronder een nieuw middel in de vorm van een infuus of injecties. Het is pas sinds dit jaar in Nederland geregistreerd en hij had er zelf een aantal paarden mee behandeld (in duitsland is het al langer). Ik heb gisteren een heleboel informatie gehad dus fluit me maar terug als er iets niet klopt, maar hij vertelde dat door dat infuus (of de injecties, zelfde middel) de botafbraak die ervoor zorgt dat er ook weer bot gaat groeien en je haakjes en randjes enz. krijgt zoals bij spat, wordt stopgezet. Doordat er geen afbraak is reageert het botvlies ook niet meer met overmatig bot bijmaken waardoor het vastgroeien/ de genezing een stuk sneller gaat ( in ieder geval bij spat).
Is het een beetje een logisch verhaal geworden? Anders ga ik er nog even in veranderen. Maar dit is wat ik er gisteren zo'n beetje van begreep. Ikzelf heb nu gisteren nog geen besluit genomen wat betreft het infuus en ben met een fles Radical naar huis gegaan (er hangt ook best een flink prijskaartje aan namelijk) maar ben er wel over aan het nadenken.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
groetjes Manon

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 22:24

Hoi, Ik ben heel erg benieuwd wat de werkzame stof in dit nieuwe middel is? Staat er iets op de verpakking? Ga je trouwens binnenkort op concours (lijkt me niet met een kreupel paard maar misschien werkt t wel fantastisch en is ie morgen weer rad Lachen mag ik je in dat geval aanraden voorzichtig te zijn want vrijwel ieder middel dat niet van nature in een paardenlijf aanwezig is komt tijdens een dopingcontrole naar boven en dan ben je de pineut (ook als je volledig ter goeder trouw bent).
Succes in ieder geval met je paard en ik hoop dat hij snel weer de oude is!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 09:33

Ik ben ook benieuwd. Maar het middel kan alleen succes hebben als degene die hem rijdt anders gaat rijden. Zolang je de voorhand blijft overbelasten is zo'n middel een symptoon betrijder en lost het zeker niets op. Dus ik weet niet of ik werkelijk zo blij ben met zo'n middel? Doe je de paarden er een plezzier mee als het telkens weer komt? De fabrikant in ieder geval wel!!!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-03 13:09

Aquahorse, ik kan het in dit geval echt niet met je eens zijn. Het is niet zo verstandig om het telkens op de ruiters af te schuiven, het kan zeker wel, maar niet altijd. Hoe verklaar jij anders dat paarden die 2 jaar in de wei staan dus niks moeten doen opeens HKO hebben.
Ik zou zeggen laten we blij zijn met elke oplossing die we voor dit soort problemen hebben!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 13:10

bij spat gaat het juist om de achterhand/spronggewricht... Waardoor zou dat dan ontstaan... Misschien daarvoor wel een goede oplossing...

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 20:59

chantal1 schreef:
Aquahorse, ik kan het in dit geval echt niet met je eens zijn. Het is niet zo verstandig om het telkens op de ruiters af te schuiven, het kan zeker wel, maar niet altijd. Hoe verklaar jij anders dat paarden die 2 jaar in de wei staan dus niks moeten doen opeens HKO hebben.
Ik zou zeggen laten we blij zijn met elke oplossing die we voor dit soort problemen hebben!


Mijn mening is gebaseerd op de ervaring die wij hebben en helaas komen bij ons alleen rijpaarden. Let wel even op dat ik me goed bewust ben van het feit dat ruiters dit totaal onbewust doen. Dat betekent dat ze het gewoon niet weten of geleerd hebben. In mijn ogen kan je dus niet spreken van een schuldige. Hoe het kan dat 2 jarige zomaar HKO hebben, zou ik zo niet kunnen zeggen. Dat kan veel oorzaken hebben. Maar onze ervaring is dus puur gebaseerd op paarden die gereden worden of zijn.
Vandaar. Nu begrijp je mijn reactie misschien ook beter.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:01

joyce B schreef:
bij spat gaat het juist om de achterhand/spronggewricht... Waardoor zou dat dan ontstaan... Misschien daarvoor wel een goede oplossing...


Spat is vaak ook een vorm van overbelasting...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:03

En paarden die als 3 jarige, vers uit het land, gekeurd worden en waar dan ook een 3 of 4 toegewezen krijgen?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:07

Voor HKO zijn veel oorzaken te noemen, ook voor paarden die uit het land komen. Voor spat geldt eigenlijk hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:10

Welke dan, erfelijkheid? Maar meer weet ik er niet.
Hoor alleen maar dingen over het rijden (waar een paard ook nog met erfelijkheid zit) , maar nooit hoe een paard wat niet slecht gereden kan zijn dat ook heeft.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:17

Er zijn veel verschillende oorzaken en dan heb ik niet over erfelijkheid. Denk maar eens aan scheef zijn en dat kan door veel oorzaken, dat heeft dus helmaal niets met rijden te maken of met erfelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:22

Dus niet altijd een ruiter probleem Haha!
Dus dan zou inspuiten wel een oplossing kunnen zijn.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:27

Aqua8horse"]
[quote="joyce B schreef:
bij spat gaat het juist om de achterhand/spronggewricht... Waardoor zou dat dan ontstaan... Misschien daarvoor wel een goede oplossing...


Spat is vaak ook een vorm van overbelasting...
[/quote]

Ik wordt hier een beetje moe van.
1 van mijn paarden heeft ook spat (maar totaal geen last meer van) doordat het griffelbeentje (achter) gebroken werd door een trap van een paard. Ik stond erbij toen het gebeurde. Dus a.u.b niet altijd alles over 1 kam scheren. Niet alle kreupelheden zijn terug te voeren op onbekwame ruiters !!

en los daarvan gaat dit topic over een nieuw product waar wij meer over willen weten, en niet over de vraag of het "erin" gereden is of niet, want daar zijn, zoals je weet, de meningen over verdeeld. Dus please, als je niets te melden hebt over dit nieuwe product, laat voor 1x deze discussie achterwege.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:35

runningkawa schreef:
Dus niet altijd een ruiter probleem Haha!
Dus dan zou inspuiten wel een oplossing kunnen zijn.


Dat hoeft toch niet? Het heeft zeker niet mijn voorkeur. Met training kan je ook heel veel doen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:38

Het zijn nogmaals geen onbekwame ruiters! Het zijn ruiters die dat niet geleerd hebben of weten, daar is niets onbekwaam aan. Ik heb ook gezegd... spat is vaak ook een vorm van overbelasting! Daaruit kan je opmaken dat ik dus helemaal niet alles over een kam scheer.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:46

Mist"]
[quote="Aqua8horse"][quote="joyce B schreef:
bij spat gaat het juist om de achterhand/spronggewricht... Waardoor zou dat dan ontstaan... Misschien daarvoor wel een goede oplossing...


Spat is vaak ook een vorm van overbelasting...
[/quote]

Ik wordt hier een beetje moe van.
1 van mijn paarden heeft ook spat (maar totaal geen last meer van) doordat het griffelbeentje (achter) gebroken werd door een trap van een paard. Ik stond erbij toen het gebeurde. Dus a.u.b niet altijd alles over 1 kam scheren. Niet alle kreupelheden zijn terug te voeren op onbekwame ruiters !!

en los daarvan gaat dit topic over een nieuw product waar wij meer over willen weten, en niet over de vraag of het "erin" gereden is of niet, want daar zijn, zoals je weet, de meningen over verdeeld. Dus please, als je niets te melden hebt over dit nieuwe product, laat voor 1x deze discussie achterwege.
[/quote]

Dat je er moe van wordt, is erg vervelend. Misschien moet je dan eens mijn antwoorden aandachtiger lezen. En ik denk niet dat het verboden is om mijn mening te geven, ook als past hij kennelijk niet in het straatje van sommige mensen.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 21:56

Joehoe!

Afbeelding

Ben ook heel benieuwd naar dit middel: Zijn er hier misschien mensen die het zelf hebben geprobeerd voor hun paard, of iemand kennen die het heeft geprobeerd? Wil graag ervaringen horen, als die er al zijn. Mijn paard heeft nl. lichte artrose en het sesambeentje rechtsvoor is een 2tje. Hij heeft er nu (nog) geen last van, maar dat kan nog komen.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 10:58

Nou ik ben de een van de eersten hier in Nederland die het heeft toe laten dienen aan mijn paard. Ik ben vorig jaar met een hoefkatrol paard in graad 4 terecht gekomen bij dierenkliniek Bosch en Duin daar heeft mijn paard 2x kuur gehad Equipalazone waar mijn paard niet op verbeterde.Vervolgens vorig jaar oktober had ik maar 2 opties voor mijn paard: een zenuwsnede of een medicijn wat toendertijd uit Frankrijk over moest komen: Tildren. Aangezien ik meer wist van zenuwsnede dat het weer aan kon groeien en eventueel andere been daardoor overbelast kon worden en dat na aantal jaren dat andere been misschien dan ook gedaan moest worden en de zenuwen weer aan elkaar konden groeien, wist ik dat ik geen zenuwsnede wilde laten uitvoeren, dus ik had geen keus en koos voor Tildren. Mijn paard heeft 10 dagen daar op Bosch en Duin gestaan om dat Tildren in te laten spuiten. Het is een ontstekingremmer volgens de heer Welling en hij had goeie dingen ervan gehoord via congressen die hij had met internationale collega's. Dus ik heb dat laten uitvoeren en na 10 dagen mocht ik rustig mijn paard aan weer gaan rijden, geheel op zijn advies ben ik dat gaan doen. Helaas heeft dit medicijn bij mijn paard helemaal niets maar dan ook helemaal niets geholpen!!!!! Mijn paard bleef kreupel. Dus ik ben een hoop geld kwijt en niets wijzer geworden hiervan.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 13:25

Ik ken nog iemand uit Belgie zij heeft laten toedienen bij haar paard die ataxtie had, bij haar heeft ook helemaal niets geholpen. Zij is via mij ook bij Antoine de Bodt terecht gekomen en haar paard loopt nu ook goed. Maar het medicijn Tildren heeft bij haar paard ook niets geholpen.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:13

Ik kwam vanmorgen de advertentie tegen: er stond zoiets van bla bla medicijn tegen botkreupelheden en dan veel later in kleine lettertjes: doelgroep paarden jonger dan 3 jaar Verward He ! chantal! jij zegt juist ouder dan 3 ? ik zal nog eens kijken of ik goed gelezen heb Bloos! dacht het toch wel (helaas ligt de advertentie op mijn werk) daarom vond ik het zo vreemd in de advertentie staan, omdat ik er vanuit ga dat een paard jonger dan 3 nog niet is ingereden.

Bij de lezing op Visdonk zeiden ze dat ze goede resultaten hadden geboekt met dit medicijn bij "kissing spine", ik ben altijd nog van plan geweest om te informeren of het eventueel iets is voor een paard met arthrose in de benen. Maar als ik jullie berichtjes zo zie dan vermoed ik dat diverse DA's nu gewoon aan het uittesten zijn. Een paard met ataxie heeft het ook toegediend gekregen ? ik heb geen ervaring met ataxie (gelukkig) maar dat heeft toch met beknelde zenuwen te maken ? en niet zozeer botten ?

Als het morgen een beetje rustig is op mijn werk dan zal ik Utrecht eventjes opbellen, kijken wat die zeggen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 00:28

ik ben heel benieuwd!

heb een paard met spat&hko

voor we beginnen over rijtechnische fouten, ze staat koehakkig(wist ik veel toen ik ze kopcht) is door de fokker van Burggraaf gefokt, zelfde moeder als hem zelfs, maar de helft van een tweeling, wrsch de zwakste helft

wel is er veel me egesprongen voor ik haar kocht(toen was ze bijna 7)

maargoed ik was een manegeruiter en kpocht haar via de manege, was een superpony als ze gezond wa sgebleven

tijdens t jaar rust ivm spat kreeg ze hko, wat ik eruit heb gereden

nu heeft ze alleen LA last van t spronggewricht

de spat is de rest van t gewricht gaan aantasten, wat normaal dus niet gebeurt

en dat 4 jaar nadat de 1e keer spat(beide achterbenen) volgroeid was, DA's hadden t nog niet eerder gezien

ze liep op 3 benen, en moest wordne afgemaakt maar ze is zo hard voor zichzelf ze ging in de tijd die ik haar nog had om afscheid te nemen beter lopen, nu is ze in stap helemaal goed, draf bijna en de galop gaat niet goed

maar ze heeft geen pijn en is vrolijk

maar mn DA liep ik toevallig tegen t lijf bij mn instructeur op stal en die vroeg naar haar en zei(en hij is erg sceptisch tov 'wonder' medicijnen, primeval enz gelooft ie ook niet in)

maar hierover was ie dus erg positief

ik ben dus heel benieuwd of er mensen zijn met positieve ervaringen met dit medicijn bij spat.