Mijn paard heeft eiwitten teveel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Harvumi

Berichten: 901
Geregistreerd: 04-10-04

Mijn paard heeft eiwitten teveel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-04 22:54

De DA heeft pas geconstateerd dat mijn paard op een eiwitarm dieet moest. Op zijn benen had hij alleen maar schilfers en korstjes zitten, ik heb z'n benen ook met betadine gewassen en spul voor staart en manen exceem (wat de DA mij had gegeven). Van die schilfers heeft de DA monsters genomen en is zo tot zijn conclusie gekomen. Verder heeft hij geen andere informatie gegeven, maar nu vraag ik me af, hoe moet ik nu verder gaan? het is nog maar een jaarling, houd hij dit of gaat dit over, en moet ik hem nu de rest van zijn leven op dit dieet houden? Verward


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 23:23

Ik vraag mij af hoe de DA die diagnose heeft kunnen maken ZONDER bloedonderzoek ??? Een bloed onderzoek kan een duidelijk beeld geven of je paard een eiwit allergie heeft. Aan de hand van schilfertjes zo iets zeggen ... eiwit te veel ... lijkt mij gis werk.

En dan de meeste jaarlingen hebben nooit een te veel aan eiwit. Ze hebben perioden van groei waarin ze al hun reserves op gebruiken, en dan staan ze even stil en stockeren ze weer reserves.
Als je jaarling veel weidegang heeft met een rijk bedekt grasveld, voer hem dan bij met een minder rijke eiwit gehalte voer. Als ie geen weidegang heeft moet hij toch op dit leeftijd voldoende eiwit binnen krijgen en dat moet vanuit zijn voer komen.
Ik heb nog HEEL VEEL en RIJK wei en mijn jaarling staat van 8-20 uur buiten, hij krijgt 250 gr bijvoer 'savonds op stal van Mijten Gerstenmix en een hooinet.

Je zou voor het zekerheid een bloedonderzoek kunnen laten uitvoeren met deze DA of een andere DA.

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:36

Inderdaad bloedonderzoek kan meer informatie geven. Maar aan de hand van de schilfertjes kunnen ze ook al zien of dit van de eiwitten komt hoor, dus zal het wel juist zijn.
Je paardje dus geen voordroog geven maar gewoon hooi, en speld als eten geven zeker nu hij nog niets moet doen is dit ideaal kan je wel niet overal krijgen, maar is zeer eiwit arm.
Vraag maar na bij je da.
Groetjes

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:52

Even ter info:

Eiwitbehoefte
Eiwitten zijn noodzakelijk voor de aanmaak en het herstel van lichaamsweefsels. Drachtige en zogende merries, veulens enpaarden in de groei hebben een relatief hoge eiwitbehoefte. Pony's en zogenaamde "sobere" rassen, zoals Haflingers, Fjorden en IJslanders hebben daarentegen een veel lagere eiwitbehoefte. Een te veel aan eiwitten kan leiden tot problemen zoals bultjes, hoefbevangenheid of spierbevangenheid. Over een tekort wordt echter veel minder gesproken. Terwijl de aanwezigheid van voldoende goed afbreekbare eiwitten een absolute voorwaarde is voor het goed functioneren van belangrijke lichaamsprocessen! Een "eiwitarm" dieet moet u dan ook beslist niet geven zonder overleg met uw dierenarts.

Eiwitten worden in het lichaam afgebroken tot aminozuren; de bouwstenen van alle lichaamsweefsels. De aanwezigheid van voldoende eiwitten is een absolute voorwaarde voor het goed functioneren van belangrijke lichaamsprocessen.

De eiwitbebehoefte van paarden is onder andere afhankelijk van de wijze waarop het paard gebruikt wordt en de leeftijd van het paard.
De eiwitbehoefte wordt uitgedrukt in percentage ruw eiwit. Deze waarde staat op ieder voer en voedingssupplement vermeld. Meestal in procenten.

De gemiddelde eiwitbehoefte in het voer van een:
Veulen 16%
Jaarling 14%
Drachtige merrie 14%
Prestatiepaard 10-12%
Paard in de wei 10%
Dekhengst 10-12%
Ouder paard 14%
Bron: Horse & Rider maart 2000.

Deze tabel gaat ervan uit dat het paard grashooi krijgt. Als u lucerne geeft kan het percentage eiwitten in het voer lager zijn.
Jong, vers gras bevat minstens 12% eiwitten. Ouder gras (dus ook het hooi hiervan) bevat gemiddeld 5-6% eiwitten. Lucerne is een goede aanvulling van extra eiwitten.

Eiwitten in voedingssupplementen en kruiden
Ook voedingssupplementen en kruiden bevatten eiwitten; voedingssupplementen en kruiden zonder eiwitten bestaan niet. Het percentage eiwitten in voedingssupplementen kan zelfs heel hoog zijn (tot wel 25%!). Deze voedingssupplementen zijn heel rijk aan aminozuren en de eiwitten zijn goed verteerbaar en afbreekbaar. De aminozuren zijn belangrijke bouwstenen van o.a. de spieren, pezen, banden, huid en de hoeven. U moet dit percentage dan ook niet vergelijken met het percentage ruw eiwit in het voer. Bovendien geeft u van een supplement hooguit 60-80 gram en geen kilo's. U hoeft met een voedingssupplement of kruidenmengsel (als u zich aan de geadviseerde hoeveelheid houdt), dus niet bang te zijn voor het voeren van te veel eiwitten.

Ter illustratie: 25% van 60 gram is slechts 15 gram. Een voer met 8% ruw eiwit bevat per kg al 80 gram eiwit.

bron: de paardendrogist


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: NikkiB1991 en 105 bezoekers