Droes ervaringen uitwisselen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 20:57

Mijn paard Mandy heeft in 1997 droes gehad. Ze is waarschijnlijk besmet doordat we met ons andere paard in Utrecht zijn geweest. Daar stond er eentje met droes.
Ze kreeg eerst koorts, wou niet meer eten en liet haar hoofd naar beneden hangen. Daarna kwam er groene troep uit haar neus, achteraf dus door de bulten in haar keel die eerst naar binnen doorbraken. Dat moest je wel goed schoonmaken want het verstopte alles.
Ik voerde haar natte zemelen en maismeel door het in haar mond te stoppen. Toen kwamen er grote bulten onder haar keel. Die heb ik steeds schoongemaakt met warm biotex water zodat dat weekte. Ik krabbelde dat met mijn nagels om de huid dunner en weker te krijgen. Verder smeerde ik ze in volgens mij met laurierzalf. Toen ze doorbraken was het een vieze bende maar toen knapte ze langzamerhand wat op. Later kwam er nog een grote bult boven haar oog maar die trok weer weg.
Ze heeft er wel een snurk aan over gehouden, alhoewel die wel wat gesleten is. Je hoort haar met galopperen in het bos boven de anderen uit!
Medicijnen heb ik niet gehad van de DA, het moest er gewoon uitkomen volgens hem. Wel heeft ze homeopatische pilletje gehad van de man die onze andere paard toen in behandeling had. Dat was voor haar zere keel en om het ademhalen te vergemakkelijken.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:07

Blij te horen dat het de goede kant op gaat! Zien we Sjorsje over een tijd eindelijk weer in onze schuur Lachen

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:13

Kunnen jullie me misschien vertellen of jullie paarden ten tijde van de Droes het erf opmochten? Of moesten jullie paarden op stal blijven staan?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 06:13

Mijnes mag gewoon het erf op om een luchtje te scheppen. En dat kan ook mits je hem/haar maar niet laat snuffelen aan andere paarden.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 10:50

Sjors mag zijn stal niet uit Verdrietig.

Gisteren had hij een temp. van 37,9 hopelijk is de koorts nu voorbij!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:34

teon ik nog op de Norikerstoeterij werkte, hadden we ieder jaar een droesepidemie, dat heb je als je zo'n 20 veulens fokt en 100 paarden hebt.

Wij maakten altijd een quarantainewei waar we de droespaarden bij elkaar opzetten, er is er in de 4 jaar dat ik er werkte nooit eentje dood gegaan aan droes en ze genazen altijd voorspoedig.

We hadden overigens bijna nooit paarden op stal, alleen de werkpaarden die voor de kar moesten vlak voor en na het werk.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:16

Ik wil niet negatief zijn maar probeer rekening te houden met meerdere koortspieken.. Ook al zit hij nu op een normale temperatuur. Mijn paard had geen dikke klieren naar buiten.. maar wel slecht eten..
(bulten zaten inwendig en kwamer er via neus uit) Hoge koorts..
3 weken lang.. tegen de tijd dat er een bult bijna rijp was at hij heel slecht, hoge koorts etc en als de snotklodders me weer om mijn oren sloegen dan zakte ook zijn temperatuur en ging hij weer wat eten.
Ik heb even niet meer bijgehouden hoe lang jij nu onderweg bent maar 3 weken is het minimale waar je rekening mee moet houden..
Geef hem een dikke knuffel en ik hoop dat je het ergste nu hebt gehad.

Jeannine

Berichten: 2057
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 18:29

Ik heb sinds een paar dagen ook eigen paardje. Hij 3 en een half en superlief.
Hij moet nog gekeurd worden. Maar zit al erg in mijn maag met het volgende. Hij heeft 2 jaar terug een tand wortel onsteking gehad. Een hele dikke kin en je kon er absuluut niet aankomen ( dit van horen zeggen) Antibiotica gehad en zo. Nu dus 2 jaar later, zit er een gaatje, op de plek waar toen ook die onsteking was. Het lijkt of het open is gegaan en er komt dus af en toe vuil.
Dit hoeft toch niet persee droes te zijn.Ik weet voorderest niet zoveel van die ziekte af! De veearsts komt er naar kijken hoor, maar misschien kunnen jullie me alvast wat vertellen. het doet hem geen pijn. De kies zit er trouwens nog in en de dierenarts had gezegd dat deze er zo lang als het kan in moet blijven.(dat zei hij dus twee jaar terug)

lisette79
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:43

Droes is niet dodelijk en gevaarlijk, MITS je geen antibiotica geef!! Als een van mijn paarden het heeft laat ik ze lekker uitzieken en als de koorts gezakt is ga ik lekker buiten door het bos rijden, knappen ze ook van op! Ik geef ze in ieder geval geen medicatie of smeer geen zalfjes...