Vraag over mok en wassen met Sebacil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Vraag over mok en wassen met Sebacil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 14:59

Helaas heeft mijn tinker door de nattigheid van de laatste weken nogal last van mok gekregen.
Ik vraag me af of wassen met Sebacil een optie zou kunnen zijn?
Ik behoor tot de gelukkigen (?) die nog Sebacil tot haar beschikking heeft.
Maar.... ik heb eigenlijk nooit 'echt' met sebacil gewassen. Nu heb ik daarover wat vragen:

- kan dat eigenlijk wel, mok en Sebacil? Gaat dat niet prikken bij de mokplekjes? ( ik meen nl dat het vooral voor behandelen van mijt is bedoeld)
- als ik een emmer met water/sebacil vul en de benen dan afsop, moet ik het daarna nog uitspoelen?

Meerdere tips of adviezen omtrent sebacil zijn welkom! (ik weet dat handschoenen wenselijk zijn, dat staat op het flesje, evenals de meng-verhoudingen. Daarna houdt de info een beetje op...)
Bedankt alvast!



Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 15:23

Ken een stal waar het voor mok gebruikt wordt. Wel goed opletten dat je er voldoende water bij doet. Zij deden het met de spons opbrengen en verder niets. Het hielp wel goed.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:18

Sebacil is zover ik weet puur tegen paardenluis,
ik zou het liever wassen met betadineshampoo/scrub het goed droogmaken en vervolgens invetten zodat het waterafstotend wordt (bij droge mok, bij natte mok kan je beter zinkzalf of Sudocreme gebruiken)
Maar ja, daarentegen zijn er ook mensen die zeggen dat ze mok wegkrijgen met Imaverol Scheve mond

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-04 16:29

Ik dacht ook dat het alleen tegen luis en mijt was.
Maar ik heb het ook wel eens in combinatie met mok gehoord.
Volgens mij moet dat best wel pijn doen bij een paard, op die mokplekken. Ik bedoel, IK draag niet voor niets handschoenen.
Dat wassen met betadine heb ik al gedaan, en ook heb ik diverse smeermiddelen gebruikt.
Ik vraag me alleen af wat ik met die Seabacil kan bij de mok.


Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:20

Bij mijn oude tinkermerrie deed het geen pijn en die heeft dus chronische mok! Ik deed haar benen elke 2 maanden wassen met Sebacil dit in verband met mijt. Het werkt niet echt tegen mok. Tegen de mok deed ik er panalog op (is voor oormijt bij honden) en dat hielp enigzins.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:26

het is idd tegen luis, maar vergeet niet dat veel mok door luis veroorzaakt wordt, en het zo dus wel degelijk kan helpen. Zeker niet bij elke vorm van mok, maar bij die vorm dus wel.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 21:13

Mok heb ik weggekregen in korte tijd door de plek te wassen met Betadinescrub. Gewoon een beetje in je hand met wat water, goed laten schuimen. Dit zo goed mogelijk over de plek smeren. Dan afdeppen met keukenrol. Vervolgens geheel insmeren met zinkzalf.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 22:14

Je kan ook droogzetters gebruiken. Die gebruiken ze bij koeien.
Zelf heb ik gelukkig nooit last dat mijn tink mok heeft. Het eerste jaar had ze het wel ietsje en heb haar een half jaar lang elke maand behandeld met Imaverol en ze heeft het niet weer gehad Haha!

21-5-2010 Luc geboren!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:54

Ik heb geen ervaring met Sebacil maar je moet wel oppassen met sterk desinfecterende middeltjes, hierdoor kan het verergeren.

Zelf behandelde ik het eenmalig met betadine (scrub) daarna goed droogdeppen en sudocreme erop. Als je paard de volgende dag weer de blub in moet kun je er een flinke klodder vaseline of uierzalf oid opsmeren, dit helpt zeker goed ter preventie.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-04 14:15

Bedankt voor de reacties, maar als ik het goed begrijp is het dus niet specifiek voor mok.
Okee, dan laat ik de sebacil voor wat het is.


jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:37

Ik heb ieder jaar rond deze tijd last van mijt. Daar gebruik ik ook sebacsil voor.
De korsten zitten dan hoger in de sokken en dan werkt het super,niet afspoelen en idd weinig spul en veel water en gebruik handschoenen.

Ik heb een race tinker.......

Wederom welkom terug SP en onterechte ban voor Marreke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hobbyhorse, Nancy01 en 74 bezoekers