Witte plekken, door t zadel of late wintervacht??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vicky_lover
Berichten: 8
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Oud-vossemeer

Witte plekken, door t zadel of late wintervacht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 12:18

Mijn fjordenpaard heeft nu al een wintervacht, maar op de plek van het zadel zijn lichte plekken, een beetje wittig. Zou dit door het zadel komen? Of komt de wintervacht daar nog? Want ze wordt altijd donkerder in de winter. Als het door het zadel komt, wat kan ik er dan aan doen??? Verward

groetjes, vickylover Lovers

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 18:31

zijn die plekken ook wat kaal?? als er minder haar op de plekken zit, dan ligt het waarschijnlijk aan je zadel. Je kan dan beter even de zadelmaker langs laten komen om je zadel na te laten kijken.

Vicky_lover
Berichten: 8
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Oud-vossemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-04 18:36

Okeej bedankt! Ik zal het in de gaten houden!
groetjes,,

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:55

ik denk wel dat dit van het zadel komt, ik heb ook een poosje met een verkeerd zadel gereden, en op de plek van het zadel, net achter de schoft werden de haren wit! hou t idd maar goed in de gaten!!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 19:32

Dit is nou al de 3de fjord die ik ken die alleen in de Winter witte plekken heeft waar het zadel komt te liggen.
Heel vreemd. Van 1 weet ik zeker dat het door het zadel is gekomen, maar waarom zie je die plekken dan alleen in de winter?

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:28

Nou, geen Fjord, maar een Haffie: ik schrok me ook dood 2 weken geleden. Er waren 2 flinke witte plekken op zijn schoft gekomen! GRR.
Mijn hoefsmid gaf aan dat door de verharing er dan een oude drukplek naar boven kan komen. Mij leek het enige goede dat er een zadelmaker moest komen. En wat bleek: Merrit was maar lieft 2 maten uit zijn zadel gegroeid! (Hij heeft nu wijdte 37 cm) Gelukkig had ik destijds een goed zadel gekocht, en die was te verbreden. Daar was ik dus bang voor, dat hij niet meer te verstellen was en ik dus een nieuw zadel moest.

Laat er wel even naar kijken! Drukplekken zijn niet recht te praten!

Vicky_lover
Berichten: 8
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Oud-vossemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 20:09

Hmm, ja, dan zal het door mijn zadel komen denk ik, want mijn fjordje is nog jong en dus nog in de groei. Maar heel erg bedankt in ieder geval, ik zal er meteen naar laten kijken!
groetjes,,

Vicky_lover
Berichten: 8
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Oud-vossemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 20:54

En nog ff een vraagje: trekken die witte plekken vanzelf weer weg?? Khoop het wel!
groettjes,,

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:43

Zodra de boel hersteld is en je paard in goed conditie is, trekt het meestal wel bij. Maar als het het echt open heeft gelegen, rond de schoft bijvoorbeeld, zie je vaak op maneges, helaas, dat gaat niet meer weg!

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:11

Mijn Haf had ook in het voorjaar aan beide kanten twee witte vlekken zo groot als je hand.
Gelijk zadelmaker erbij en ook hij vertelde dat het oude drukplekken waren.
Zadel weer in orde gemaakt en de plekken zijn gelukkig in zijn geheel verdwenen.
Ben daar echt wel blij om *LOL*
Dus meteen in orde laten maken dan komt het gewoon nog goed.

Groet dagmach

Bonny4life

Berichten: 7081
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Bunschoten-Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:46

mijn pony heeft het ook en in de winter zie je de plekken meer als in de zomer! dit zijn ook oude plekken

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 08:34

Vicky_lover schreef:
En nog ff een vraagje: trekken die witte plekken vanzelf weer weg?? Khoop het wel!
groettjes,,

Nee, deze haren gaan nooit meer weg. Het witte zijn als het ware blaren van een niet passend zadel. Wat je wel kan doen, is per dag een paar haartjes eruit trekken, echt maar 10 per dag ofzo, en dan kijken of het weer aangroeid. Bij mijn pony werkt dit wel. Ze groeien in de bruine kleur weer terug, omdat ik nu een goed zadel heb. Succes.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:52

Racer krijgt het ook elke winter, waarschijnlijk is dit een overblijfsel van mijn oude zadel. Mijn huidige zadel ligt 110% goed, dus daar ligt het niet aan.
Overigens zijn dit witte plekken, maar over zijn hele lijf wordt hij steeds witter, hmm misschien krijg ik ooit nog eens een bonte *LOL*

Vicky_lover
Berichten: 8
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Oud-vossemeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 18:38

Vandaag naar de zadelmaker geweest, wat blijkt? M'n zadel is helemaal fout, de steunpunten aan de onderkant zitten op de verkeerde plek! Een banaanvorm noemden ze het, maar er was niet veel meer aan te doen, want er was nog veel meer mis met het zadel! (daarom hebk een nieuw zadel uitgezocht Pling ) Kben blij dat k er naar heb laten kijken, en dat ik er op tijd bij was, dus bedankt voor jullie adviezen!!!
groetjes,,

krummel

Berichten: 1150
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:51

Wel goed dat je er redelijk snel bijwas nu hoeft je paardje niet meer met pijn te lopen Knipoog

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:31

Ik had hetzelfde, mijn haf kreeg een paar weken geleden opeens witte haren. Heb de zadelmaker laten komen en toen bleek dat hij een volle maat minder wijde boom nodig had.... Hij was een beetje afgevallen!

kiola
Berichten: 78
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:54

die haren gaan wel weg hoor volgens mij, bij mij wel in ieder geval!

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:04

vorig jaar had hij ook witte plekken, die kwamen in de winter en gingen in de zomer weer weg. Nu zijn de plekken er weer, hoop dus ook dat ze weer weggaan. Het zijn trouwens andere plekken dan vorig jaar