gevoelige zolen bij natuurlijk bekappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:18

mhh, ik betaal voor de gewone smid 18 euro(alleen bekappen) en voor natuurlijk 35(met benzine kosten). Ik twijfel nu dus een beetje omdat de natuurlijk bekapper zei dat mijn paardje er zo mooi bij stond. Hij is eerder 2 keer bekapt door de gewone hoefsmid. Zou ik dan mijn gewone weer kunnen vragen, of kan ik beter even doorgaan met natuurlijk bekappen om te kijken of er echt verschil te zien is??? Ik vind het moeilijk!!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:24

als het alleen een beetje vijlen is, kan je het gemakkelijk zelf bijhouden en 2 x per jaar de bekapper je werk laten checken

Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:33

Ok, ik heb er over gedacht om een natuurlijk bekappen cursus te gaan volgen, maar vind de kadavervoeten erg eng(straks zitten de voeten van mijn ingeslapen paardje ertussen). Is dit te doen of is het echt ranzig?? Vijlen doe ik al, maar ben bamg dat ik iets verkeerd doe. dus vijl alleen de flares, als hij die al heeft!!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:36

ik heb geen idee, die cursus is te ver weg voor mij.....
mijn (gewone) smid heeft het vijlen voorgedaan en met mijn vijl kan ik er nooit teveel afvijlen, die is te bot...

Flares vijl ik er altijd zelf af, ook bij andere paarden, als ze een ijzer verloren zijn.....

Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:40

ja, is idd zo, de mijne is ook best bot!!! Ik mocht alleen de bovenkant en rand bijvijlen maar niet de onderkant omdat ik zijn voeten scheef zou kunnen maken. Zou ik als ik de beschrijving van natuurlijk bekappen van die site haal, het ook kunnen uitleggen aan mijn hoefsmid??Misschien kan hij het ook op die manier, en is minder lang bezig! Scheelt enorm in de centjes!!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:54

Citaat:
Zou ik als ik de beschrijving van natuurlijk bekappen van die site haal, het ook kunnen uitleggen aan mijn hoefsmid


dat heb ik dus ook gedaan, maar nu moet er iets veranderd worden aan de hoefschoenen achter, dus moet ik toch Wout erbij halen, ben benieuwd wat ie van de hoeven vindt.....
hij belde net dat ie woensdag om 10 uur komt i.p.v. donderdag 13.00 uur, dat wordt dus echt vroeg opstaan woensdag, want Morrie staat een uur van de boerderij af Clown

Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 21:56

Dat wordt idd vroeg opstaan., maar ja je moet er wat voor over hebben!! ik vind Morrie trouwens een leuke boef!! oja wat moet er anders a/d hoefschoenen dan?? Kun je die dan veranderen, ik dacht alleen strakker of losser??

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 22:57

montecito schreef:
ja, is idd zo, de mijne is ook best bot!!! Ik mocht alleen de bovenkant en rand bijvijlen maar niet de onderkant omdat ik zijn voeten scheef zou kunnen maken. Zou ik als ik de beschrijving van natuurlijk bekappen van die site haal, het ook kunnen uitleggen aan mijn hoefsmid??Misschien kan hij het ook op die manier, en is minder lang bezig! Scheelt enorm in de centjes!!


Nou dat weet ik niet, natuurlijk bekappen, zeker als je werkt zónder kapmes, duurt langer Boos! . Je vijlt je een ongeluk *zweetsmiley*. Als ik een paardje doe ben ik wel een uur bezig, of langer. Maar zonder kapmes en alleen een vijl en hoefmesjes kan je gelukkig nooit te diep gaan. (Met een kapmes wel)
De vraag is of hoefsmeden er wel 'aan' willen, het spreekt datgene wat ze geleerd hebben af en toe wel tegen Scheve mond .

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 09:05

Citaat:
wat moet er anders a/d hoefschoenen dan??


de achterhoef is 3 cm te lang voor een schoen maat 4 en 1/2 cm te smal vor een schoen maat 5.

de hoef 3 cm terugtrimmen is geen optie, aangezien dat de stand teveel verandert.

Wout gaat dus met speciaal materiaal die schoen van binnen opvullen zodat ie iets smaller wordt en niet meer uit kan slippen

De bindingen zijn al te kort voor Morries hoeven, dus nog strakker zetten met de sluitingen is geen optie

Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:43

Of het ze tegen spreekt, ach ja misschien wel, maar het valt te proberen. Mijn natuurlijke smid heeft er niet lang over gedaan, mede door de goede voeten van mijn paardje. Ik denk dat mijn gewone smid zoiets heeft van, goh, bestaat dat ook al!! maar hij zal het wel doen, want er moet geld op de plank!! hi hi, maar eh, heb jij zo'n bekap cursus gedaan?? En hoe is dat?? Smurf, is inderdaad tof van Wout dat hij dat gaat doen. De hoef terutrimmen kan wel ietsje, maar de stand mag daardoor idd niet veranderen, ik hoop voor je dat het goedkomt en dat je boefje netjes in zijn schoentje komt te staan!!!

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:50

ik hoop het niet allen, ik weet het gewoonweg wel zeker!

Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:52

nou dan gaat het zeker goed!!