Afbrokkelende hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:42

Ik heb ook nog zo'n pot staan nooit gebruikt dus vandaar dat ik het vroeg. Het paard staat net een tijd zonder ijzers dus ben haar hoeven goed in de gaten aan het houden. Denk dat ik ze iets vaker onder de spuit af ga spoelen.

Sushilla

Berichten: 729
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 01:02

ik had het nog met mijn hoefsmit er laatst over en hij zei dat het juist goed is om je paard iedere dag een tijdje in een moderpoeltje/water te laten staan tegen het uitdrogen en het brokkelen van de hoeven. En dat je ze juist daarna moet olieën. En amoniak, zit ook in de urine van het paard geloof ik, zorgt ook voor uitdroging. Maar het kan ook door slecht beslag komen. Nog veel sterkte ermee.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 08:48

alleen invetten na dat je ze hebt afgespoten.. anders worden ze alleen maar droger.
Mijn merrie heeft er nooit last van terwijl veel anderen op stal er wel last hebben.. Ik voer haar niks bij maar spuit elke dag haar benen en voetjes een tijdje af.. Het kan natuurlijk ook gewoon aan de kwaliteit van dr hoef liggen.. maar zo lang het op deze manier goed gaat blijf k t zo doen... Lachen

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:31

Yep, altijd eerts de hoeven natspuiten en dan invetten, anders bereik je uitdroging, en dat willen nu juist niet hebben! Het helpt trouwens ook om bij afbrokkelende hoeven op de kroonrand een beetje laurierolie of zalf te smeren. Zo blijven ze soepeler groeien. Lachen