HKO fase 4, zenuwsnede

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 21:29

Bedankt voor alle antwoorden. Het paard staat volgens mij nu op ijzers en daartussen siliconen. Ze heeft les van een mevrouw die lesgeeft op de manier van Antoine en dat gaat redelijk. Maar er verbetert blijkbaar niets omdat er in dit jaar toch een duidelijk verslechtering is opgetreden.

Ik zou als in haar schoenen stond, hoe slecht ook dit paard naar de eeuwige groene weiden sturen. Wat vinden jullie?

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:34

Het beestje is nog zo jong. Hoefkatrol onsteking is het begin van het einde. Als het mijn paard was zou ik goed nadenken over wat ik zou willen. Wedstrijden? Dan zou ik er niet teveel geld meer instoppen en mijn paard op een diervriendelijke manier laten inslapen. Recreatief gebruik? Dan zou ik er alles aan doen wat ik zou kunnen. Misschien kan je dan af en toe nog een ritje maken, of gewoon je paard lekker de wei zetten. Het is maar net waar je ambities liggen en hoe je voelt voor je paardje.

Nog niet zo lang geleden heb ik mijn paard laten inslapen omdat ze op drie benen liep door haar HKO en ze na de neurectomie binnen 4 maanden weer ging kreupelen. Er was niks meer aan te doen. Ik wil nooit meer zo'n drama meemaken, en heb zelf ook wedstrijd ambities. Klinkt misschien hard, maar als mijn jonge paard nu ook HKO of iets dergelijks krijgt, gaat hij gelijk weg. Cru, maar waar.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 00:30

Coby schreef:
Ze heeft les van een mevrouw die lesgeeft op de manier van Antoine en dat gaat redelijk....
<knip>
Ik zou als in haar schoenen stond, hoe slecht ook dit paard naar de eeuwige groene weiden sturen. Wat vinden jullie?


Ik zou direct contact opnemen met Antoine de Bodt. Het is gemeen gezegd, maar een instructrice die lesgeeft "volgens de methode AdB" kan sommige dingen nog wel verkeerd doen.
Ik zou het oordeel van de meester willen horen voordat ik dingen zou doen die niet meer terug te draaien zijn (zoals zenuwsnede of eeuwig groene weiden...)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 00:31

VValar schreef:
Hoefkatrol onsteking is het begin van het einde. <knip>

Nog niet zo lang geleden heb ik mijn paard laten inslapen omdat ze op drie benen liep door haar HKO en ze na de neurectomie binnen 4 maanden weer ging kreupelen. Er was niks meer aan te doen. Ik wil nooit meer zo'n drama meemaken, en heb zelf ook wedstrijd ambities. Klinkt misschien hard, maar als mijn jonge paard nu ook HKO of iets dergelijks krijgt, gaat hij gelijk weg. Cru, maar waar.


Jij hebt slechte ervaringen met HKO, maar het is NIET het begin van het einde. Had jij voordat je de je paard hebt laten inslapen, al eens gehoord van Antoine de Bodt?

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:24

Ben helemaal met cassidy eens, er is zeker geen einde met HKO!!!! En dat de paarden leeftijd nu tussen de 5 en 9 ligt zou kunnen, maar ik heb van de meester hem zelf gehoord dat de leeftijd nu rond de 5/6 jr is. Hij heeft veel te maken met dierenklinieken, dierenartsen en verzekeringsmaatschappijen, dus daar komt deze informatie ook vandaan.

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 12:22

Het is zeker niet het begin van het einde. Mijn paard heeft HKO gekregen toen hij 7 jaar was en hij is nu 13 en heeft nog nergens last van. Ik krijg les van Betsie met de methode van Antoinie en Sunny staat op eggbar met siliconen zootjes. Hij heeft geen last van zijn HKO!!!

Hobbelknol
Berichten: 119
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:42

Mijn paard heeft ook hoefkatrolontsteking. Kreeg dit op negen jarige leeftijd. Heeft op allebei de benen een drietje. Met goed speciaal Podobeslag en gepaste training kun je nog heel veel uit je paard halen. Mijn paard loopt nu mede door goed beslag en gepaste training alweer ruim 4 jaar blessurevrij van hoefkatrol. Hij is tussentijds nog wel een keer geblesseerd geweest maar dit was ivm een peesblessure. Stond dus los van hoefkatrolontsteking. Peessnede zou voor mij bij een jong paard absoluut geen optie zijn. Ik zou het eens proberen met speciaal beslag (een hoofpad) en wanneer het paard hier positief op reageert, beginnen met gepaste arbeid. Het heeft mij dik een jaar geduurd eer mijn paard weer op redelijk niveau dagelijks goed te rijden was..het is dus zaak dat de arbeid heel langzaam en met gezond verstand wordt opgebouwd!! De dierenkliniek had mij ook peessnede geadviseerd en gelukkig heb ik dat niet laten doen. Ik rijd inmiddels M2 met mijn HKO-paard. Er is dus best te leven met hoefkatrol mits je er met gezond verstand mee omgaat.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:56

Een vriendin van mij haar pony had 2 jaar terug ook 4-tjes op foto. Sinds dat ze rijdt volgens AdB (dus ook les van hem) heeft hij geen stap kreupel meer gezet. Ik ben geen voorstander van de pezen door snijden, maar goed dat is aan de eigenaar om dat te beslissen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:13

Ipsilonka schreef:
Ik ben geen voorstander van de pezen door snijden, maar goed dat is aan de eigenaar om dat te beslissen.


Je snijdt de pezen niet door, je snijdt zenuwen door....Lips are sealed

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:16

Oh klein detail joh Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:46

Arabesk schreef:
Oh klein detail joh Lachen


'Tuurlijk...Dokter, ik zou toch geopereerd worden aan mijn blindedarm? Waarom heeft u mijn been geamputeerd? Lips are sealed

Hobbelknol
Berichten: 119
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:56

Ik bedoelde ook zenuwsnede. Foutje! Haha!

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 19:36

Elk paard is natuurlijk anders. De een loopt er nog lang en gelukkig mee door, voor de ander is het binnen geringe tijd einde verhaal. Zoals onze Hobbelknol al zegt, gepaste training is een must. Je zult na behandeling (wat voor soort dan ook), niet gelijk erop kunnen stappen en wegrijden. Dit moet met beleid gedaan worden. Maar voor sommige paarden willen al deze trainingsmethoden niet helpen. Hoe goed een bepaald persoon/trainingsmanier ook werkt op andere paarden. Dan is een zenuwsnede de enigste oplossing, alhoewel je het daadwerkelijke probleem er niet mee oplost. Het is, om zo maar te zeggen, een tijdelijke oplossing. Het kan de uitkomst zijn, hoeft natuurlijk niet. Normaal gesproken geven ze je paard na zo'n procedure minimaal 1 jaar/1.5 jaar. Deze periode kan naargelang training, mate van HKO, beslag ed oplopen. Hoeveel jaar precies is nooit van te voren te zeggen. Sommige paarden blijven blij 1.5, 2, 3 jaar doorlopen of soms nog langer. Voor sommige houdt het verhaal echter eerder op. Het valt nou jammer genoeg nooit van te voren te voorspellen. Mijn paard begon weer te kreupelen na 4 maanden tijd, erg snel dus. De training was heel langzaam weer opgebouwd en speciaal beslag maakte niks uit. Wat bleek nou, de HKO was zo aggresief dat het selectief uitgeschakelde deel van de zenuwsnede teniet was gedaan. De HKO was té snel, té ver uitgebreid. Dit was een vrij zeldzaam geval, dus je begrijpt natuurlijk wel dat het juist míjn paard moest overkomen. Maar over het algemeen ben ik absoluut niet tegen de zenuwsnede. Als je er alles aan wilt doen wat je kunt om je paardje beter maken zal ik dat ook doen (training/hoefbeslag ed). Als je niet door deze molen heen wilt gaan, dan kan je gelijk als laatste redmiddel de zenuwsnede toepassen. Het is maar net waar je voor (wilt) kiezen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 20:09

Deze dag was de eigenaar weer op stal. Ze had haar kinderen mee en haar zus. Haar zus (een redelijk opgewonden tante die al vier paarden heeft ´versleten´) zou haar wel even longeren. Gevolg een vreselijk opstandig en bang paard, wat alleen maar kon galloperen Verward op een kleine volte. Het paard ging op het laatst ervandoor in crossende galop dwars door de bak heen. Vervolgens heb ik nog even gepraat met de eigenaresse, en die leek het goed om haar wat beweging te geven.
Maar ja je hebt beweging en beweging.

Dit lijkt me persoonlijk niet zo´n goed idee voor een training.
Het paard ziet er overigens best gezond uit, en kijkt opgewekt uit zijn ogen. Op die kreupelpassen na zou het een gezond paard lijken.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:07

Met wat heeft ze ze versleten? Ook HKO?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 21:31

Arabesk schreef:
Met wat heeft ze ze versleten? Ook HKO?


Nee...dat niet. Al haar paarden hadden last van gedragsproblemen Bloos

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:34

Ze zijn toch niet afgevoerd naar de slacht he?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 22:22

Arabesk schreef:
Ze zijn toch niet afgevoerd naar de slacht he?


Nee hoor, weer gewoon verkocht. Hoogstwaarschijnlijk dat ze het bij de andere eigenaar heel goed doen. Knipoog

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:35

Oh gelukkig maar!

Om even on-topic te blijven. Ik zou aanraden om toch eerst wat andere mogelijkheden uit te proberen, zoals al eerder genoemd het anders berijden:

www.hoefkatrol.com
en anders bekappen
www.hoefkatrol.nl

Zenuwsnede vind ik echt het uiterste redmiddel en slechts symptoon bestreiding, terwijl bovenstaanden de beide de oorzaak aanpakken. Bovendien zijn die van het soort 'baadt het niet, dan schaadt het niet'

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 21:46

hooi hooi (leuk!)

Mijn paard staat nu bij Antoine op training voor een maand.

Half mei begon ze te kreupelen. Wij gingen op vakantie (dus zij ook) en toen we terug kwamen kwam ze haar stal amper uit. Naar Moerbeke gegaan, rontgenologisch nagekeken, niets kunnen vinden. Diagnose: klinische hoefkatrol. In beide voorbenen ingespoten en een kilo ontstekkingsremmers/pijnstillers mee. Tevens moest ze aangepast hoefbeslag. Een paar verschillende ijzers geprobeerd (ze stond al op egg-bars), en na 3 maal proberen was het eindelijk raak. Een ijzer met iets langere uiteinden (sorry, geen idee hoe dat heet) en een hoofpad (met 2 componenten siliconen) Een maand later nog steeds geen verbetering. Advies: blijven stappen en dat opbouwen (we zaten toen op twee maal 5 min. per dag!) en weer een kilo van die zooi mee. Na een maand weer terug: geen verbetering, echografisch nagekeken voor eventuele 2e inspuiting (alleen dan aan de achterkant van de koot). Pezen goed, maar risico toch te groot. Advies: wachten tot de MRI scan is geinstalleerd, dan MRI maken om te zien of er achter kon worden ingespoten. Oja, we moesten ook alvast maar over een zenuwsnede gaan nadenken...

Wij wachten en wachten. Half september nog steeds geen bericht van Moerbeke over de MRI-scan (en we waren al aan de derde kilo zooi bezig). Ik begon op internet en bokt al te zoeken over ervaringen met zenuwsnedes en kwam (weer) langs de site van Antoine gefietst. Nu moet ik eerlijk zijn, want ik dacht dat die methode best zou helpen, maar niet bij paarden die (inmiddels) maar 20 minuten aan een stuk konden stappen. Mijn vriend zag er meer brood in en heeft hem gebeld. We konden langskomen met haar. Hup trailer gehuurd en naar Aspelare (gelukkig voor ons maar 2u rijden). Zodra dat hij haar aan de longe had, is ze gestopt met kreupelen. Ze kon gelukkig meteen blijven en staat daar nu een maand. 3 maal per week gaan we kijken en filmen en het is niet te geloven wat je ziet! Ze zet geen stap verkeerd meer (mank bedoel ik). En elke dag zie je meer verbetering. Behalve het feit dat ze niet meer kreupelt, vermindert het staartzwiepen (echt flink). Zet ze veel sterker de achterhand eronder en verzamelt ze prachtig.

Volgende week gaan wij zelf daarnaartoe om te rijden. Echt niet te geloven! Zenuwsnede wilden we niet doen, dus was er na die inspuiting nog maar 1 "oplossing"... Tenminste, zo dachten we er 2 weken geleden nog over.

Coby, stuur aub die eigenaren naar hem toe. Als hij niet kan helpen of als het paard niet zuiver loopt als je hem komt halen, hoef je niet te betalen. Wat heb je te verliezen? Je bent hoogstens een dag kwijt, maar je hebt al het mogelijke voor het paard gedaan.

gr. Joos (die al een week met een big smile loopt.. Haha! )

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 09:26

Precies en zo is ongeveer mijn verhaal ook gegaan met mijn HKO-er in 4e fase!!! Ben blij voor je Joos.....! Cool. Je bent op goede adres. Nu moet jij het systeem nog leren, maar dat gaat helemaal goed komen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 20:44

Fijn Joos dat je de stap hebt gezet om naar Antoine toe te gaan. Het feit dat je iedere keer weer op de site van AdB terecht kwam is een teken geweest, en ik ben blij dat jullie op tijd naar hem toe zijn gegaan en niet zijn overgegaan tot een zenuwsnede.

Ik hoop dat je bij Antoine ook zelf kunt (blijven) lessen, en samen met je paard nog een fijne en lange toekomst tegenmoet kunt gaan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 23:16

Laat je vriendin eens informeren naar het bekappen volgens de strassermethode. Dat zou haar paard goed kunnen helpen. alleen om je paard zo te bekappen zijn wel de volgende dingen noodzakelijk:
- paard mag nooit meer op stal en moet altijd de wei op (kunnen). Desnoods slechts een inloopstalletje
- geen dekens meer opleggen, zo natuurlijk mogelijk.

volgens de strassermethode kan het hoefmechanisme zijn werk niet doen, waardoor bij het neerzetten van de voet de druk van het gewicht niet verdeeld wordt over de gehele hoef (incl. de straal), maar zich concentreert op 1 bepaalde plek in de voet. Dit heeft ook zijn weerslag op de gewrichten erboven; minder schokabsorptie wat uiteraard funest is. Ik kan het niet goed uitleggen, maar daarvoor moet je informeren bij iemand die daar echt goed verstand van heeft.