Hoofdschudden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Hoofdschudden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-04 17:37

Mijn paard, een friese hengst van 16 jaar, blind aan 1 oog, heeft een probleem.
Sinds ongeveer 2 maanden schudt ie met z'n hoofd en friemelt met z'n bovenlip heen en weer.
Het schudden lijkt meer op een soort tic, hij knikt dan heel snel en kort met z'n hoofd naar beneden (ja knikken).
Z'n oren en tanden zijn het iig niet.
Ik heb het een paar dagen aangekeken en toen de dierenarts erbij gehaald.
Omdat ie aan de binnenkant van z'n bovenlip ook een soort uitslag heeft, dacht ik aan een allergische aanval.
De veearts heeft hem toen 2x gespoten met corticosteroïden, zonder resultaat.
Toen dit niet werkte, adviseerde hij allergiepillen(voor dieren) en/of een allergiezalfje(alergol, voor mensen).
En als dat dan ook niet zou werken, wilde hij me door sturen naar Utrecht omdat ie het eigenlijk ook niet wist.
In die periode heb ik ook een aantal goede verhalen gehoord over een holistische dierenarts, dus heb ik haar ingeschakeld.
Zij heeft hem behandeld met acupressuur en homeopatische druppels, daarnaast mocht ik 3 weken niet rijden en na die 3 weken rustig aan het bos in.
Ondertussen zijn we bijna 2 maanden, een pillenkuur van de dierenarts en een hoop stress en bosritjes verder, ook weer zonder resultaat.
In het bos schudde ie helemaal niet.
De 1e week van die pillenkuur heeft ie ook helemaal niet geschudt of gefriemelt met z'n lip.
Toen heb ik zelfs gewoon heel rustig kunnen rijden.
Helaas is ie afgelopen zondag weer begonnen...ook in het bos doet ie het nu...
Ben helemaal ten einde raad, weet gewoon niet meer wat ik moet doen.
M'n paard is niet verzekerd, heb op het moment een aantal rekeningen van ruim €300 gehad van de dierenartsen en ik ben gewoon blut Scheve mond
M'n spaarpotje is wegens omstandigheden ook zo goed als leeg Bloos
Morgen komt die holistische arts weer, maar ik vrees dat dat dus ook niet zal werken...
Gewoon rijden gaat echt niet, hij trekt de teugels door je handen en als je gewoon stug doorrijdt schudt ie nog veel erger.
Ook op stal schudt ie z'n hoofd er bijna af, alleen in de wei doet ie het niet en tot afgelopen zondag deed ie het in het bos ook niet.
Af en toe moet ik mezelf gewoon inhouden omdat ik zo kwaad op hem wordt met z'n geschud, terwijl ie er gewoon niks aan kan doen...
Aandacht krijgt ie genoeg, ook komt ie er iedere dag uit, lekker in de wei.
Een paar keer per week rijdt ik het bos in met hem.
Krijg van iedereen complimentjes dat ie er zo goed uitziet....maar ondertussen is ie gewoon niet goed.
Ik ben zo bang dat dit gewoon nooit meer overgaat Verdrietig

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!


Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:09

Je zegt dat ie de 1e week van de pillenkuur niet meer met z'n hoofd schudde. Als dit pillen tegen een allergische reactie waren, zou je eens kunnen onderzoeken waar je paard allergisch voor zou kunnen zijn. Misschien kun je de oorzaak wegnemen.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Bienotje

Berichten: 10861
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:33

Ik denk dat ik weet wat je bedoeld.

Het is een soort terugbuigen van de hals, maar dan verschrikkelijk snel zodat het lijkt op een knikje. Maar niet omlaag, ofwel? Meer alleen met de neus.

Heb ik ook wel eens gehad, ik had zo'n vermoeden dat het iets te maken had met eventuele kleine (onzichtbare) vliegjes of mugjes.

Erg vervelend tijdens het rijden ja, maar boos worden en je paard corrigeren elke keer dat ie dat doet, dat haalt zelfs na weken niets uit.

Is het met elk weer, ook bij regen? Of alleen bij droog/ klam (vliegenvol)weer?

En sorry, ik heb ook nooit een echte remedie gevonden. Ik had er toendertijd geen last van swinters en met de herfst.

Kan je verder dus ook nix aanraden, maar toch hoop ik dat je misschien wat aan mijn reactie hebt!

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:02

de mijne doet het sinds drie weken ook weer,
mijn pony heeft dus hooikoorts/pollenallergie. en nog een combiantie van zon overgevoeligheid.

schijnt dat in t najaar er nog een hooikoorts periode is waar veel paarden nog op kunnen reageren.

tanden goed laten nakijken, zijn oren ook, hoofdstel moet goed passen, dit kunnen oorzaken zijn voor hoofdschudden.
verder kun je proberen uit te zoeken of t bij hem hooikoorts is, of zon overgevoeligheid.
daar zijn wel medicijnen voor, maar dat is altijd uitproberen welke bij jouw paard werkt.

probeer eens een tijdje met een vliegenmasker te gaan rijden en kijk of t dan beter wordt.

heb t oude topic over hoofdschudden her-opent, misschien staat er iets in waar je wat aan hebt.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:09

zet hem eens een muts op en ga met een bitlooshoofdstel rijden. als hij hetzelfde doet op stal zou ik ook denken aan allergie. De dierenarts adviseerde om naar utrecht te gaan. Misschien moet je dit overwegen.

Bienotje

Berichten: 10861
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:46

Mijn gevoel zei altijd dat het iets was, dat juist op of rond de neus zwierf of prikte bij de voelharen.
Vliegenmasker helpt dan denk ik niet (bedekt meer de ogen).
Verder is het knikken (hoofd van voor naar achter) lijkt mij iets heel anders dan hoofdschudden (links naar rechts, of andersom natuurlijk hihi). Wanneer er iets bij de oren zit (beestjes, jeuk of evt. slecht passend hoofdstel) denk ik dat een paard eerder hoofdschud.

Ik denk dat het knikken iets anders is, maar ja. Ben ook geen expert of iets dus heel erg goed kan ik ook niet helpen..

Denk niet dat naar Utrecht gaan een reeele oplossing is. Ten eerste is het een erg kostbare oplossing en in Utrecht kunnen ze naar mijn ervaring ook niet alles oplossen.

The unicorn made me do it!

Antheman

Berichten: 11829
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 21:57

Citaat:
Denk niet dat naar Utrecht gaan een reeele oplossing is. Ten eerste is het een erg kostbare oplossing en in Utrecht kunnen ze naar mijn ervaring ook niet alles oplossen.


kweenie...

Mijn gewone dierenarts is de faculteit in utrecht. die heeft vastgesteld dat Andor pollenallergie heeft. Ze kunnnen er iets aan doen, nl kijken met een enge slang erin, ik dacht in de slokdarm. Dat weet ik niet zeker meer, want het is alweer in het voorjaar geweest dat ze kwamen.
Als ze iets vinden, en dit weet ik wel zeker, die kans is dus maar 5%. En dan nog weten ze niet wat ze ermee moeten!
Ik heb toen aangegeven dat ik in het alternatieve cirqui of hoe je dat dan tikt, ging shoppen. dat leek ze een goed plan! Ze vroegen me ook de resultaten te melden, dat heb ik alleen nooit gedaan.

Overigens schudt Andor ook weer sinds een paar weken. Ik negeer het volkomen en we redden ons.

zynoeska

Berichten: 388
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hauwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:20

Ja ik ken het probleem
Volgens mij zijn er veeeel meer paarden met dit probleem dan jij denkt.
Ik kan ook niet met mijn fjord rijden in bepaalde periodes.
De ene dag wel en de volgende niet.
Ik heb zelfs wel eens gezegd als hij weer zo is als ik priveles heb stop ik er gewoon mee want dat is geen rijden.
Ik heb niet uitgezocht wat het is, maar weet wel zeker dat het van die hele kleine voor ons echt minuskuul kleine vliegjes komt.
Ook wel bedacht om met vliegenmasker te rijden maar dat ziet er niet uit
Ik merk in zijn stal dat ie veel met zijn neus overal (dus ook tegen mij Schijnheilig ) aan wil schuren, net of het jeukt.
Kop op, je bent niet de enige. Probeer je er niet teveel door te laten beinvloeden en geniet van de dagen dat ie wel lekker gaat Ach gut

Noeska is de liefste

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:24

mijn paard doet het ook sinds een paar weken, niet met rijden, maar vooral als hij eet...

al 2 keer de tandarts erbij geweest, daar ligt het echt niet aan..

Nu staat hij op prednisolon en hij heeft een spuit gehad om te kijken of het een allergie is..

maar dan de vraag wat voor allergie???

er is verder niks veranderd...???

ellepel

Berichten: 47258
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:02

mijn pony maakt een hele kleine felle beweging, hij knikt van boven naar beneden. soms zijwaarts maar bijna altijd een hele kleine snelle knik, en proest daarna altijd.

op het moment kan ik niet anders dan stappen en af en toe ene draf, gaan we sneller dan schud en proest hij zo erg dat hij struikeld.. te gevaarlijk dus..

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:04

Beste mensen er staat een hele hoop informatie op de site van de paardendrogist. www.paardendrogist.nl
zoek maar eens naar Hoofdschudden.

Antheman

Berichten: 11829
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 15:30

Citaat:
oosterhoff Geplaatst: 30-09-04 13:04 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Beste mensen er staat een hele hoop informatie op de site van de paardendrogist. www.paardendrogist.nl
zoek maar eens naar Hoofdschudden.



Beste oosterhoff,

Deze info is ons als zoeker naar wat er helpt tegen hoofdschudden al erg lang bekend!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ChelseaAyLee, F_inley, GoogleAdsense, lindo, Soepkipje, Tinkermuts en 44 bezoekers