Botsplinter net naast het oog, zweert eruit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lienet

Berichten: 566
Geregistreerd: 15-03-04

Botsplinter net naast het oog, zweert eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 19:45

Onze E-pony had 2 wkn geleden een klap of trap tegen het hoofd aangehad. Er zat geen wond, slechts een streepje haar eraf, maar megadik!
Natuurlijk was het heel gevoelig, je kon er niet aankomen.
Plek: net naast/onder het oog.
De zwelling is afgezwakt, maar er vormde zich een wondje met etter, dat ettert nu al minder, maar sinds 3 dgn kwam er een soort paddenstoel naar buiten....wild vlees??

Wij naar de dierenarts, want ik vermoedde een botsplinter die zich een weg naar buiten zoekt.
En inderdaad, het was een fistelkanaaltje. De veearts kon zijn naald er zo 5 cm diep in kwijt, richting oog.
Jeeminee....en nu? .............. wie heeft hier ervaring mee? Volgens de dierenarts is foto's nemen geen optie, omdat er veel holtes zitten en je er niets op zou kunnen zien. Het kan er in principe vanzelf uitkomen. Ook met behulp van Hepar Sulfiris, homeopatische tabletjes.

Maar goed, ik vraag mij af of je hier ook groene leem op kan doen, hoe lang het duurt en heeft iemand dit ooit meegemaakt?
Het is echt een raar gezicht ook, dat bobbeltje op het hoofd.

Wie weet iets? Verward

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:15

Ik heb je bericht gestuurd.

lienet

Berichten: 566
Geregistreerd: 15-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 11:28

gelezen en beantwoord......bedankt

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:29

Ik heb ook zoiets bij de hand gehad, maar dan bij een wond op het been. Daar is uiteindelijk overigens geen botsplinter uit gekomen, maar daar waren we wel bang voor. Het is uiteindelijk vanzelf heel netjes dicht gegaan, je ziet er bijna niks meer van.
Wat ik er aan gedaan heb: goed schoon en open houden. Iedere dag de wondranden los "masseren" en heel voorzichtig de prut er een beetje uit drukken ( Misselijk ), oppassen dat je het niet juist naar binnen drukt! En met een schone natte handdoek de korstjes die zich vormen losweken en heel voorzichtig weg halen. Ik zou er niets op smeren, zeker niet omdat het zo dicht bij het oog zit, het moet juist open blijven. Hooguit spoelen met water. Uitspoelen met een betadine-oplossing kan ook, maar dat zou ik aan de DA over laten. Ik weet niet of dat al gedaan is door de dierenarts, maar anders zou ik met een scheermesje het haar dat er omheen zit wegscheren.

lienet

Berichten: 566
Geregistreerd: 15-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 12:34

Ja, het moet zeker open blijven, we maken het elke dag schoon, voorzichtig de rotzooi eromheen wegpeuteren.
We maken het schoon met betadine wassing.

Groene leem heeft de naam zuiverend te werken en je zou het om de wondranden heen kunnen smeren....heb dit nog niet gedaan trouwens....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:41

Ik zou het niet doen, groene leem droogt ook sterk uit en de huid bij de ogen is zo dun en gevoelig... Ook vind ik het lastig te verwijderen als het uitgedroogd is, het wordt zo hard. En vlak bij een oog wil je toch niet echt "peuteren". Ik denk dat het een vieze bende wordt als je dat er op smeert.

Ik heb er verder totaal geen ervaring mee, er zijn hier vast mensen die daar veel meer van weten, maar je schijnt groene leem ook inwendig te kunnen geven, dat werkt ook sterk zuiverend, misschien is dat wat? Schijnt niet te kunnen bij paarden die gechipt zijn.

lienet

Berichten: 566
Geregistreerd: 15-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 12:44

het is er ook in cremevorm, maar dat het niet bij gechipte paarden kan??? Dat moet ik eens nakijken......

Die klei die hard word smeer liever nergens op...dat is lastig inderdaad om het eraf te krijgen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:42

Dat over die gechipte paarden geldt voor inwendig gebruik he, niet voor uitwendig! En het is ook maar iets dat ik van "horen zeggen" heb, heb daar zelf verder totaal geen verstand van.

Groene leem in cremevorm ken ik niet, ik ken alleen die kant en klare tubes Vertagil (?) of het poeder dat je zelf aan moet lengen met water. Als het niet hard wordt is het misschien wel geschikt.

lienet

Berichten: 566
Geregistreerd: 15-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 15:04

ja, had het wel goed gelezen hoor, van dat inwendige gebruik....

als ik mijn antwoord terug lees staat het er niet goed....

Rainta

Berichten: 61
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:53

als je paard in zijn !!!spier!!! is gechipt kun je gewoon groene leem gebruiken, want de chip zit ingekapseld en word dus niet "verwijderd".
Je kunt hem dus een afgestreken eetlepel fijne, zongedroogde groene leem geven (vertagil in poedervorm) en dit 1 maal daags over zn voer doen. Daarnaast is het verstandig om hem dan ook 1 druppel jeneverbesolie (paardendrogist) gemengd met honing en lauw water --> nooit puur!! erbij te geven. De leem verwijderd dan alle achtergebleven resten etc. en de jeneverbes zotgr voor een snel transport het lichaam uit.
Kortom groene leem kun je wel inwendig gebruiken mits je geen medicijnen aan je paard geeft, want deze worden geneutraliseerd door de leem. succes

lienet

Berichten: 566
Geregistreerd: 15-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 21:38

Eindelijk begint er verbetering in te komen, de zwelling zakt af nu, de fistel ettert niet meer en we hopen dat het nu goed blijft voorlopig.

De pony heeft vorig weekend een beroerde dag gehad, hij was niet fit, had geen koorts, maar de zwelling was heeeel erg. Mede door de hepar sulfuris die hij kreeg, wat het aanvankelijk erger maakt. Ook het ooglid was aan de onderkant erg gezwollen, waardoor hij het ooglid niet goed kon sluiten en een lichte oogontsteking had.

Deze week is hij goed opgeknapt en de contouren worden weer zichtbaar aan het hoofd.....dus.....voorlopig ziet het er weer beter uit. Wondje is schoon nu. Eindelijk! Zou ook nog kunnen dat het een forse bloeduitstoring is geweest.....maar wat een rotplek om een fistel te hebben zeg. Het is dat hij zoveel vertrouwen in ons heeft, maar ik kan me voorstellen dat je hier een kopschuw paard van krijgt, we moesten het natuurlijk wel schoonhouden.....en dat was niet altijd leuk voor hem....pffff.