Slokdarmverstopping

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Slokdarmverstopping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 21:13

hallo, het is misschien een beetje erg laat, maar ik wil toch s te weten komen of er meer paarden zijn geweest met een slokdarmverstopping...

Op 5mei04 heeft Kindness een slokdarmverstopping gehad...
OK ga er maar voor zitten want het is een lang verhaal...

Het begon begin van de avond...
Ik had KM lekker laten uitwaaien in de wei en zou m op stal zetten om m de paarden te gaan voeren zodat ze de nacht in konden gaan...
Alles klaar en wilde net weggaan, toen ik KM heel raar hoorde hoesten...
Jah dan ga je natuurlijk kijken, ik heb snel een vriendin gebeld toen KM begon te draaien en schrapen met zn hoef, ook begon hij vreselijk te zweten.
Na enkele minuten en temperatuur opnemen toch maar de DA gebeld, natuurlijk iemand die Spoeddienst heeft dus een onbekende DA.
Hij na een half uur (!!!)eindelijk aangekomen... en wij maar lopen...

Mijn vriend had ondertussen water gebracht omdat wij geen stromend water hebben bij stal. Maar goed, Ik KM vasthouden (met praam) en de DA een slang in zn neus gedaan.
De DA heeft toen geprobeerd met hevelen zn slokdarm leeg te krijgen maar opeens ging die man toch over zn nek... nou sta je daar erg overstuur omdat je paard ziek is, krijg je dat er ook nog is bij. Was die man allergisch voor paardenmaaginhoud, ok kan best maar daar heb ik op dat moment geen belang bij...
Nou toen ging het erg bergafwaarts... DA kreeg m neit leeg, KM erg verdoofd, dikke bloedneus en ik vreselijk overstuur natuurlijk...

Nou wij snel een trailer gregeld...
KM in de trailer, en opweg naar Emmeloord. Ik heb de hele weg zitten shaken, wat was dat erg...

Toen in emmeloord aan gekomen KM uitgeladen en snel naar binnen voor onderzoek.
Daar met camara in slokdarm gegaan om te kijken wat er in zn slokdarm zat... niets gevonden...

Nou om t verder kort te houden, KM is door de DA daar, helemaal onderzocht wat het zou kunnen zijn, haken op de kiezen enz...

KM moest een nachtje overnachten in t kliniek met een muilkorf om.
Hij mocht niet eten en drinken maar iets. allemaal om te kijken of iets met te ontlasting mee kwam.

Thuiz heeft ie 3weken opbouwend steeds meer mogen eten en we hebben medicijnen mee gekregen...

Dit is het resultaat na de slokdarm verstopping:
Afbeelding
Op deze foto hierboven staat ie zo ie zo wel raar hoor!

Zo ziet ie er nu uit... wel aardig opgeknapt maar nogsteeds dun:
Afbeelding

Mijn vraag is: hebben jullie zoiets wel s meegemaakt en waar kwam het door... ik ben er vreselijk van geschroken dus vandaar dat ik na een jaar er toch een topic over maak...

LaTroelala

Berichten: 181
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: wervershoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 22:07

Ik heb er vaker van gehoord; dat paard stond de hele dag op de wei (het was zonnig) zonder dat er mogelijkheden waren om te drinken.

Jytte
Berichten: 1876
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 22:39

esmir heeft het ook wel eens gehad, mar niet zo erg, ze eet niet, ze vreet, en toen ging het zaakje dichtzitten. was ook zo weer verholpen
gr's jytte

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 23:34

Omdat een paard niet kan overgeven komt er bij een slokdarmverstopping slijm uit de neus. Het paard kan dus niet meer slikken.

Door de verkrampte houding (paard strekt zijn hals) lijkt het in echte nood. Vaak valt het wel mee (hij kan nog wel ademen, alleen niet slikken) het is alleen een rot gezicht. Het gevaar voor voedseldeeltjes dat terechtkomt in de longen is mogelijk nog het ergst. Probeer het paard te kalmeren en masseer langs de keel.
Als de DA een kalmeringsmiddel had ingespoten had het probleem opgelost moeten zijn. Door de ontspannen houding van het paard lost de verstopping vanzelf weer op.

In extreme gevallen wordt nog wel eens parafine gebruikt. Dit wordt met een slangetje via de neus ingegeven. Ik heb hier minder goede ervaring mee.

Slokdarmverstopping kan ontstaan door te gulzig eten van brok of het eten van pulp- of grasbrokken.

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 23:38

Hmm dit alles is het dus niet geweest, we weten dus niet wat het is geweest maar goed alle info is welkom... bij Kindness was het wel ernstig omdat ie vreselijk bloedneus had en zn luchtpijp werd beschadigd door de DA

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 23:39

en ik weet indd jah dat ze niet kunnen overgeven

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 11:08

Mijn vorige paard had daar ook veel problemen mee, maar na de 1e keer kwam het ook met regelmaat terug, hij had er voornamelijk last van als hij van het land kwam en daarna brokken of hooi kreeg.
Het enige wat ik daarmee kon was zorgen dat hij s'avonds nadat hij uit het land kwam een vloeibare slobber kreeg.
Ik vond het een rotgezicht, zijn hals kromp in elkaar zeg maar, slijm kwam overal uit en hij piepte er echt bij, d.a. ging dan met een slang zijn neus in en spoelde de boel door met water..
Later heb ik een soort kruidenmix gekregen van v/d Pigge in Haarlem waardoor hij meer slijm aan ging maken want dat deed hij dus niet en toen ging het wel iets beter alleen heb ik hem na weidegang nooit meer droog voer gegeven.

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 13:15

Mijn fries heeft het 1x gehad. Dat kwam omdat ze haken op de kiezen had en het hooi niet wegkreeg. Nadat haar gebit behandeld is heeft ze er nooit meer last van gehad.

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 19:29

Kindness heeft er ook nooit meer last van gehad gelukkie, bij ons gewoon stomme pecht geweest, zegt de DA ook... maar jah je kijkt nu wel eerst goed voordat je iets voert...

Bedankt voor jullie reacties

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:38

Starlight heeft ook regelmatig last hiervan helaas. Ze heeft een zwakke slokdarm en als ze dus te droog hooi eet of te gulzig dr brokken naar binnen propt zonder te drinken krijgt ze er last van. Ik kan haar bij ons binnen dan horen hoesten en dan weet ik alweer t is foute boel.

Is moeilijk hoor, je paardje met zoveel pijn te zien staan, want t doet overduidelijk pijn als er weer een golf ja hoe noem je het, soort van kots, naar buiten komt.
Zo snel mogelijk de dierenarts bellen dan die dan met t buisje haar slokdarm leegmaakt. 1 Keer moest t ook met de tuinslang erbij.. Hij was echt al lang bezig maar het schoot niet op, toen met de slang de verstoppig als het ware weggespoelt.

Ze heeft er nooit iets aan overgehouden *klop klop* maar het is ook niet direct levensbedreigend. Paard kan wel een longontsteking oplopen door die buis en dus beschadigingen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:35

Mijn paard heeft het jaren geleden gehad, ik ben toen ook ontzettend geschrokken!

Ik werd gebeld door een stalgenootje dat ze heel erg stond te zweten en heel raar deed, inderdaad soort hoesten...

We hebben toen gelijk de veearts gebeld en ik ben er gauw heen gegaan. Het bleek dat ze een slokdarmverstopping had...
Ze zijn bij haar ook met een slang door haar neus naar binnen gegaan en zo hebben ze de hele boel leeggehaald.
Ze was daarna echt dood en doodop...

Achteraf bleek dat iemand op stal haar 's middags een heel vers brood had staan voeren, want ze vond het zo lekker! Boos!
Dat is dus uit gaan zetten en zo is alles dicht komen te zitten...

Ik droog sindsdien altijd het brood dat ik voer...

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 19:05

tjah wij weten dus niet wat het is geweest, wij staan op de paardenweitjes naast t dorp dus iedereen kan ze voeren. we hebben nu ook bordje Verboden te voederen... en ze staan verder bij t hek vandaan.... gelukkig heb ik t niet weer gezien bij m... ff afkloppen...

Toch fijn jullie reachties te horen...

ping
Berichten: 48
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:47

Wij hebben een ruin gehad de geregeld slokdarm verstopping had. Dit kwam doordat hij zo'n vreetzak was...zo snel mogelijk het voer naar binnen.
Nadat de dierenarts een paar keer was geweest was ons geadviseerd om voortaan slobber te geven, of in ieder geval het voer in vloeibare vorm.
Dit heeft geholpen en hierna niet een keer meer gekregen.

Dus misschien is dit een optie...

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:30

Verward Kan me voorstellen dat je vreselijk geschrokken bent!
Mijn paard heeft het ook een keer gehad, al zo'n zeven jaar gelden, maar ben nog steeds niet over de schrik heen Bloos !
Ik had toen net mijn "oude" pony verloren en dacht oh nee...niet weer een Verdrietig ! Ik had het ook nog nooit meegemaakt, slokdarmverstopping, maar ik hoop het ook nooit meer mee te maken !

Ik gaf de paarden eten en (de gulzigste Bloos ) die hoestte een keer...
Ik dacht: "Hee, even in gaten houden! (voor verkoudheid o.i.d.).
Toen begon ze vreselijk zwaar te ademen en te hoesten, en ik dacht nog wat doet zij nou Bloos! ???
Toen ging ze achteruit lopen, maar ze stond nog in d'r box, echt een drama...ik schrok me wezenloos Verward
Dus ik ren naar binnen, bel de DA en ren weer terug naar de stallen.
Paard meegenomen in de paddock en rondjes lopen, ik dacht echt dat ze stikte... vreselijk! Toen na een eeuwigheid, althans zo leek het, kwam de DA en zei heel rustig, ow...slokdarmverstopping... !
Ik kon wel janken, ik dacht die gaat dood, weer een... Huilen .

Slang door de neus, paraffine en klaar is kees Knipoog .
Een brokje was blijven steken in de keel, een paard gaat dan achteruit lopen om het brokje kwijt te raken. Cool
Mijn paard en ik stonden nog urenlang na te trillen, maar geen punt zei de DA, komt vaker voor!
Een half jaar lang kreeg ze daarna slobber eten en nat hooi!
ik ben overgegaan op kleiner formaat brokken, maar het blijft een gulzige eter....
Het enigste wat ze eraan over heeft ze gehouden is dat ze zelf nu enorm veel slijm aanmaakt, zodat ze haar eigen eten tot een papje maakt, ze staat al te kwijlen als ik aankom om te voeren Bloos !

Miepmiept
Berichten: 2032
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 13:36

Ik had het 1x meegemaakt, ze stopte halverwege met d'r biks en moest niks meer hebben. Gelijk hoesten, slijm e.d. Gelijk de dierenarts gebeld en heeft het via een slangetje door laten spoelen. Ik heb daarna nog heel lang een beetje water door de biks gedaan. Maar ze heeft het nooit meer gehad..

burnie
Berichten: 150
Geregistreerd: 16-11-04
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 15:57

Mijn vorige paard was ook gevoelig voor een slokdarm verstoppin, wij hadden een grote gladde steen in zijn voerbak liggen zodat hij niet te gulzig kon eten.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 16:08

eigenlijk snap ik niet dat toch de meeste DA's kiezen voor een slangetje in de neus. Dit moet wel erg voorzichtig gebeuren, wil er binnenin geen schade opgelopen worden.

Bij een kalmerende spuit is doorgaans 90% van de gevallen het probleem binnen een half uur opgelost. (er komt geen slangetje aan te pas)

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 17:27

Suzan1 schreef:
eigenlijk snap ik niet dat toch de meeste DA's kiezen voor een slangetje in de neus. Dit moet wel erg voorzichtig gebeuren, wil er binnenin geen schade opgelopen worden.

Bij een kalmerende spuit is doorgaans 90% van de gevallen het probleem binnen een half uur opgelost. (er komt geen slangetje aan te pas)


Verward Volgens mij weet de DA wel wat hij doet hoor..!! Bloos

En hoe komt het vastzittende brokje anders los, zoals bij mijn paard? Verward

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 17:44

nou goed, ik heb t bij mijn bolle niet weer meegemaakt.
Wat ik dus zei, bij ons was het gewoon stomme pech, maar fijn te horen dat het toch wel vaker voorkomt, voelde me zo rot.....

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:04

Citaat:
En hoe komt het vastzittende brokje anders los, zoals bij mijn paard?



door de ontspanning..

het paard met slokdarmverstopping staat met gestrekte hals en met zoveel spanning dat het brokje op de plek blijft zitten.

als een paard zich ontspant zal vanzelf het brokje naar beneden glijden

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:57

Suzan1 schreef:
eigenlijk snap ik niet dat toch de meeste DA's kiezen voor een slangetje in de neus. Dit moet wel erg voorzichtig gebeuren, wil er binnenin geen schade opgelopen worden.

Bij een kalmerende spuit is doorgaans 90% van de gevallen het probleem binnen een half uur opgelost. (er komt geen slangetje aan te pas)


Een sonde is de neus is echt onschuldig. Wel moet er goed gecontroleerd worden of er niet in de luchtpijp zit, maar dat is erg makkelijk. Het enige wat eventueel fout kan gaan is een bloedneus, maar die stopt vanzelf (net als bij mensen, alleen heeft een paard meer bloed en bloed het dus harder en is het veel enger om te zien)

Dat kalmerende spuitje, werkt niet op de spieren in de slokdarm, helaas. Het enige waarvoor het zou kunnen werken is dat het de pijn deels weg neemt en dat daarom de kramp in de slokdarm afneemt en het daarom opgelost is.

Slokdarmverstoppingen zijn wel een soort van spoedgeval hoor. Als de verstopping te lang blijft zittten, kan er schade aan de slokdarm optreden met als gevolg een perforatie of een soort littekenring, waar weer veel verstoppingen van komen.

Het kan door alles verstoppen: appels, aardappels (bij koeien erg berucht), bietenpulp, hooi etc.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:14

Citaat:
Wel moet er goed gecontroleerd worden of er niet in de luchtpijp zit


daar zit nu net de kneep.

Het paard heeft op dat moment al zoveel stress. Het slangetje inbrengen is op dat moment niet echt gemakkelijk.

Meermalen heb ik een slokdarmverstopping meegemaakt en een ontspanningsmiddel (intraveneus gegeven) heeft altijd perfect geholpen.

Kaja

Berichten: 3879
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 09:17

Suzan1 schreef:
door de ontspanning..

het paard met slokdarmverstopping staat met gestrekte hals en met zoveel spanning dat het brokje op de plek blijft zitten.

als een paard zich ontspant zal vanzelf het brokje naar beneden glijden


Scheve mond Nou dat zal allemaal wel zo wezen, maar mijn paard was echt in paniek en het had lang geduurd als we hem gewoon aan zijn lot hadden overgelaten en op een "ontspannen" paard hadden moeten wachten .

Je zegt zelf al dat een paard dan zoveel stress heeft, hoe kan het dan ooit weer ontspannen worden, als hij denkt te stikken Verward ?

Overigens zat het slangetje erin voordat zowel mijn paard als ik er erg in hadden en waren we er mee geholpen !
Dus ik spreek mijn DA niet tegen hoor als hij een sonde aanlegt Schijnheilig ...

Ik snap niet dat je je daarover druk maakt, deze paarden hadden allemaal slokdarmverstopping op dat moment, geloof me als ik zeg dat de DA op dat moment heilig is en dan gaan we niet discuseren over het feit of we beter een intraveneus ontspanningsmiddel kunnen toedienen OK dan!

CarinaR

Berichten: 11950
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 13:32

Wij konden ook echt niet wachten op n ontspannen paard
En jah, een DA zou op dat moment heilig moeten zijn, ik had de pech dat het niet onze eigen DA was (had spoeddienst Boos!)
Wat ik wel weet s dat als ik die DA weer krijg ik mn paard heel snel in emmeloord heb... nee geen 2e x die ellende...

sas00

Berichten: 961
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:37

Mijn paardje heeft het afgelopen zomer ook gehad.
Het was een mooie dag om te rijden (niet te warm ofzo) dus was ik samen met een vriendin lekker naar het bos gegaan, was een heerlijke rit niets te merken.

Kom ik terug bij het land doe de gewone dingen en geef haar een klein beetje bix wat ik altijd doe...
Ineens begon ze heel vreemd met haar hoofd te draaien (terwijl er eten stond) en liep ze richting het hek om naar het land te gaan, dat terwijl haar eten nog niet op was.
Hoesten gekke bewegingen en alles liep uit haar neus... wil het nooit meer mee maken.
Ik de dierenarts gebeld, hij zou meteen komen> hij was er pas na ander half uur!!!
Toen hij aan kwam was het gelukkig al over, er is nooit iets gevonden waardoor het is gebeurd.
De tanden waren een week daarvoor gedaan Knipoog