iemand tips tbv oud paardje?(eten, dekens, ...)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
yrsa
Berichten: 87
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: België

iemand tips tbv oud paardje?(eten, dekens, ...)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 17:23

geval:
Gered van de slachterij: lusitano hengst, 23 jaar oud, heeft Z-dressuur gelopen maar heeft nu artrose in voorbenen. Hij staat nu op rust en heeft een stal en wei tot beschikking. Hij kwam wel in goede conditie bij ons. Nu staat hij daar iets meer dan drie weken en we hebben gemerkt dat hij aan het vermageren is, achteraan begint hij wat in te vallen en als hij draait om de achterhand zie je zijn ribben wel duidelijk.
Hij krijgt evenveel eten (korrel voor recreatiepaarden) als drie andere paarden en die vermageren niet.

wat denken jullie?

Ik dacht dat hij misschien wormen heeft, we weten niet wanneer hij het laatst ontwormd is...maar is dit niet een beetje raar, aangezien hij er goed uitzag als hij aankwam? we gaan hem sowieso wel terug ontwormen.

Maar als het dat niet is zou het dus betekenen dat hij te weinig eten krijgt. wat is dan het beste? korrel bijgeven of hooi? of beide? Het is een paard dat niet meer moet werken, iets kleiner dan de andere drie, maar krijgt wel even veel...
ik heb wel al gelezen dat oudere paarden moeilijker op gewicht te houden zijn... hiervoor stond hij ook nooit in de wei en nu voelt hij zich duidelijk terug 5 jaar oud ofzo want hij heeft wel een massa energie Lachen. hij loopt ook heel energiek enzo dus dan zou je weer denken dat hij wel genoeg krijgt....

Nog iets waar we een vraagje over hebben: hij heeft al heel zen leven dekens gedragen...op het moment draagt hij er geen (hij rolt wel een aantal keer per dag, die schade is hij wel aan het inhalen Lachen)... maar nu het kouder wordt zal hij er toch wel eentje gaan nodig hebben denken wij... we dachten aan een regendeken totdat het echt koud wordt en dan een winterdeken...of is er een betere methode want daar kennen we niet zoveel van. Ik denk niet dat we hem gewoon zonder deken kunnen laten aangezien hij het echt wel gewoon is en ook omdat hij artrose heeft...

ik hoop dat er iemand ervaring heeft met oudere paardjes en ons wat raad kan geven.
alvast bedankt !!!!

(tips ivm artrose zijn ook altijd welkom)

You don't throw a whole life away just because it's banged up a little!


ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:34

Hoelang is ie al bij jullie? En hoe erg is zijn arthrose? Hij zal waarschijnlijk niet voor niets naar de slacht gegaan zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet per definitie tegen het van de slacht redden maar het paard moet nog wel plezier in het leven kunnen hebben.

Wat weet je van zijn voorgeschiedenis, wat voor behandelingen heeft hij gehad, kreeg hij medicijnen/pijnstillers, hoe werd hij gehuisvest, enz?
Het is niet niks voor een dier van 23 om weer van plek te veranderen. Misschien heeft hij heimwee of toch veel pijn waardoor hij ook mager kan worden. Pijn vreet energie.

Als ik jou was dan zou ik sowieso de da raadplegen. Is zijn gebit nog in orde, want misschien verteert hij zijn eten niet goed meer.

Hoe stond ie voorheen en nu bij jou (met andere paarden, alleen?)

yrsa
Berichten: 87
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 19:54

Citaat:
Hoelang is ie al bij jullie? En hoe erg is zijn arthrose? Hij zal waarschijnlijk niet voor niets naar de slacht gegaan zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet per definitie tegen het van de slacht redden maar het paard moet nog wel plezier in het leven kunnen hebben.


hij is nu drie weken hier. Hij moest naar de slacht omdat er niks meer mee gedaan kon worden, maar een aantal dierenassistenten hebben dan via gaia ervoor kunnen zorgen dat hij bij iemand kon staan waar ik nu mee de paarden verzorg (ze wil een vzw paardenopvang starten). Hij mankt vooraan maar draaft en galopeert lustig door de wei, is heel actief. hij staat nu alleen in een wei, ernaast een ruin en erover een merrie waar hij "lekker veel mee praat Lachen" dus ik denk dat hij toch nog van het leven geniet en dat de arthrose niet voor al te veel pijn zorgt.

Citaat:
Wat weet je van zijn voorgeschiedenis, wat voor behandelingen heeft hij gehad, kreeg hij medicijnen/pijnstillers, hoe werd hij gehuisvest, enz?
Het is niet niks voor een dier van 23 om weer van plek te veranderen. Misschien heeft hij heimwee of toch veel pijn waardoor hij ook mager kan worden. Pijn vreet energie.


we weten alleen dat hij altijd op stal stond...van medicijnen ofzo nog niks. Eén van de da-assistenten die hem mee gered heeft, heeft beloofd nog eens op bezoek te komen, maar tot dan moeten we het zo redden. Hij ziet er absoluut niet verdrietig uit, hij bruist van energie. het is echt mooi om te zien hoe hij van het rollen en vrij kunnen rondlopen geniet. Hij komt ook altijd kijken naar alles wat er gebeurt en is overal graag bij dus...

Citaat:
Als ik jou was dan zou ik sowieso de da raadplegen. Is zijn gebit nog in orde, want misschien verteert hij zijn eten niet goed meer.


Zijn gebit is niks mis mee want ze hebben wel gemeld wat er allemaal scheelde dus...en hij is goed doorvoed aangekomen dus...dan zou het al op drie weken tijd heel erg verslechterd moeten zijn...

ik zou ook graag willen weten of hooi goed is om bij te geven, ook al staat er wel gras genoeg in de wei...of is het beter om korrel bij te krijgen?

You don't throw a whole life away just because it's banged up a little!

paars

Berichten: 5484
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 20:13

Als een 23 jarige gewend is om een deken op te krijgen zou ik er inderdaad nu zeker 1 opdoen. Een dunne regendeken. Als het straks kouder wordt kan je er een onderdeken onderdoen. De paarden bij ons staan ook 's winters met een dek op en deze week hebben we die dan ook opgedaan. Ze begonnen een beetje in te vallen en dat is voor ons ieder jaar het seintje dat ze hun jas weer aan moeten. Als paarden gewend zijn zonder deken te staan in de winter dan kan dat ook hoor, maar nogmaals, als ze het gewend zijn zou ik er snel een deken opdoen. Voor zijn arthrose ook beter als ie het niet te koud krijgt.
Als je moet kiezen tussen krachtvoer en hooi, kan je beter voor het ruwvoer kiezen; hooi of voordroogkuil. In het gras zitten nu niet veel voedingsstoffen meer, dus bijvoeren is een goed idee.
Goed van je dat je dit paard nog een kans van leven geeft!!!

yrsa
Berichten: 87
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 20:37

heel hard bedankt, hier kunnen we al een heel eind mee verder, het paardje zal blij zijn Knipoog

(nu ik er bij nadenk is het wel logisch dat hij wat invalt, want hij doet natuurlijk meer energie op om zichzelf warm te houden zonder deken.)

merci!!!

You don't throw a whole life away just because it's banged up a little!

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 20:48

Ja ik zou hem idd een deken op doen, teminste vooral 's nachts.
Ik zou hem wat extra hooi of kuil geven en daarnaast slobber bijvoeren en/of muslie (zoiezo lekker voor ze, en goed om hem wat dikker te krijgen Haha!).
Ook zou ik hem toch even gaan ontwormen als ik jou was voor de zekerheid.
Ik vind het goed dat je zo'n paard nog een kans geeft OK dan!
veel succes ermee!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:22

Persoonlijk zou ik hem geen deken opdoen, maar lekker in zijn wintervacht laten komen, ervan uitgaande dat hij niet mee rin het werk komt.

's Nachts op stal lijkt me wenselijk.

Oudere paarden verteren hun voeding slechter dus dat kan een aanwijzing zijn waarom hij afvalt ondanks dat hij evenveel krijgt als de anderen. Toch wat extra voeren.
Ik geef de 32 jarige hier extra geexpandeerde maisvlokken erbij, naast 2 kilo krachtvoer en volop hooi. Het hooi eet ze nooit helemaal op. (ze eet maar de helft hooi van wat bijvoorbeeld fabienne eet!)

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 08:30

Er is nog een klein dingetje, je vertelt dat het zijn hele leven een "stal" paard is geweest. Nu bij jou loopt hij lekker in het land te rennen en ook dat kost hem dus erg veel energie omdat hij dit nooit gewend geweest is.
Dus wat extra krachtvoer, zal dus geen kwaad kunnen.
Verder, een zeer goede voedings toestand, klinkt in mijn oren als: hij was te vet, als door het buiten lopen dit vet zich om gaat zetten in spieren, dan gaat hij er onherroepelijk anders (beter) maar ook slanker uitzien, maar hoeft dit beslist geen verslechtering te zijn.
Waar het de artrose betreft, er zijn erg veel, ook homeopatische medicijnen in omloop. Mogelijk dat er iets bijzit, wat voor hem nog een stuk verbetering kan brengen.
Al met al, lijkt het me dat hij bij jullie goed terecht gekomen is en uit jouw verhaal maak ik op, dat hij nog zat zin in het leven heeft.

yrsa
Berichten: 87
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-04 18:23

een deken gaan we hem zeker opdoen hoor, het lijkt me niet zo goed om dat bij een paard dat dat al bijna 23 jaar gewoon is te veranderen. we zijn hem ook al extra aan het voeren.

vet zou ik hem niet noemen, hij was (en nog altijd een beetje) lekker gespierd. echt zo een mooie witte lusitano hengst die precies van een plaatje is afgestapt Lachen. aangezien hij echt intensief bereden werd denk ik dat hij nu niet echt meer of minder energie opdoet door in de wei te lopen, de kou doet er natuurlijk ook wel iets aan.
En blijkbaar is artrose minder erg wanneer een paard kan doen wat hij wil, want hij heeft er (denken we) toch al minder last van...
bedankt voor jullie tips allemaal, zo kunnen we ervoor zorgen dat hij zijn levenslust behoudt he Knipoog

You don't throw a whole life away just because it's banged up a little!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 21:41

Ik sluit me aan bij wat degenen voor mij in dit topic hebben gezegd maar ik wilde er nog iets aan toe voegen!
Mijn ervaring met oudere paardjes is dat stress ook een punt kan zijn waardoor ze flink af vallen en ook mager door kunnen blijven voor een tijdje. Totdat ze weer enigszins "koel" in het hoofd zijn of ontstressed (of hoe je het ook moet noemen..Lachen )
Ruwvoer is altijd goed voor magere paarden (hooi en lucerne) en daarnaast schijnt ook mais goed te zijn voor het opvullen van het magere paardenlichaam.
Dekentje is ook nooit weg natuurlijk, zeker als hij buiten staat. De oudere arab hier heeft nu met mooi weer niks aan maar zodra het wat rotweer wordt heeft ze een ongevoerde regendeken met een katoenen onderdekentje op. Zo ontwikkeld ze geleidelijke aan al een mooi wintervachtje.
Ik heb er ook twee maandjes geleden een tandarts bij gehad voor de zekerheid. En altijd goed blijven ontwormen.
Gewicht eraan krijgen is altijd heel lastig; ben er al een hele tijd mee bezig!!
Veel succes en plezier met meneer de andalusier!!;)

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 22:16

Mijn oudje van 31 heb ik eind augustus naar het bejaardentehuis in Soest gedaan. Daar is hij ook veel ingevallen dus de stalperiode kan in mijn inziens niet gauw genoeg beginnen. Bij mij kreeg hij veel bijvoeding en alleen op de dag weidegang en een deken (lucerne, slobber gemaakt van pavo herbasan en zemelen, lijn zaadolie, vitaminensupplement, onderhoudsbrok) en daar heeft hij 24/ 7 weidegang verder niets. Nu schrok ik vorige week ook echt toen ik zag hoe mager hij was geworden. Er zit nu ook minder voeding in het gras als een paar weken terug toen de zon nog volop scheen. Ook loopt hij veel meer in de kudde.

Ik zou bij je paard zijn gezondheid goed in de gaten houden, dek opdoen en lekker gaan bijvoeren slobber is vaak favoriet bij oudjes. Succes en top dat je het paard opgevangen hebt OK dan!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 00:00

Mijn paardje van 22 jr krijgt nu het 2e jaar een deken op. Begin met regendeken als ze al wat vacht heeft.. Daarna als het echt kouder is, doe ik er eentje onder.
Voordat ze een deken opkreeg (nooit gehad) stond ze s'winters kreupel, stram in de schouder. Met deken: lekker lopen!
Ze moet haar gewrichten warm houden. Staat altijd buiten met inloopstal.

Ik weet dat een bekende van me een paard had van 17 jr.. bleef wat mager/slank. Genoeg gevoerd dat wel en ontwormd. wat blijkt, wil ie 'm verkopen, wordt ie gecheckt, heeft ie oa artrose. Zijn uiterlijk had dus te maken met de artrose. Het beestje is afgemaakt.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

ellepel

Berichten: 47256
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 08:17

wij hebben er een op stal van 27, ze krijgt geen deken op, ze laten haar wintervacht aanmaken, dat vinden de eigenaren beter.
ze krijgt 2 x per dag een schep onderhoudsbrok. en 2x per dag een dik plak hooi( magg van mij wel veel meer want ik vind haar mager)

Neverhere
Berichten: 3381
Geregistreerd: 26-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 20:17

Hallo Yrsa,

Je kunt natuurlijk een deken opdoen, maar haar 'natuurlijke' jas kun je nooit overtreffen. Mijn ervaring is dat paarden het heerlijk vinden zonder deken. Heerlijk zand in de vacht rollen, lekker vrij bewegen. Als hij bovendien een beschutte plek in het weiland heeft om te schuilen bij vies weer of koude wind kun je hem niet gelukkiger maken.

Bovendien voer je als reden dat hij het misschien koud zal krijgen.
Echter een deken zorgt NIET voor warmte. Warmte moet door het lichaam zelf gegenereerd worden. De beste manier hiervoor is een goede kwaliteit hooi voeren zoveel hij wil.
De verbranding van hooi door het lichaam is een zware klus waarbij veel warmte vrijkomt. Belangrijk dus als het koud wordt, hooi, hooi en nog een hooi voeren. Bovendien heeft het nog een andere belangrijke functie: het reguleert namelijk de zuurtegraad in de maag. Die zuurtegraad gaat door krachtvoer vaak omhoog met het gevolg dat het gauw te zuur wordt. Met voldoende hooi ter beschikking wordt de zuurtegraad dus weer gauw naar een normaal niveau gebracht.

Voor het dikker laten worden zou je idd een eiwitarme muesli kunnen voeren of een eiwitarme slobber. Je zou ook geplette mais kunnen toevoegen. Echter nooit meer mais dan max. 2.5 kg per dag. Dit is i.v.m. zijn spijsvertering.

Tot slot zijn artroseprobleem. Probeer eens Primeval gelatinaat. Hier zijn ontzettend goede resultaten mee gehaald in geval van artritis, artrose, gewrichtsproblemen of spierproblemen.
Het is niet goedkoop maar schijnt prima spul te zijn.

Veel succes ermee.

Groet,

Ranna

yrsa
Berichten: 87
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 13:48

hey femskie en ranna, jullie vertellen dat we hem ook wat mais zouden kunnen geven. Ik ken een boer waarbij de paarden naast een maisveld staan en ze eten daar lustig de bladeren van die planten en zijn perfect gezond.

maakt het uit welke mais we ze geven of moeten we echt 'paardenmais' kopen (er staat namelijk wat mais naast de wei...)??

You don't throw a whole life away just because it's banged up a little!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:16

Pas op met mais, want dit ontregelt de mineralen opname in het lichaam met name calcium.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:15

De paarden krijgen al heel hun leven mais. Het is hetzelfde als de koeien krijgen.
Als je een deken opgooit.. de vacht groeit toch wel door. Lichaam past zich prima aan, aan de temperatuur.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

emilysissi
Berichten: 102
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 17:23

als ie zn hele leven al een deken op heeft gehad; zeker doen!!!

http://www.nanda-dierfysiotherapie.nl


Leef alsof vandaag je laatste dag is!!

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 09:02

probeer mss met een dun deken, zodat hij een beetje extra warmte heeft, maar mss toch nog een goede wintervacht gaat kweken?

trotse mama van 5 kindjes!!!
If you're talking behind my back, you're in a good position to kiss my ass !!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 10:12

yrsa schreef:
hey femskie en ranna, jullie vertellen dat we hem ook wat mais zouden kunnen geven. Ik ken een boer waarbij de paarden naast een maisveld staan en ze eten daar lustig de bladeren van die planten en zijn perfect gezond.

maakt het uit welke mais we ze geven of moeten we echt 'paardenmais' kopen (er staat namelijk wat mais naast de wei...)??


Hai Yrsa!

Ik heb geen ervaring met de plant zo op zichzelf. Wel met maismeel en mais "gruis". Op de manege waar ik wel eens werk hebben ze twee paarden maismeel door een slobber heen gevoerd omdat ze zo ingevallen waren. Het "vult" vooral een paardje op. Bij echt dunne paarden heb je heupbotten die uitsteken en kun je de ribben zien. Mais vult en zet wat vet aan het paard.
De oude arabier (relatief oud, 18 jaar) krijgt nu dagelijks een halve kilo slobbermash van Havens met een halve kilo maisgruis erdoor. Dit heb ik op aanraden van de eigenaresse van een arabierenstoeterij gedaan. Zij houdt de (oudere) arabieren op deze manier lekker gevuld en warm. Ook heeft zij dekens op richting de winter en in de winter.
Het is wel zo dat je niet teveel mais moet voeren. Het moet wel in balans blijven met de rest van het voedsel en het allerbelangrijkste bij paarden die mager blijven is ruwvoer voeren. Dus een goede kwaliteit hooi.

De arabier krijgt nu: 's ochtends 1 kg biks, dan het land op, eind van de middag een slobber van 1/2 kg havens slobbermash en een 1/2 kg maisgruis en 30 gram zeewier (voor de vacht). Als ze weer op stal gaat (een uur of 1900) nogmaals een kg biks en een flinke ruif hooi.
Als het aan mij lag kreeg ze nog meer hooi maar het is niet mijn eigen paard..
Zak maisgruis van 20 kg was bij ons E8,- Gewoon bij de diervoederzaak.
Bedenk me net wat: als je een maiskolf zo sec hebt en ze eten dat op dan moeten hun tanden harder werken, bij oudere paarden is dit soms een probleem omdat ze bv geen tanden meer hebben oid. De buitenste laag van de mais moet kapot want anders kunnen die maagsappen niet met de inhoud van het mais aan de slag. Daarom hebben we voor de oudere paarden "kapot" mais! en niet van die hele kolven..

Succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: genja, GoogleAdsense, LaDonna75, MightyMike, snorkel1986, Soepkipje en 23 bezoekers