Zachte straal, wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Zachte straal, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 16:16

Mijn paard heeft een hele tijd zooltjes gehad voor. Onder die zooltjes heeft rotstraal zich ontwikkeld. Dat is gelukkig al aan de betere hand. Maar de straal is echt veels te zacht. Ik had hem buiten gelaten in de grootste buiten bak. Helaas is die bak echt niks waard, erg los en met houtsnippers. Maar aangezien ik met rijden al een vliegles heb gehad omdat ik een bom onder mijn kont had. Heb ik hem de dag erop echt moeten loslaten . En daarna liep hij dus erg slecht en zag ik toen ik zijn hoeven behandelde dat er echt een rode plek op de straal zat. Een hoefkneuzing dus... en de kans daarop is nog steeds aanwezig omdat de straal zacht blijft. Ik heb van de smid al iets gehad. Weet zo gauw de naam over niet, is een groen spuitbusje en nogal chemisch dus dat mocht ik niet te lang gebruiken. Dat heeft wel een klein beetje geholpen maar niet echt veel. Nu gebruik ik een keer in de zoveel tijd betadine voor het ontsmetten en de andere keren egyptische zalf.
Kent iemand dit probleem of iemand iets ervoor?

Iemand anders opperde Biotine, wat zijn daar de ervaringen mee?

groetjes en alvast bedankt! Sabine

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:54

hoi

eerst onderkant hoef goed proper en droog maken , dan interen met hoefteer ( zwart plakkerig spul) en daarop stukje krantepapier
een avond zo laten staan en ' s morgens krantenpapier deraf pulken

elke week herhalen tot straal harder is en daarna preventief wekelijks behandelen met oxytetracycline spray ( blauw of groen spul)

groetjes sandra

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:18

niet teren als er nog een beetje rotstraal zit dan slaat het naar binnen. Gewoon afborstelen en voorlopig iedere dag met betadine doen. Ik deed het met betadinsehampoo (puur) en hield de voet dan een tijd omhoog; je hoeft het er niet af te halen.

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 18:52

Citaat:
Ik deed het met betadinsehampoo (puur) en hield de voet dan een tijd omhoog; je hoeft het er niet af te halen.


doe ik nu ook maar word het daar ook harder van?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:30

Bij die van mij ging de rotstraal weg en werd de straal vanzelf weer harder. Duurde wel een tijd hoor. Probeer zijn voeten verder zo droog mogelijk te houden en als er blub in zit gelijk uitborstelen.

lachmar

Berichten: 2019
Geregistreerd: 01-01-05
Woonplaats: Omgeving Oss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:06

Zeker geen teer gebruiken.
Je sluit het dan af en dat is de ideale plek voor bacterieen om te nestelen.

Zorg dat hij niet in een natte stal/wei staat.
Iedere dag goed de hoeven uitkrabben.
En ik doe er iedere dag jodiumtinctuur in als ze rotstraal hebben.
Werkt goed, maar het duurt wel even omdat het er uit moet groeien, maar iedere keer dat ie bekapt is wordt het beter.

joozz

Berichten: 1212
Geregistreerd: 07-08-05

Re: Zachte straal, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:04

randie schreef:
Iemand anders opperde Biotine, wat zijn daar de ervaringen mee?



Biotine schijnt goed te zijn voor de hoeven al is dit wetenschappelijk niet bewezen. Maar baat het niet dan schaad het niet toch?
Bij de paardendrogist hebben ze allerlei voedingssupplementen waar biotine in zit.

Succes!

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 21:29

Citaat:
ik doe er iedere dag jodiumtinctuur in als ze rotstraal hebben.


gebruik ik ook! dus ik ben goed op weg als ik het zo begrijp

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:23

Probeer ook je paard op zijn stralen te laten lopen,daardoor worden ze vanzelf harder

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 23:32

Citaat:
Probeer ook je paard op zijn stralen te laten lopen,daardoor worden ze vanzelf harder


krijg hij daar niet meer kneuzingen van . En hij heeft ijzers dus word het al lastig om dat te doen

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:56

randie schreef:
Citaat:
Probeer ook je paard op zijn stralen te laten lopen,daardoor worden ze vanzelf harder


krijg hij daar niet meer kneuzingen van . En hij heeft ijzers dus word het al lastig om dat te doen


Nope,de straal wordt zo sterker omdat de doorbloeding bevordert wordt.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 01:07

Ik zou ook zeker niet teren als er nog rotstraal zit.
Zelf heb ik erg goede ervaringen met Hoef en Zool van NAF. Kun je bestellen bij de paardendrogist.nl. Dit werkt echt super

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 01:12

Dat groen busje,is dat een goud/gele vloeistof dat eruit komt?
Denk dat ik dat zelf ook heb,met een witte dopje,druk je erop en dmv het buisje dat je eraan vastmaakte spuit je het erop??Als het dat is heb ik het ook...Bij mij werkte het niet

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Zachte straal, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 08:35

zie die straal als je handen.....

mensen die met hun handen werken hebben eelt erop.

een paard wat op de straal loopt heeft eelt erop, dus is die straal veel harder en sterker dan een straal die niet op de grond komt...

zo moet je het eigenlijk bekijken, dus stappen op de weg, vermijd te zachte natte onderbodem.

Merletje
Berichten: 28
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:57

Droog houden.

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 11:40

Citaat:
Dat groen busje,is dat een goud/gele vloeistof dat eruit komt?
Denk dat ik dat zelf ook heb,met een witte dopje,druk je erop en dmv het buisje dat je eraan vastmaakte spuit je het erop??Als het dat is heb ik het ook...Bij mij werkte het niet


klopt Bij mij werkte het ook niet. Was nogal chemisch kreeg er zelf plekken van op mijn handen en armen Die hoef en zool heb ik besteld

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:31

randie schreef:
Citaat:
Dat groen busje,is dat een goud/gele vloeistof dat eruit komt?
Denk dat ik dat zelf ook heb,met een witte dopje,druk je erop en dmv het buisje dat je eraan vastmaakte spuit je het erop??Als het dat is heb ik het ook...Bij mij werkte het niet


klopt Bij mij werkte het ook niet. Was nogal chemisch kreeg er zelf plekken van op mijn handen en armen Die hoef en zool heb ik besteld


Is het Hippo Sol?(heb even gekeken op het busje)onding is dat

Wat ik nog wou zeggen:het is heel normaal dat je een zachte straal heb,je paard heeft immers rotstraal,dus ik zou eerst zorgen dat de rotstraal geneest,en DAN pas beginnen met de straal te versterken.Ben je al langs geweest bij de smid zodat ie de rotte delen kon wegsnijden?
Misschien is egyptische zalf wel een idee?

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Zachte straal, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:23

Dat groene busje is zeker weten Hippo Sol. Ik gebruikte dat ook altijd, totdat ik te horen kreeg dat het helemaal niet doet, wat jij denk dat het doet. In feite zet je het proces in de hoef, dus de rotstraal stil. Zodra jij met dit spul stopt, gaat de rotstraal weer gewoon zijn gang. Je mag dit ook maar voor kortere periodes gebruiken. Ik heb laatst Straalsan (ofzo) geadviseerd gekregen. Dit is een flesje wat naar vliegenspul ruikt en dit moet je met een borsteltje op de (schone) straal borstelen. Gebruik het nu een week of 3 a 4. Ik kan helaas niet zeggen dat het echt werkt. Maar misschien heeft het nog een beetje tijd nodig.

Ik moet zeggen dat Hipposol bij mijn paard altijd super werkte. Maar dat gebruik ik dus maar niet meer.

Armaris

Berichten: 9535
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Zachte straal, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:40

Stacey schreef:
Dat groene busje is zeker weten Hippo Sol. Ik gebruikte dat ook altijd, totdat ik te horen kreeg dat het helemaal niet doet, wat jij denk dat het doet. In feite zet je het proces in de hoef, dus de rotstraal stil. Zodra jij met dit spul stopt, gaat de rotstraal weer gewoon zijn gang. Je mag dit ook maar voor kortere periodes gebruiken. Ik heb laatst Straalsan (ofzo) geadviseerd gekregen. Dit is een flesje wat naar vliegenspul ruikt en dit moet je met een borsteltje op de (schone) straal borstelen. Gebruik het nu een week of 3 a 4. Ik kan helaas niet zeggen dat het echt werkt. Maar misschien heeft het nog een beetje tijd nodig.

Ik moet zeggen dat Hipposol bij mijn paard altijd super werkte. Maar dat gebruik ik dus maar niet meer.


Dus als ik goed begrijp zorgt dat ding ervoor dat de rotstraal "pauzeert"?
Jamaar,ik wil waarschijnlijk net als TS geen rotstraal dat een pauze neemt maar voorgoed weg is.Smid zei ook dat je dat busje mocht blijven gebruiken

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:09

groen spul dat ook de zolen verhard...dat heet volgens mij hoof care of hoof and sole...

kijk maar voor wat je kiest...

ze zeggen altijd egyptische zalf maar dat is vrij prijzig en ik vond niet dat het hielp..

succes

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Zachte straal, wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:34

Blue_Star schreef:
Dus als ik goed begrijp zorgt dat ding ervoor dat de rotstraal "pauzeert"?
Jamaar,ik wil waarschijnlijk net als TS geen rotstraal dat een pauze neemt maar voorgoed weg is.Smid zei ook dat je dat busje mocht blijven gebruiken


Ja, dat is mij verteld. En toen heeft hij me straalsan geadviseerd. Overigens is dat niet door de hoefsmid gedaan hoor. Die vertelt mij dat ik vaker hipposol moet gebruiken en laat vervolgens zo'n flesje achter. Maar als dit spul over een maand geen resultaat heeft, ga ik gewoon weer over op de hippo sol. Alleen dan eens per maand of per 2 maanden ofzo.

blacky1
Berichten: 76
Geregistreerd: 11-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:31

Ik zou inderdaad Hoef en Zool gebruiken en vloeibare biotine bijgeven,
de vloeibare biotine werkt namelijk een stuk sneller. Ik heb er zelf goeie ervaringen mee met deze combinatie.

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 19:40

de smid is al 2keer langs geweest, maar wat er al eerder werd gezegd. Het werd niet ergen maar ook niet minder. Ik heb nu Egyptische zalf alleen dat mag ook niet te vaak want dat sluit de voet af..Met betadine was ik zn voeten ook nog ":)