Peesbeschadiging+bandage??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 09:40

Dat klopt een peesbeschadiging hersteld zich altijd met bindweefsel en dat is minder sterk en buigzaam als de pees was voor de beschadiging, blijft altijd een gevoelige plek dus. Wat in de herstel periode ook goed is;
MSM (zwavel) voeren. Kun je kopen maar is best prijzig. Je kunt ook gewoon brandnetels plukken en laten drogen en door het voer doen; heeft dezelfde werking. Bestel anders het boek van de paardendrogist; hier staat veel info in over pees (en andere) blessures.
Als je over een tijdje weer gaat rijden is het beter om je paard wat extra te ondersteunen bijv met bandages. Bandageren moet je wel goed doen want als anders kan het ook weer schade toebrengen. Je hebt tegenwoordig ook van die speciale peesbeschermers die extra steun geven tijdens het rijden dat zou ook een optie zijn.
Veel stappen op harde ondergrond is ook goed, maar dat kun je beter eerst even aan de dierenarts vragen wanneer je daar mee mag beginnen. Beterschap Lachen

shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:01

mij werd aangeraden(yerke is ook net hersteld van een peesblessure) om peesbeschermers met lamsvel om te doen, lamsvel zweet niet zodat de pees niet opzwelt maar wel steun krijgt!

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 00:00

Mijn paardje is dus ook net herstellend van en peesblessure.
Dus ik ben ook helemaal peesminded geworden geloof ik.
Ik heb iris laten scannen maar ik begrijp dat het bij jullie niet kan en dat is natuurlijk vervelend want nu heb je nooit 100% zekerheid hoe het ervoor staat.

Maar bij een pees-blessure mag je geen bandage gebruiken.
En nu heb ik ook begrepen van mijn DA dat een bandage helemaal niet steunt geeft bij het rijden. Een paard met zo'n gewicht daar kan een simpele bandage geen steun aangeven?!
Dit is dus wat mijn DA zei, en ik moet je eerlijk bekennen dat ik nog nooit een bandage heb gebruikt. (ook omdat ik te lui ben om ze om te doen, bij peeskappen, lange halen snel klaar).

mijn advies:
Blijven stappen 3 keer per dag en dan ook nog heerlijk 10-15 min afspuiten per keer.
Ik heb eventueel nog wel en opbouw-schema voor je.

Nou succes en hopelijk geneest je paardje net zo goed als die van mij.

PS Het been blijft bij iris ook dikker door de bindweefselvorm

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 12:14

ah, dus je blijft het altijd wel een beetje zien/ voelen. Wat zitten er toch veel mensen met paarden met peesproblemen he?
Eowyn04, heel erg welkom op Bokt (als je nog niet welkom was geheten!!;) en ik zou dat opbouw-schema wel heel graag van je willen! Je mag het naar het mailadres sturen wat in mijn profiel staat, als je wilt.

Ik geloof wel dat er nu overwegend voor peesbeschermers wordt gekozen voor het rijden na het herstel van de blessure en dus niet voor bandages. Dierenartsen geven dus ook vaak een geheel ander advies!

Oberek

Berichten: 146
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 17:48

Er stond een poosje terug een artikel in de Arts & Auto (medisch blaadje) over het scannen van pezen. Doormiddel van nieuwe technieken wordt er onderzoek gedaan naar het herstel van pezen. Het blijkt dat teveel rust juist averechts kan werken. Het is belangrijk om te stappen, omdat je zo het natuurlijk herstelmechanisme van een pees activeert. Verder is het afwisselen van warm/koud ook heel nuttig. Wat je bijvoorbeeld kan doen is stappen afwisselen met een coldpack die je onder een bandage legt.
Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie en dat je paardje goed herstelt.

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:16

Hallo,

Dank je dat je me welkom heet.
Ben inderdaad nieuw op Bokt, maar vindt het tot nu toe erg leuk, intressant en ook verslavend hoor. OK dan!

Maar ik ga het opbouwschema even meenemen voor je vandaag of morgen en dan mail ik het aan je door.

groetjes, ikke

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 14:00

Hee! Nog een nieuwe!!Ook jij welkom hoor Oberek! Pas op met Bokt: spaarzaam toedienen want het is oh zo verslavend... (ervaringsdeskundige!!:)

eowyn04, ik ben heel erg benieuwd naar dat schema!!

Oberek

Berichten: 146
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 17:41

Bedankt voor het leuke welkom!
Ik ben er helaas al een beetje achter hoe verslavend het is. Ben nu ook ontzettend studie-ontwijkend-gedrag aan het vertonen Lachen

groetjes!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 10:38

haha.. soggen.. ik ken het!! Dat warm/ koud wat je zegt he. Je bedoelt dat ik gewoon met haar ga stappen en dan na het stappen een coldpack onder een bandage doe en haar daar even mee laat staan? Of hoe moet ik dat precies zien?

cindy83

Berichten: 533
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Erp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:28

wat ik altijd heb geleerd is dat bandage zowieso niet goed zijn voor de pezen, omdat ze 'teveel' ondersteunt worden en daardoor zwakker worden... maar of het zo is weet ik natuurlijk niet zeker!!

Oberek

Berichten: 146
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 17:55

Ik zal het koud/warm verhaal nog ff navragen bij mijn instructrice. Ga nu twijfelen of zij de coldpack tijdens het stappen gebruikt, of juist ervoor of erna.
Ik ga het navragen en dan laat ik het a.s.a.p. weten.
(Moet helaas eerst nog ff leren Boos!)

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 22:58

Leuk he, al dat gebabbel op bokt. Het is super verslavend, dusse ik ben blij dat ik niet meer hoeft te studeren, dusse succes nog met je studie oberek OK dan!

Ps heb je mijn superlange verhaal gehad op je e-mail??
Hoop dat je er wat mee kan.

Oberek

Berichten: 146
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 23:39

Thanx!
Ben nu gaar van eht leren, ga maar ff slapen en morgenavond weer verder!
Slaap lekker allemaal. Slapen