Bronchitus, binnenstal ja of nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Bronchitus, binnenstal ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-04 12:31

De dierenarts heeft 3 werken terug geconstateerd dat mijn paard bronchitus heeft. Nu staat hij in een buitenstal op mot en krijgt kuil. Langzaam gaat hij wat beter ademen.

Per 1 november ga ik naar een andere stal toe. Daar zal hij zeer waarschijnlijk in een binnenstal komen te staan.

Ik krijg veel verschillende reacties. Van dat kan helemaal niet tot je moet gewoon opletten hoe hij erop reageert. De stal waar hij nu staat rijden veel trackers langs de stallen, tracker om mest voor de stallen weg te halen, tracker om hooi rond te brengen, tracker om stro wat in een apparaat gehakseld word rond te brengen, etc. Als er gevoerd en gemest word is de lucht echt vreselijk stoffig.
De stal waar hij heen gaat is te klein voor een tracker. Alles word met de hand gedaan. Stro word in plakken in de stal gegooid zodat ze een tijd bezig zijn met het stro. Er is misschien wel een mogelijkheid om hem in een stal vlakbij de deuropening te zetten.

Wat zou nou het beste zijn???

Ik weet het zelf echt niet meer!

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 13:12

je moet roeien met de riemen die je hebt of krijgt aangeboden.
Zoals je zelf al aangeeft, is de situatie nu ook niet ideaal.
Zelf heb ik een paard op stal met een stofallergie. Hij gaat dus hoesten als hij met teveel stof in aanraking komt. Ik heb hem in de allerlaatste stal gezet (tegen de muur) De stal naast hem heeft ook geen stro als bodembedekking.

Sinds 2 weken ben ik overgeschakeld van houtkrul naar vlaslemen en het gaat nog steeds goed. Paard hoest nog steeds niet.

Je kunt idd jouw paard in een laatste stal zetten. Of dat bij een deuropening is, weet ik niet, maar denk aan tocht, dat is natuurlijk helemaal niet goed. (Kijk even waar het minst stoffig is) Vertel van het stofprobleem, ze kunnen daar wel rekening mee houden...

TheSam

Berichten: 9892
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 18:31

Als de keuze er is zou ik zeker voor een buitenstal gaan!
Stof is zowiezo funest voor een paard, zeker met bronchitus. Als er opgestrooid wordt, dan heb je namelijk ene grote stofwolk! Als je de mogelijkheid heb om je paard op andere bodembedekking te zetten zou ik dat ook zeker doen en als je met de stal bezig bent (of je buren) zorgen dat je paard uit de box is totdat het stof een beetje gedaald is.
En je hooi natmaken... scheelt ook al een heleboel stof.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 22:10

doorzoeken naar een buitenstal...

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 23:46

Inderdaad buitenstal.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 11:44

Buitenstal is veel beter; je hebt toch een grote kans dat je problemen krijgt in de binnenstal. Ook al staat jouw paard op zaagsel, als de paarden erom heen op stro staan, krijg je toch stof. Met een zeer optimaal binnenklimaat en paarden om je heen op zaagsel zou het te proberen zijn. Maar wat doe je als het niet gaat? Heb je dan nog een alternatief?

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 14:06

Ik had eigenlijk nog een vraagje: komt je paard overdag nog wel buiten of staat hij 23/7 op stal?
Het beste is nog altijd frisse buitenlucht, de lucht is voor dit soort paarden het best wanneer het droog is en het iets vriest.
Ik heb ook een pony gereden wat chronische bronchtitis heeft, wanneer ze op stal moest ergens anders probeerden we iig een luikje of iets dergelijks te regelen, maar het beste (zei de da toen) is 24/7 of iig zo lang mogelijk overdag naar buiten. Zo min mogelijk op stal, maar het land op (dus ook geen bak ivm stuiven van zand Knipoog )
Veel succes, maar het is idd roeien met de riemen die je hebt, de situatie de je nu beschrijft is ook niet ideaal Scheve mond

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 14:56

Hij staat nu in een buitenstal. Ik ben gisteren naar zijn nieuwe stal geweest en heb gelukkig kunnen regelen dat hij hier ook in een buitenstal komt te staan. Dit is dus met een deur, boven open onder dicht. Het is een dichte stal van de zijkant, zal dus geen last hebben van stro van de buren.

Bedankt voor jullie reacties!

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:11

Gelukkig voor je paardje heb je dat mooi kunnen regelen, veel succes op je nieuwe stal OK dan!

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 19:13

Dank je!!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:22

Fijn hoor dat je een buitenstal hebt kunnen regelen! Veel plezier op je nieuwe stal.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:34

Goed dat je een buitenstal hebt, dat was ook mijn antwoord op je vraag. *LOL*

Katie1989

Berichten: 1481
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:10

Heel goed, het paardje wat nu bij ons staat heeft ook chronische bronchitus maar we hebben er een aantal dingen aan gedaan, we hebben een inloopstal, dus hij kan altijd naar buiten, in de bak hebben we houtjes, niet stuivend, en we maken elke dag het hooi nat, toen hij kwam hoeste hij vaak met rijden, maar hij heeft nu al 5 a 6 weken geen kuchje meer gegeven

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 22:28

Geef eens Foeneknof Anijs van de Paardendrogist.Helpt bij mijn fjord met chronische bronchitus erg goed!!

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 22:48

Daar zat ik ook al aan te denken roosje84. Bedank voor de tip!

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-04 01:19

En zorg voor nat hooi! Daar haal je de eerste en meeste winst uit.

Wishper

Berichten: 1452
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:25

mij pony had een tijd geleden bronchitus volgens de da,het zou blijvend zijn maar na 3 weken ofzo was het over dacht ik,dus ik bel de da,hij kwam kijken en het was idd over!!fenegriek werkt er heel goed voor bronchitus!!

Scum

Berichten: 33101
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 20:35

Jaike schreef:
Ik had eigenlijk nog een vraagje: komt je paard overdag nog wel buiten of staat hij 23/7 op stal?
Het beste is nog altijd frisse buitenlucht, de lucht is voor dit soort paarden het best wanneer het droog is en het iets vriest.
Ik heb ook een pony gereden wat chronische bronchtitis heeft, wanneer ze op stal moest ergens anders probeerden we iig een luikje of iets dergelijks te regelen, maar het beste (zei de da toen) is 24/7 of iig zo lang mogelijk overdag naar buiten. Zo min mogelijk op stal, maar het land op (dus ook geen bak ivm stuiven van zand Knipoog )
Veel succes, maar het is idd roeien met de riemen die je hebt, de situatie de je nu beschrijft is ook niet ideaal Scheve mond


Hier kan ik me alleen maar volledig bij aansluiten. 24/7 naar buiten, ook in de winter. Alleen is het niet goed om door en door nat te worden.

Arnoud

Berichten: 1056
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 22:49

Easy breathing kan ook eeneens helpen. Te krijgen bij de paardendrogist

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 23:32

Ik heb ook een fjord met cr. bronchitus en die rijd ik ook niet in de plensende regen
Ik heb wel mijn fjord laten scherne omdat ie zo minder kou kan vaten(loopstal bezweet je weet wel)

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 23:35

Een buitenstal is nog heel anders dan echt buiten, mijn paardje is er met zijn luchtwegen héél erg op vooruitgegaan nu hij 24/7 buiten staat. Hij geeft nooit meer een kuchje en voorheen ieder jaar in de herfst zeker.
Ook toen stond hij zonder stro en alleen snachts in een buitenstal en kreeg kuil.
Dus verschil maakt het zeker!

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:21

Ik zou een paardje dat brochitus heeft absoluut NIET op een binnenstal zetten. Minstens een buitenstal of idd het hele jaar buiten zetten.

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-04 18:43

Ik heb n shet met hetzelfde probleem, bronchitis.
Een tijdje in een dichte stal gestaan etc etc.
Ben nu naar n andere stal al bijna n jaartje, gaat nu veel beter!
Dit is een open stal, wel overdekt, maar heel veel frisse lucht.
Jammer genoeg geen foto. MAar de paarden staan in een soort vierkant, met een hele open zijde. Ze heeft sinds die tijd nog maar weinig last gehad van haar bronchitis. Ook voer ik haar kruiden bij, Easy Breathing, van de paardendrogist.
Voormeer info, pb me maar ff Knipoog