Paard in laten slapen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:13

Ik heb het aan mijn DA gevraagd hoe het in z'n werk ging op het slachthuis. Hij zegt dat er geen pin IN de hersens wordt geslagen, maar dat de pin zodanig TEGEN het hoofd wordt geslagen, dat het paard daardoor meteen bewusteloos wordt. De eigenaren zien dat niet, maar het paard gaat dood doordat de keelslagader wordt doorgesneden. In weze bloed het paard dood. Het paard voelt er zelf niks meer van. Hij zei dat hij dat zelf bij de slachthuis heeft gezien.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:19

Ik zou mijn paard nooit naar de slacht kunnen brengen sorry dat vind ik zo gevoelloos en de gedachtte dat iemand dan binnekort lekker van je paard loopt te eten Huilen

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:21

Hier op de paardenkliniek kun je ook nog steeds voor het schietmasker kiezen naast het "spuitje". Ik meen mij trouwens van de EHBO-cursus voor dieren te herinneren dat die pin er wel in gaat.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:58

nee die pin gaat er wel degelijk in!!

Machonito

Berichten: 1614
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: ergens tussen de Noordpool en de Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 22:56

irma schreef:
Ik heb het aan mijn DA gevraagd hoe het in z'n werk ging op het slachthuis. Hij zegt dat er geen pin IN de hersens wordt geslagen, maar dat de pin zodanig TEGEN het hoofd wordt geslagen, dat het paard daardoor meteen bewusteloos wordt. De eigenaren zien dat niet, maar het paard gaat dood doordat de keelslagader wordt doorgesneden. In weze bloed het paard dood. Het paard voelt er zelf niks meer van. Hij zei dat hij dat zelf bij de slachthuis heeft gezien.

Ik heb stage moeten lopen op een slachthuis en daar schieten ze (met een schiet masker ) een pen DOOR hun hoofd en daarna snijden ze het hals door.
Je ziet duidelijk een gaatje in hun hoofden.
Het gaat zeer snel .

Wat jij zegt van bewusteloos slaan heb ik nog nooit gehoord.
Dierenartsen hebben geleerd in hun opleiding om met schietmasker om tegaan.

Dela

Berichten: 6940
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:10

Als je paardje pijn lijdt moet je gewoon naar de dierenarts gaan. OKe het kost geld, maar ik denk dat paardenliefhebbers, die hier op bokt zitten niet zomaar hun paard naar de slacht heen sturen om toch wat geld te ontvangen. geef je paardje een waardig einde.
dat heb ik ook gedaan........ Verdrietig

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:41

vinci schreef:
Als je paardje pijn lijdt moet je gewoon naar de dierenarts gaan. OKe het kost geld, maar ik denk dat paardenliefhebbers, die hier op bokt zitten niet zomaar hun paard naar de slacht heen sturen om toch wat geld te ontvangen. geef je paardje een waardig einde.
dat heb ik ook gedaan........ Verdrietig


Ik vind het echt onzin om een einde op een dierenkliniek waardiger voor een paard te vinden dan een einde op een slachthuis. Zolang er maar netjes met het paard omgegaan wordt. (Maar daar ben je als paardenliefhebber natuurlijk zelf bij.)

Ik stuur mijn paard niet naar de slacht uit geldelijk gewin.... maar omdat ik het heel schokkend vind dat wij hier complete paarden weggooien terwijl er in deze wereld nog steeds mensen van de honger sterven. Oh sorry...... da's natuurlijk niet zielig..... daar kunnen wij natuurlijk niets aan doen DUHHHH

Dus zolang mijn paard zonder pijn vervoerd kan worden, gaat ze denk ik gewoon naar de slacht. Zo niet, dan laat ik ze thuis "inslapen" (maar ik kies denk ik toch voor het masker, 100% zeker pijnloos).

Raya

Berichten: 851
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 10:12

Het is maar net wat jezelf wil en kan..
En ja controleren doe je denk ik niet lijkt mij geen fijn gezicht hoe ze een masker opzetten en een seconde later je paard ter aarde stort.
En voor de kosten hoef je het bij de DA niet te laten (140 euro) dat heb ik wel over voor mijn paard.

Dela

Berichten: 6940
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:12

ja het is je er zelf over denkt Sosha, ik vind als je het paard naar de slacht doet, je geen waarde hebt voor je paardje.
maar iedereen heeft hier een eigen mening over en dan hoef je een mening van een ander niet aan te vallen

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:17

@Vinci: het lijkt me ieder zijn goed recht om zijn mening te ventileren. Dus waarom voel jij je aangevallen als ik toch duidelijk begin met "ik vind" Verward

Dela

Berichten: 6940
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:18

nee is al goed, ik denk dat het komt, doordat ik pas geleden mn eigen paardje heb laten inslapen en t onderwerp misschien nog een beetje gevoelig is Scheve mond Scheve mond

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:28

Welke manier je ook kiest (en vaak genoeg heb je niets te kiezen) het blijft altijd moeilijk om de harde waarheid te accepteren dat jouw paardje er niet meer is. Dat heeft echt wel even tijd nodig. Sterkte Ach gut

Nicky74
Berichten: 197
Geregistreerd: 23-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:18

Ik heb 3 jaar geleden afscheid moeten nemen van mijn toenmalig paard. Hij was absoluut niet meer te helpen. in zijn voorbeen had hij geen pezen meer zitten. vraag niet hoe het kan?!?
Hij heeft in Utrecht gestaan en daar zeiden ze dat hij daar ook kon inslapen. Nu heb ik heel bewust gekozen om het naar de slager te brengen omdat heel snel gaat en bovendien wordt zo'n paard niet weggesleept uit een box of iets dergelijks.
Wij hebben een afspraak gemaakt met een slager in de buurt. Paard uit de trailer en werd gelijk geschoten. hij heeft werkelijk niks gemerkt.
Ik kon er zelf niet bij zijn. maar mijn moeder is er de hele tijd bij geweest en had hem vast.
Gisteren is het paard van een vriendin op dezelfde manier afgemaakt.
alleen zijn hun er niet de hele tijd bij geweest maar hebben na afloop gekeken of hij dood was.

Ik vind het nog steeds afschuwelijk maar blijf het wel de meest humane manier vinden.
Heel snel en ze merken er niks van.

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:37

Nicky74 schreef:
Ik heb 3 jaar geleden afscheid moeten nemen van mijn toenmalig paard. Hij was absoluut niet meer te helpen. in zijn voorbeen had hij geen pezen meer zitten. vraag niet hoe het kan?!?
Hij heeft in Utrecht gestaan en daar zeiden ze dat hij daar ook kon inslapen. Nu heb ik heel bewust gekozen om het naar de slager te brengen omdat heel snel gaat en bovendien wordt zo'n paard niet weggesleept uit een box of iets dergelijks.
Wij hebben een afspraak gemaakt met een slager in de buurt. Paard uit de trailer en werd gelijk geschoten. hij heeft werkelijk niks gemerkt.
Ik kon er zelf niet bij zijn. maar mijn moeder is er de hele tijd bij geweest en had hem vast.
Gisteren is het paard van een vriendin op dezelfde manier afgemaakt.
alleen zijn hun er niet de hele tijd bij geweest maar hebben na afloop gekeken of hij dood was.

Ik vind het nog steeds afschuwelijk maar blijf het wel de meest humane manier vinden.
Heel snel en ze merken er niks van.


Van inslapen merken ze ook niks als het paard gewoon kalm is op eigen plekje en ze eerst een slaapspuitje krijgen en dan de dodelijke. Ik zou mijn paard echt niet nog voor zijn dood mee naar de slager gaan slepen....

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:19

Raya schreef:
Ja het is moeilijk de een zegt naar de slager de ander inslapen. En ja het is ook of je het er voorover hebt (het geld) om in te laten slapen. Bij slachten krijg je geld. Maar zo wil ik eigelijk niet denken. Wat het prettigst voor het paard is zou ik in mijn geval zeggen.



Je kunt toch iets anders kiezen?
Bij inslapen zal hij tegenwerken. Heb keer een paard gehad dat zijn hoofd helemaal kapot had geslagen tegen de stal. Hij wilde gewoon niet! Zou niet leuk zijn om zo afscheid te moeten nemen....

Bij de manege in de buurt doen ze het als volgt:
Paard gaat naar de wei voor ong 1 of 2 weken. Daarna als ze zich daar oké voelt bellen ze de DA of slager (weet ik niet).
Ze gaan het paard aaien en op zijn gemak stellen, daarna met 1 kogel door de hersenen is het ineens afgelopen....

Zo heb je geen tegenstribbelen en gebeurt het thuis op zijn plek....

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:20

INSLAPEN is echt een RAMP! Behalve als het paard zelf geen moed meer heeft en dood wil....
Maar anders zullen ze vechten voor een hun leven (ze voelen het echt wel, ineens slapen terwijl ze niet wilden, ze zijn niet gek) en leuk hoor een bloedend onder de wonden paard...
En het gevecht is helemaal niet leuk om te zien....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 17:38

Persoonlijk ben ik voor slachten MAAR,
ik vind het behoorlijk ongepast om dat hier kenbaar te moeten maken en er zelfs over te discussiëren.
Als je afscheid moet nemen van een paard ga je niet over 1 nacht ijs en ik vind dat je dan de mening van de eigenaar moet accepteren.
Mocht TS advies willen hebben dan had dat vast en zeker in het topic gestaan en ook met de zoekfunctie had diegene genoeg topics hierover kunnen vinden.

Kortom, blijf gewoon ontopic en reageer alleen als je ervaringen hebt met het laten inslapen op klinieken.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:02

Sjuimpje, je bent me net voor Haha! TS wil gewoon weten hoe duur etc, heeft de beslissing al genomen en zit dus denk ik niet te wachten op allerlei gruwelverhalen.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 16:06

Sorry, haha liet me btje meeslepen... Maar ik wilde haar vooral laten weten als ze rustig afscheid wil nemen, dat zo niet echt gaat lukken.... Srry!

Naomi

Berichten: 3794
Geregistreerd: 09-10-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:19

mijn pony is 2 maanden geleden geslacht en ben heel tevreden over die manier, snel en pijnloos.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 23:36

Vraag iig hoe de dierenarts hem laat inslapen. Daar zit nogal verschil in. Mijn ervaring is dat dat per dierenarts verschilt. Ik heb idd bij sommige veeartsen gezien dat een paard zich heel erg verzette terwijl het bij een andere veearts heel rustig verloopt.

Raya

Berichten: 851
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 09:49

annegti schreef:
Vraag iig hoe de dierenarts hem laat inslapen. Daar zit nogal verschil in. Mijn ervaring is dat dat per dierenarts verschilt. Ik heb idd bij sommige veeartsen gezien dat een paard zich heel erg verzette terwijl het bij een andere veearts heel rustig verloopt.


Ik heb gebelt en hij brengt haar eerst onder narcose net als bij een operatie.
Dan hebben ze eigelijk geen verzet. Maar je kunt kiezen het kan ook anders maar hij zegt dat dit fijner is. De kosten vallen erg mee 65 euro voor de narcose + euthenasie en 15 voor ophalen.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:21

Het blijft hoe dan ook erg vervelend om afscheid te moeten nemen van je paard.
Het thuis op de wei inslapen is wellicht wel heel prettig voor het paard maar voor de eigenaar vind ik het gesleep met het dier daarna geen pretje. Bij inslapen door een spuitje gaat het wel veel langzamer en je moet inderdaad een DA hebben die er de tijd voor neemt en het netjes doet.

Het vervelenste moment vind ik het punt dat het paard omvalt. Als de nacose gaat werken en sommige paarden proberen heel erg om te blijven staan en uiteindelijk vallen ze dan dus om. Als ze liggen dan heb je wel de tijd om er echt bij te blijven zitten tot je paard echt dood is.

De slager is moreel gezien misschien minder respectvol voor sommige mensen maar je paard is binnen 1 seconde dood (dan valt ie ook om natuurlijk). Inslapen duurt toch echt nog wel een kwartiertje tot 20 minuuten
Voor beide is wel wat te zeggen de slager is sneller en je hoeft zelf niet met het karkas te slepen. Inslapen heeft als voordeel dat het aan huis kan maar dus het nadeel dat je dier nog wel aan de weg ligt.

Ik vind niet dat mensen zeggen als je je paard naar de slager brengt heb je geen respect voor je paard ofzo. Het is juist goed dat iedereen hier zijn eigen keuze in kan maken.

Voor mijn eigen emoties vind ik het fijner om een paard weg te brengen (slacht of inslapen op de kliniek) ik weet heus wel dat er daarna met het karkas wordt gezeuld maar ik hoef het niet te zien. Ik kan dan naar huis en het achter me laten.

indiaan
Berichten: 90
Geregistreerd: 18-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:36

En is ze vredig naar de paarden hemel gegaan.
verder wens ik je veel sterkte toe

Barbapapa
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 18:59

Ik heb vorig jaar mijn paard in laten slapen en ik vond het een marteling voor hem. Het duurde meer dan een half uur voordat hij echt dood was en ze hebben hem meerdere malen bij moeten spuiten omdat zijn hart er maar niet mee op wilde houden. Dit heeft mij zo vreselijk pijn gedaan om mijn paard zo te zien lijden en vechten dat ik besloten heb om nooit meer voor inslapen te kiezen. Voor de slachtprijs hoef je het overigens ook niet te doen want zo hoog liggen de prijzen niet voor het vleees. Helemaal gezien zijn leeftijd. Je moet doen wat het beste is voor het paard dus het snelste en het minst pijnlijke. Veel sterkte er mee en kies wat voor je paard het beste is