bemerking straalbeen 2-3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

bemerking straalbeen 2-3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 13:00

Er staat een paard te koop op internet. Dit paard (Z1) is klinische en röngenologisch gekeurd. Op de foto is bij 1 voorbeen een bemerking gemaakt op het straalbeen. Hiervoor krijgt dit paard een 2-3.
Volgens de eigenaar is het paard nog nooit kreupel geweest (zegt mij niets natuurlijk!) en altijd hard getraind.

Wat zegt deze bemerking jullie? Is dit een groot risico?


Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:04

een 2 is voldoende en een 3 is een iets verhoogd risico. Maar heeft het paard voor de rest geen 3en vind ik het niet zo'n probleem. Vooral omdat hij al z loopt en waarschijnlijk niet de jongste meer is. Als het een paard van 2 zou zijn zou ik er over denken, maar een paard met allemaal 1nen en een 2-3 wordt normaal gesproken wel een positief aankoopadvies op gegeven!!

Alvaro❤️ M2
Montecito❤️Z1 ⭐️

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:14

Het klassesysteem is heel subjectief en staat ter discussie. Waar ik wel over zou vallen is als de hoeven ongelijk zijn (de een steiler/nauwer dan de andere want dan is er wel iets aan de hand.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 13:38

Hij is 10 jaar, het is een behoorlijk groot paard. Het risico is natuurlijk wel dat als je veranderd van training dat het wel fout zou kunnen gaan.

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:41

Als ie voor de rest goed is zou ik hem er niet voor laten staan als zijn voeten goed van vorm zijn. Een paard van 10 jaar op Z1 niveau mag best een bemerking hebben.

Waarom denk je als je veranderd van training dat het wel fout zou gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 14:45

Ook als de ene voet stijler is als de ander hoeft er niet altijd wat te zijn.
ook met een 3tje niet.

Bij een paard wat nog niet in de sport gelopen heeft zou ik voorzichtig zijn.
Bij een 10 jarige die het goed gedaan heeft in de sport is het risico aanzienlijk kleiner of nihil.

Verder kan elk paard bij verkeerd rijden kreupel gereden worden.
Denk daarbij maar eens aan de hko-ers, waar niks bij gevonden word en dus goede foto's zijn.
Daar kan het dus goed de training zijn.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 15:09

Dat ben ik ook wel met jullie eens. Maar ze schreef erbij dat de prijs nu niet meer zo belangrijk was. Ze zochten nu vooral een goed tehuis. Volgens mij moet deze bemerking dan niet zo heel veel invloed hebben op de prijs. Behalve als ze verwachten dat het wel mis zou kunnen gaan. Of zie ik dat nu verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:11

Waarom
Als jij een paard 7 jaar of langer hebt gehad er helemaal dol op bent, maar hem toch weg moet doen omdat je graag met een jong paard begint en er geen 2 kunt onderhouden.
Dan zou voor mij plaats ook belangrijkeer zijn dan prijs.

Vraag anders of je hem op proef mag

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 15:18

Ja, maar dit is geen particulier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:21

ff wat anders, ik ben niet thuis in verzekeringen
maar word een 10 jarige met een 2-3tje opgenomen?
zo ja, loop je geen risico in hoge kosten.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-04 15:36

Nee, alleen voor een laag bedrag (zonder foto's). Als je hem hoger wil verzekeren wordt dit been uitgesloten van de verzekering.

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:49

Ben je al bij dit paard gaan kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:06

Toch alleen als het echt een 3 is?
maar dat is het niet.
Of zit ik er nu erg ver naast?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:53

Zou even bij de dierenarts informeren die hem gekeurd heeft en de foto anders ook door een andere dierenarts die je zelf uitzoekt laten bekijken. Dan weet je of het een 2 tot 3 is of toch een 3. Die beoordeling wil nog wel eens schelen. En hoe is zijn andere been op het straalbeen? Het beste is vaak als ze even slecht zijn. En of hij er last van gaat krijgen is moeilijk te zeggen. Sommige paarden lopen op een kleine 3 slecht en anderen met een 3 tot bijna 4 niet. Het is echt een beetje koffiedik kijken.
Als de vraagprijs laag is, kan je hem wellicht voor klinisch geld (4500) verzekeren en dan moet je voor jezelf uit maken of je het risico wilt lopen.

Nicky74
Berichten: 197
Geregistreerd: 23-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 07:58

Als het paard een probleem heeft aan 1 been maakt het voor de verzekering niks uit.
Dan worden alle 4 de benen uitgesloten. ODA verzekering heet dat.
Alleen kreupelheden van binnenuit zijn dan uitgesloten. klap of ongeluk is dan wel verzekerd.
Ik heb een paard met 2-3 op spronggewricht. Heeft als veulen een klap erop gehad aan de achterkant en er zit litekenweefsel en daarom krijgt hij er 2-3 voor. paard is binnen 3 jaar van niks ( L niveau) doorgestroomd naar de prix st george.
Als je alle paarden van NL zou laten keuren blijft er weinig over die met alleen 1 op zijn rapport staan.
bijna elk paard heeft wel een klein oneffenheidje. Zelfde als mensen: we zijn ook niet allemaal perfect.

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:16

Ik kreeg ook een positief aankoopadvies maar kreeg ook de opmerking dat de verzekering moeilijk zou doen, uiteindelijk heb ik een deal gesloten met de verzekering: we zouden na een half jaar op kosten van de verzekering nogmaals een foto laten maken en als ze dan niet kreupel was geweest en door de buigproeven heen kwam zat ze alsnog volledig in de verzekering. Puntje bij paaltje is de man van de verzekering langsgekomen en heeft gekeken hoe ze liep en buigproeven gedaan. Vervolgens werd ze volledig opgenomen in de verzekering!

Die Hard Ijsselbokker #4
Montreux is my very own special friend

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 08:21

Nicky, ikkan me grotendeels in je mening vinden. Ook ik ben niet vies van een paard met een keuringsvlekje. Ik ben van mening dat menig ruiter een paard met een opmerking helemaal niet kapot kunnen rijden; het vergt een 'handig' ruiter om een paard aan het werk te zetten op een been dat gevoelig is....

Vinka; het is maar net wat jij met je paard wilt gaan doen. Wil je nu naar de GP dressuur of het 1.35m. springen, dan zou ik je dit paard niet aanraden. Maar als jou doel ligt bij het Z op regionaal niveau uiteindelijk, en je begint nu bij B/L... dan kan jij echt nog wel jaaaaren plezier hebben van dit paard.

Keuren is leuk, maar menig ruiter heeft helemaal niet een volledig foutloos paard nodig om leuk met zijn hobby bezig te kunnen zijn. En ook met keuring krijg je zgn 'stoep-garantie'. Dier kan ook de dag na de keuring gewoon dood in de box liggen omdat ie toch koliek bleek te hebben ofzo. En in een foute bak rijd je alle paarden tot gort. Geen keuring die dat risico weegneemt.
Ik vind rontgenkeuring dan ook vaak een wassen neus.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fransje23, Trendiction en 73 bezoekers