Herfstdepressie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Herfstdepressie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 09:27

Kunnen paarden een herfstdepressie hebben?

Op dit moment voelt Wjukkel zich niet echt lekker, hij is vrij mager en zijn ruggegraat ligt boven op zijn rug. Hij maakt wel wat wintervacht aan maar glimt niet. Met rijden is hij niet vooruit te branden zelfs na een goeie tik niet.
Het is een triest gezicht want het is wel duidelijk dat hij niet lekker in zijn vel zit. Ik meen me te herinneren dat hij hier vorig jaar ook wat last van had, volgens mij heb ik hem daarna meer voer gegeven tot hij in November spierbevangen werd Scheve mond

Op dit moment heb ik zijn voerschema aangepast, hij staat al 1,5 week op maismeel. Vorige week nog een wormenkuur gehad ook voor bloedwormen. Ik ga hem nu meerdere keren per dag kleine beetjes voeren en hij krijgt er ook een plak hooi meer bij. Vandaag nog even een vitaminespuit halen en ik denk dat ik maar weer een zak subli EM haal, heeft iemand een idee wat ik nog meer kan doen om hem weer vrolijk te maken?

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 09:58

Zou het niet kunnen komen door de rui? Daar heeft Tjal in elk geval 2 keer per jaar behoorlijke last van. Ik geef hem in die periode altijd 1 schep MaxH door zijn voer en dat werkt bij hem prima! Volgens mij werken die vitaminespuiten maar heel tijdelijk, wat niet meteen wordt opgenomen, wordt meteen uitgepoept...

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 10:01

Lastig dit..
San is ook erg teruggevallen nu het weer omgeslagen is.
Zo erg dat ik zijn ribben kon zien.. nou dat zag ik nooit.
Hij krijgt van mij nu 1.5 emmer lucerne extra..
Misschien een ander merk brok proberen alleen voor hem.. Kunnen ze ook enorm van opknappen.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 10:31

Hij kreeg altijd alleen maar muesli op aanraden van de VA vanwege die spierbevangenheid. Lucerne krijgt hij ook al sinds een maandje. Misschien heb je gelijk Marijn ik kan idd beter een emmertje vitamine kopen dan een spuit!

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:21

je kunt ook bij de dierenarts om een vitamine spuit vragen. Deze werkt volgens mij nog iets sterker als een vitaminekuur. verder zou je gekookt lijnzaad of lijnzaadolie door zijn voer kunnen doen. dit is erg goed voor zijn vacht. Ook heb ik gehoord dat een scheut zonnebloem olie ook al goed werkt.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 11:54

Dat het met de rui te maken heeft ligt voor de hand. Het ruien kost namelijk veel energie. Heb je ook zijn temperatuur opgenomen? Er kan meer aan de hand zijn. Zijn de omstandigheden misschien veranderd? Stalmaatje weg of zo? Het is wel verstandig de DA op te bellen voor advies of eventueel te laten komen.

Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:49

Misschien helpt de opkikker wel van de paardendrogist.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 12:52

zeewier bijvoeren helpt ook, zitten veel mineralen en vitamines in, ook speciaal voor de vacht.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 13:53

Djana schreef:
Misschien helpt de opkikker wel van de paardendrogist.


Dit wordt inderdaad aangeraden tijdens de jaargetijdewisselingen..
Alleen eet San het niet..

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-04 14:00

Zijn temperatuur is vandaag 37,4 dus normaal Opkikker zou ook nog een idee zijn Wjukkel lust toch alles. Volgens mij proeft hij niet eens wat hij eet Clown

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 14:05

De een eet het zo..Diego van Marije die at het zo uit je hand.. en San at alleen zijn biks en de opkikker bleef onderin liggen.. deed ik het door de slobber.. At hij zijn slobber niet meer.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:03

Moos valt ook redelijk snel in tijdens de rui en nu is het weer ook zo vreselijk omgeslagen Scheve mond
Maar hij krijgt nu gewoon lekker veel kuil voor deze tijd van het jaar, 3 keer zo veel als mijn andere paard Bloos! en dan blijft hij mooi op gewicht.

Maarja jij moet ook nog opletten wat hij binnen krijgt. Dan zou ik inderdaad vitamine proberen en toch iets meer te voeren. En misschien een deken op, zodat hij zich niet echt warm hoeft te houden???

Djana

Berichten: 764
Geregistreerd: 15-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 21:54

Je kunt bij de paardendrogist ook een tester aanvragen, dan weet je of Wjukkel het eet. Je kunt het niet meer dan proberen.