Bult onder buik* nu met foto*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yv_
Berichten: 19120
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:57

Ja en ik ken een paard met zulke bulten en die heeft dus kanker... Verdrietig
Het zou van alles kunnen zijn, en ik zou gewoon de dierenarts erbij halen...

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:10

Kankerbulten zijn hard en zitten 'vast' in de huid. Dit is los en beweegt soepel.

Yv_
Berichten: 19120
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 17:17

Die bult was eerst echt niet hard, dat weet ik zeker!
En ze had er ook geen last van!
Ik weet niet of het ook vast in de huid zat, maar nu iig wel.
Nu is hij ook ontzettend hard, je "klikt" er als het ware op Boos!...

Ik zit op een dierenopleiding en heb idd ook dat met cystes en van alles
gehad en ga nog veel meer krijgen, maar ik denk dat het een uitzondering
was, want hard was die bult niet!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 18:03

Mijn paard stond ook al een maand op mn stal (na verhuizing) en kreeg toen pas reacties.
Reacties hoeven niet altijd meteen te komen, ik zou even afwachten dan het bekijken.

Suc6

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 10:51

Vanmiddag komt de veearts hechtingen verwijderen bij het veulen, laat haar gelijk even naar de merrie kijken!!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:02

Sugarmiss schreef:
Die bulten is meestal vocht, komen idd veel voor bij drachtige merries, maar ook bij wat oudere merries die toevallig niet drachtig zijn.
Hormoonschommeling zou een goede reden zijn.


Klopt idd. Ieder paard heeft ze, alleen zijn ze dan nauwelijks voelbaar. Bij onze oude ponymerrie is er 1 wat dikker. Volgens mij is er niks aan de hand.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 19:10

Heeft niet gewoon de singele te lang te strak gezeten?? Wij hebben dat ook wel (per ongeluk) bij onze paarden als we te fanatiek aansingelen, staan ze de dag erna met bulten onder hun buik. is binnen een paar dagen altijd wel weer weg

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 20:00

De singel heeft aan beide kanten stiek, dus dat lukt denk ik niet!

Allemaal heel erg bedankt. De bulten zijn net zo als ze gekomen zijn, ook weer weggegaan. Heb er niets voor hoeven doen!!

DubbelFun

Berichten: 88712
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:08

Hou eens bij wanneer ze ze eventueel weer krijgt en hoe dat dan zit met haar cyclus. Misschien kun je er dan een lijn in zien.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-04 20:32

bedankt voor de tip!!

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:06

Hier de foto's van Jordy zijn buik, ziet er dus net zo uit. Het ziet er zo'n beetje uit zoals bij ons onze ribben lopen, die lijn. Weet het even niet beter uit te leggen. Het zijn zeg maar 2 halvemaan vormige bulten.
Bij Jordy zijn ze niet helemaal zacht, voelt niet als vocht, maar ook niet keihard.
Afbeelding

Jordy is een ruin, dus bij hem zal het weinig met zijn hormonen te maken hebben...... Singel zit ook niet op die plek, die ligt er nog voor.

Masrino

Berichten: 25
Geregistreerd: 22-09-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:20

Deze bulten kunnen ook ontstaan door plasmen. Plasmen kunnen ontstaan door te lang stil staan, niet goed uitstappen (verzuring) en ook door bijv. klappen op die plek.

Tenminste, dit is wat ik ervan weet en ik ben geen dierenarts. Dadelijk is het totaal iets anders, maar uit ervaring weet ik dat het dit kan zijn.

Wat je kunt doen is langer uitstappen, meer laten bewegen (dit geldt voor paarden die vanwege ziekte op stal staan, niet voor paarden die voldoende beweging krijgen), en masseren, zodat de doorstroming van het vocht weer doorloopt.

Plasmens ontstaan door opstoppingen van vocht en die gaan dmv de juiste beweging of massage weg. Mensen hebben het ook wel eens, dat er opeens vage bulten ontstaan die later ook weer op een vreemde wijze verdwenen zijn. Ik in ieder geval wel Knipoog

Maar nogmaals, ik ben geen dierenarts, dus het kan ook totaal iets anders zijn Lachen