ze gaat liggen als ik zadel..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Countrygurl

Berichten: 2785
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: limburg

ze gaat liggen als ik zadel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 14:41

hoi
De laatste tijd doet mijn pony hel raar tijdens het zadelen. Als ik het zadel erop gedaan heb dan wilt ze gaan liggen Verward Ze strekt dan haar voorbenen helemaal uit tot ze echt letterlijk op de grond ligt Verward Echt heel raar. Dit doet ze nou al langer, eerst minder erg dan nu. Als ik haar dan opgezadeld heb doet ze wel weer normaal enz. Hoofdstel kan goed omgedaan worden enz. en met rijden is alles goed. Weet iemand wat dit is?? Groetjes
Laatst bijgewerkt door Countrygurl op 18-09-04 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

hobbelheks

Berichten: 8844
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:52

als ik jou was zal ik de rug maar eens na laten kijken, het klinkt als een pijn reactie...

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:55

Klinkt idd als pijnof een flinke zadeldwang.
Belangrijk is om medische klachten uit tte sluiten en als daar niets uitkomt super voorzichtig te zijn met opzadelen.
Niet je zadel erop 'gooien' zoals je ongetwijfeld niet letterlijk bedoeld, maar heel veel tijd nemen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:55

Is het niet gewoon uitrekken?
Dat doet die van mij wel eens, dan strekt hij z'n voorbenen naar voren en drukt z'n buik naar de grond onder een luid gekreun, achterbenen blijven gewoon staan. Als je dat de eerste keer meemaakt weet je ook niet wat je overkomt Haha!

Countrygurl

Berichten: 2785
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 15:00

Jasmijn schreef:
Klinkt idd als pijnof een flinke zadeldwang.
Belangrijk is om medische klachten uit tte sluiten en als daar niets uitkomt super voorzichtig te zijn met opzadelen.
Niet je zadel erop 'gooien' zoals je ongetwijfeld niet letterlijk bedoeld, maar heel veel tijd nemen.

nee dat zag ik ook al dat ik dat geschreven heb maar dat bedoelde ik niet. Ik doe het zadel al heel langzaam erop leggen maar soms blijft ze het doen...

Countrygurl

Berichten: 2785
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 15:01

Margreet schreef:
Is het niet gewoon uitrekken?
Dat doet die van mij wel eens, dan strekt hij z'n voorbenen naar voren en drukt z'n buik naar de grond onder een luid gekreun, achterbenen blijven gewoon staan. Als je dat de eerste keer meemaakt weet je ook niet wat je overkomt Haha!

misschien dat het dat is maar ik denk het zelf niet want ze laat zich bijna echt op de grond vallen als ik haar niet optrek..

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:14

Mmmh, nee, als ze zich echt in paniek laat vallen, dan is er toch wel iets anders aan de hand. Die van mij doet het heel rustig en komt ook zelf weer overeind.

Hoe reageert ze als je er alleen een sjabrakje oplegt met een longeersingel ofzo erom heen en je singelt dat aan? Dit even om te kunnen bepalen of het een reactie is op het zadel of op de singel.

Countrygurl

Berichten: 2785
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-04 15:30

Margreet schreef:
Mmmh, nee, als ze zich echt in paniek laat vallen, dan is er toch wel iets anders aan de hand. Die van mij doet het heel rustig en komt ook zelf weer overeind.

Hoe reageert ze als je er alleen een sjabrakje oplegt met een longeersingel ofzo erom heen en je singelt dat aan? Dit even om te kunnen bepalen of het een reactie is op het zadel of op de singel.

nee dan doet ze niks dan is ze gewoon rustig blijft mooi staan enz. shabrak ook niks maar ze laat zich ook weer niet echt letterlijk vallen. Het lijkt inderdaad ook alsof ze zicht uitrekt maar toch is het anders. Het lijkt alsof ze geen zin heeft in te rijden in ieder geval dat lijkt erop. Of het komt doordat mijn zadel erg op haar schoft druk. Mijn zadel drukt inderdaad vind ik dan maar de dierenarts zei van niet Verward hoeveel vingers kunnen jullie tussen de schoft van je paard/pony en het zadel duwen??? ikke 3 op elkaar...en ik kan ook als ik achter haar sta zo haar nek zien door het zadel heen...ik hoop dat er iemand reageert..

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 15:30

Dat uitrekken..... dat doen sommigen SUPER snel..... ik kreeg zowat een hartstilstand toen mijn paard dat voor het eerst deed. Ik dacht werkelijk dat ze pardoes tegen de vlakte ging....... totdat ze doodleuk weer omhoog kwam Schijnheilig

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 20:11

Misschien moet je een keer een goede zadelmaker ernaar laten kijken. Klinkt alsof ze pijn heeft.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:21

Ik had dat met mijn merrie ook altijd. Ze had wel wat singelnijd. Van tijd tot tijd deed ze dat. Overigens alleen als ze vaststond met opzadelen. Als iemand anders haar vasthad ging ze wat happen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 21:23

Ik denk toch dat je het in je zadel moet zoeken. Dat je er onder door kunt kijken en er 3 vingers tussen kunt stoppen betekent niet direct dat het ook past. Misschien is je zadel wel te smal en knijpt het op de rug.
Ik zou er toch eens iemand naar laten kijken die er verstand van heeft, al is het maar om het te kunnen uitsluiten.

krummel

Berichten: 1150
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 23:32

Ik zou er inderdaad even een zadelmaker naar laten kijken.