Mest eten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pelia
Berichten: 46
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Mest eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 15:26

Mijn verzorg paard eet de laatste tijd mest. We gaan altijd met z'n tweeen rijden en als het andere paard net gemest heeft, weet het paard waar ik op rijd niet hoe snel hij het moet op eten.
Weet iemand waarom hij dit nu ineens doet??


spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 15:54

Zou hij geen minderalentekort hebben. Meestal gaan ze dat doen als ze iets tekort komen. Misschien helpt een liksteen.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 17:47

Gebruik de zoekfunctie eens (mest eten) er zijn al veel topics over geweest.
Vaak is het idd mineralen of vitaminentekort. Pony bij ons op stal deed het ook. Toen is ze hem MaxH bij gaan geven en na 10 dagen stopte hij ermee.

shariyerke

Berichten: 1395
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Venhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 20:54

een mineralen liksteen wil vaak ook goed helpen!

Pelia
Berichten: 46
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-04 21:03

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Zelf denk ik ook aan een liksteen, maar advies van anderen kan nooit kwaad toch?

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 22:04

Mijn ervaring tot nu toe is dat een vitaminestoot, een mineralensteen, extra ontwormen enz enz helemaal niets helpt. Mijn paard is enige tijd op een andere stal geweest waar hij op stro stond in plaats van vlas en toen deed hij het niet. Of het door verandering van stal of door het op stro staan kwam is niet duidelijk. Thuis gekomen staat hij weer op vlas en hij eet weer mest. Overigens is mijn paard een hengst en bij hengsten schijnt het niet ongebruikelijk te zijn.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 09:15

Klopt, bij hengsten zie je dit vaker en ook bij sommige import paarden, die tot hun 3e a 4e jaar in het wild opgroeien (bv Anda's maar ook Tinkers) zie je dit veel vaker.
LDRD, ik denk dat het bij jouw paard eerder een questy van verveling, of een tekort aan ruwvoer is, als hij het op stro niet doet.
Je kunt proberen hem dagelijks een plakje stro te geven als hij op stal staat, op die manier ga je en de verveling en een eventueel gebrek aan ruwvoer tegen. (hooi kan soms van een te mooie kwaliteit zijn, waardoor ze toch een gebrek aan ruwvoer krijgen en vlasstrooisel is juist uitgevonden om te voorkomen dat ze het opeten).
Is er overigens een speciale reden waarom die van jou op vlas ipv stro staat?

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 12:19

Mijn paarden staan ook op vlas. Veel fijner in het onderhoud en het composteert. Aan stro heb je enorm veel afval en je paard kan zich rond vreten aan dat spul. Zo kun je moeilijker bijhouden hoeveel hij precies eet. Ik zweer bij vlas in ieder geval...

Foto's in profiel doen het weer!!

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:49

Mijn paarden staan op vlas om de redenen die Desiree aangeeft. Overigens kan het geen verveling zijn, hij komt gewoon buiten, krijgt voldoende hooi (prima kwaliteit hoor), wordt gereden enz. Nee, mocht ik het ei van columbus nog vinden dan ga ik er wat aan doen, maar vooralsnog lijdt hij er verder niet onder. We halen de drollen zo veel mogelijk direkt weg dat wel. Elke gek zijn gebrek denk ik dan maar....

LDRD

Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 14:53

Oh ja, hebben we ook nog geprobeerd voor het geval het te maken zou hebben met maagproblemen...rennies geven. Hij vond ze heerlijk en beschouwde het echt als een beloning maar het hielp geen fluit.

Haha!

krummel

Berichten: 1150
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-04 22:47

Ik zou voor de zekerheid een wormenkuur geven en een mineralen blok ophangen


          :¨·.·¨:
          `·.
          Crumble


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers