verslag verloop: sarcoid, korst weg, nieuwe foto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 09:17

nee inderdaad, en al helemaal geen nederlandse sites. Verward

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 13:36

Update:
Lanna's wond is een beetje aan het zweren. Ik heb de veearts gebeld en zijn advies: niets aandoen. Dit is de natuurlijke reactie van het lichaam op de dode cellen. Alleen als ze ziek wordt of de wond heel dik wordt moet ik bellen.

Maar vanmorgen galoppeerde ze blij de wei in, dus ziek is ze nog niet.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 17:56

De veearts was toch op stal en heeft even naar Lanna gekeken. Ondanks het zweren zag het er toch netjes uit. De troep moet er gewoon uit. Ik moet nu om de dag de wond deppen met een doekje met warm water en betadine erdoor. Maar zeker niet pulken aan de wond.

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:57

ben vandaag met jelmer naar eric laarakker geweest voor zijn rug ( alles komt altijd tegelijk) hij heeft ook nog even gekeken naar de sarcoïde, en als de BCG niet aanslaat weet hij nog iets dat we kunnen proberen. (waarschijnlijk met laser maar dat wist hij nog niet precies) das wel een hele opluchting, ik dacht steeds ´´wat nou als de BCG niet aanslaat, dan kan ik niks meer´´. maar nu is er dus nog een manier die we kunnen toepassen als dit mislukt. dat geeft weer iets meer toekomstperspectief zeg maar!!! Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 00:20

Er zijn meer methoden hoor Chaai.. laseren, cryochirurgie, chemo-therapie, radiotherapie.

Dit is een foto van de ontsteking die erbij is gekomen. Maar Lanna heeft er eigenlijk weinig last van moet ik zeggen. Ze galoppeert vrolijk met de rest mee, eet goed.. Ze is eigenlijk wel blij met haar vakantie Lachen

Afbeelding

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 07:49

Hoe groot is dit gat nu in werkelijkheid?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 08:26

Op de vorige pagina staat een foto waar een hand bij gefotografeerd is. Het is ongeveer 1 x 2 cm.

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:02

aie..
Ja er zijn meeredere maniere en hangt ervan af wat en waar de sarcoide is... de mijne was in het oor dus invriesen kon nie , en de rest ook nie alleen chemo..en uitsnijden oef..tro ben nog steeds achter een telefoon aan het wachten van de uitslag...
Invierno zijn oor is geweldig mooi aan het genzen...hoop dat het zo blijft..

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:33

ik weet dat er meerdere methoden zijn, maar volgens utrecht was BCG de enige die op deze plek uitgevoerd kon worden. snap dus mijn blijdschap dat er nu misschien nog een manier is als dit niet lukt...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 20:51

Goed nieuws vandaag. Ik heb het zelf niet gezien want ben geveld door een griepje, maar mijn vriendin Jip is vandaag bij de paarden geweest. Lanna's ontsteking is weggetrokken en er heeft zich inderdaad een zwarte korst gevormd op de wond. Het doet haar ook geen pijn meer als je eraan zit. Ik zal morgen even een foto maken Lachen

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 08:24

Leuk!
Ik wacht nog steeds op een telefoontje van gent...
En gisteren had hij een bobeltje op de plaats dat geschoren was van het infuus..maak me ongerust een beetje..wa zou da zijn nu..na 2weken

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:11

Heb net de resultaten....blijkt da nie alles weg is omda het te diep zat.. moet goe in het oog houden en als he terug komt terug operatie en dan ene product dat de melanomen afremt...Intern kan er niets beschadigd worden zei hij. Of het goed of kwaad aardig is, speelt geen rol zei hij..
En het bobeltje aan zijn infuus komt van een reactie daarop gewoon zalfje opsmeren is nie erg....ben toch ene beetje triest hoor...en schriek..

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:12

t is dus een melanoom..goed of kwaadaardig weten ze nie maar speelt geen rol...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 14:52

Nou meid afwachten maar. Een melanoom is in principe kwaadaardig bij mensen. Maar bij paarden gaat dat allemaal veel en veel en veel langzamer. Ik ken een schimmel die er wel veertig had en nergens last van had. Die schimmel is ruim 30 geworden Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 18:22

Zo weer even een update met foto. De meeste onstekingen zijn weg.
En de korst laat los.
De wond heelt van binnenuit dus het gat wordt steeds kleiner en
de korst wordt naar buiten geduwd.
Afbeelding

cinv

Berichten: 2633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: LANDEN (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 19:37

is mooi aan het genezen goed!

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 23:00

Anya, ik weet niet of er nog een ontsteking onderzit, maar mocht je er geen trekzalf op doen?

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 23:09

ben vandaag weer met jelmer naar utrecht geweest voor BCG spreekuur. ze kunnen er nu nog niks over zeggen, en de behandeling gaat gewoon door, dat het groter is geworden schijnt niet erg te zijn. ze verwachten dat hij van deze injectie behoorlijk ziek gaat worden, omdat hij van de vorige een immuunsysteem opgebouwd heeft. kan gepaard gaan met flinke koorts etc. Verdrietig mijn mobiel staat full-time aan... Scheve mond

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 23:24

Suzan1 schreef:
Anya, ik weet niet of er nog een ontsteking onderzit, maar mocht je er geen trekzalf op doen?


nee alleen betadine en hooguit om de dag...anders wordt de korst week. En de dode cellen moeten eruit... dus de ontsteking is goed. Die voert de dode cellen af.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:02

Hé dat is toevallig! Mijn paard heeft ook een sarcoid die ontstaan is na een dazenbeet, maar ik heb het gevoel dat DA-en mij niet serieus nemen als ik dat vertel. Een paar weken is er een biopt gemaakt in Emmeloord en ik kan ieder moment horen wat het is en wat we eraan kunnen doen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 11:26

Op internet is redelijk wat te vinden over het verband tussen sarcoids en insectenbeten, gecombineerd met het wrattenvirus Jura. Misschien kun je je veearts daar eens op wijzen. Volgens mij zitten ze daarom ook zo vaak op de oren en bij de ogen. Vliegenplekken bij uitstek.

Had jouw paard eerst ook een hard bobbeltje met aan de zijkant een soort gaatje? Vandaaruit is bij Lanna de sarcoid ontstaan.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 13:49

There is a lot of information in English!!
Ik heb trouwens ook een paard met sarcoiden, was puur een weerstandprobleem. Operatie is gelukt, maar nu na ruim een jaar....komt er toch weer een heel klein bobbeltje. Ik ben aan het smeren met tea tree, als dat niet helpt ga ik vriesbranden.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 19:42

Men is het inmiddels redelijk eens over de connectie tussen vliegen en sarcoids...

For many years researchers have been trying to find a cause for sarcoid but we are still some way from a definitive answer. The role of papilloma viruses is uncertain - no patent virus particle has yet been conclusively demonstrated but a very high proportion of sarcoids have genetic material that is identical or very similar to that found in some papilloma viruses. The distribution of lesions and the epidemiology of sarcoids strongly suggest that flies are significant but how the fly and the virus are linked is another matter yet to be established.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-04 16:49

En een update.. Vandaag (ongeveer 4 weken na de behandeling) is de korst eraf gevallen.. (nou ja, hij hing nog aan een klein draadje vast...dus ik heb getrokken).

Zo ziet het er uit.. Aan de zijkant is het al aan het dichtgroeien glad. De korst zat op de plek van de rode lijn. Het groeit van buiten naar binnen dicht.

Afbeelding

chaai

Berichten: 1049
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 20:58

met jelmer gaat het nu heel goed. *LOL* *LOL* hij heeft 2 van de 4 behandelingen met BCG gehad in utrecht, en is er eigenlijk niet ziek van geworden. ze zeiden dat na de vierde behandeling het bultje er af zou vallen, maar dat is al gebeurt OK dan! ben hier superblij over, de zwelling neemt ook al af en het wondje is dicht aan het groeien, super dus. (waarschijnlijk gaat het zo snel omdat het nog heel nieuw weefsel is. het is eerst operatief weggehaald, en toen het terugkwam gelijk met BCG behandeld )