derde ooglid/loopoogjes/oogirritatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

derde ooglid/loopoogjes/oogirritatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 23:37

Het paardje dat wij net hebben gekocht heeft heel snel last van haar ogen. Het derde ooglid is behoorlijk ver opgetrokken; dit heeft ze waarschijnlijk overgehouden aan de droes van vorig jaar. Nu zijn de ogen dus ook super-gevoelig. Ze zijn snel bloeddoorlopen (knalrood) en tranen bijna voortdurend, vooral als het een beetje waait. Ook haar lymfeklieren zijn erg snel geirriteerd, vooral als het warm is (weet niet of dit met elkaar in verband staat)

Wie kent dit probleem en kun je er iets aan doen?

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 09:04

Gaat het om een appaloosa? Daar is volgens mij van bekend dat ze vaak dit kenmerk hebben..

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 09:05

Het lijkt er op; het is een Paint ... een heel erg gevlekte met idd ook zo'n "menselijk oog"!

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 12:19

de mijne heeft dat ook (is een Criollo) en ik gebruik Hippocare oogdruppels, gaat erg goed!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 12:28

Josefien schreef:
de mijne heeft dat ook (is een Criollo) en ik gebruik Hippocare oogdruppels, gaat erg goed!

Gebruik je die uit voorzorg, of als het probleem de kop op steekt?

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 23:40

eigenlijk pas als zijn ogen weer gaan lopen en dan probeer ik een ontsteking voor te zijn (hij krijgt dat nl heel snel bij wind enzo en dan heeft hij zo'n zak onder zijn oog) In de zomer heeft hij trouwens een vliegenmasker op en dat scheelt ook al heel veel!

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:40

Hoe zit dat dan met dat derde ooglid? Die van mij heeft dat namelijk altijd! Maar geen uitvloeiing, is dit dan wel een ontsteking?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 09:59

Blossomm schreef:
Hoe zit dat dan met dat derde ooglid? Die van mij heeft dat namelijk altijd! Maar geen uitvloeiing, is dit dan wel een ontsteking?

Dat derde ooglid was voor mij ook nieuw. Mijn andere paarden hebben dat nl. niet. Ik heb wat rondgevraagd en het schijnt dat sommige paarden het van nature al hebben, en anderen het overhouden aan een infectie of irritatie aan het oog. Op zich schijnen ze er gaan last van te hebben; ik vind het alleen wel ontsierend. Nou is het in het geval van mijn nieuwe paardje wel zo dat ze wel héél veel en snel last heeft van knalrode ogen die ook erg veel tranen. Momenteel komen ook haar kiezen door, dus dat helpt natuurlijk ook niet echt ...

Weet iemand of je sowieso iets kunt doen aan een constant opgetrokken derde ooglid? Of blijft dit vanaf nu zo?

Zalf/druppels is iig al wel een goed idee tegen de irritatie.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:13

Zou de dierenarts er toch echt even goed naar laten kijken. Ogen zijn heel kwetsbaar en je wilt schade voorkomen. Bij Appaloosa's komt helaas ook regelmatig maanblindheid voor. Een kenmerk hiervan is tranende ogen (en verkleining van de pupil tijdens de aanval). Zomaar druppels geven is niet goed en kan ook schade aanbrengen. Misschien zit er bijv. een bacterie in het oog en dan moet een dierenarts een test doen om te bepalen welk medicament hij nodig heeft.