Klein wondje grote ellende. Wie heeft nog tips

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Klein wondje grote ellende. Wie heeft nog tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-04 15:15

5 weken geleden hebben we een "gecontroleerde" strandrit gemaakt. Bij thuiskomst bleek Never een klein wondje linksvoor op de kogel te hebben. Ik het schoon gemaakt met betadine scrub. De volgende dag zat er een klein bobbeltje naast. Het wondje genas wel, maar erg langzaam en bleef af en toe wat rommelen. Dierenarts gebeld. Diagnose : locaal proces lichaam zelf op laten lossen, de boel goed schoon houden. Zolang het been niet dik/warm en hij rad liep geen zorgen maken.

Op 1 september werden we gebeld Never stond alsmaar te schrapen en wilde zijn been niet belasten. Gelijk de DA gebeld. Die schrok nog al. Kogel was dik en warm en hij had koorts. De volgende dag moesten we op de kliniek foto's laten maken.

Met knikkende knietjes gingen we er naar toe. Gelukkig bleken en geen losse botdeeltjes oid. Er zat wel iets teveel gewrichtsvloeistof in het kogelgewricht, maar gelukkig geen ontsteking. Een paar dagen stappen en antibiotica (spuiten) was de remedie. Na 3 dagen spuiten mochten we over op poeder antibiotica. Vorige week vrijdag was het weer mis. been werd weer dikker/warmer. Hij belastte hem nog wel normaal. Verder zit er op de kogel een flinke bobbel. Weer DA erbij, weer spuiten.

Volgens DA is het gewrichtskapsel (licht)beschadigd en is er een fistel ontstaan. Nu moet hij 's nachts in een natte bandage met ontsmettingsmiddel en mag hij alleen stappen. Hij is nu weer 3 dagen gespoten en we hebben nu weer voor 5 dagen poeder antibiotica gekregen.

Na een lange ziekte periode ging hij eindelijk weer lekker lopen, nu dit weer.... Huilen

Aangezien we dit nog nooit aan de hand hebben gehad, is mijn vraag wie heeft hier ervaring mee?

Hoe lang gaat het herstel duren?

Zijn er nog (homeopatische)producten die we hem kunnen geven om hem te ondersteunen?

alvast bedankt voor jullie reacties.


YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 08:34

Ik heb hier nog nooit van gehoord, maar lijkt me erg lastig. Ik zou gewoon goed opletten op je paard en doen wat de veearts zegt.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 08:42

Dit is wel heel vreemd zeg, een paardenlichaam hoort gewoon zelf te herstellen van dit soort dingen...vooral van een simpel wondje.
Maar een kapselprobleem, daar is rust belangrijk voor. Verder kun je daar eigenlijk ook niet zoveel doen. Ik snap die antibioticakuur eigenlijk ook niet?! Wat was daar de reden voor?
Want antibiotia haalt de onsteking weg, terwijl het lichaam juist de ontsteking nodig heeft om het lichaam op te lappen..dacht ik.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:42

Oef wat een pech zeg! Hoop dat Never snel beter is.
Hom.middelen: dit luistert nogal nauw, zou dit niet zomaar gaan geven maar even informeren bij silverlinde (tel.spreekuur) of gerrit zomer (vragenformulier per email). Wellicht adviseren ze je iets voor de algehele weerstand c.q. herstel. Beter om even te vragen ivm de huidige behandeling die hij krijgt. Sterkte!

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 07:09

idd oppassen met homeopathie, niet alle middelen kunnen samen gegeven worden met antibiotica.

Rodi
Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Krimpen a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 08:59

Hoi Femmy,

Jeetje zit jullie ook niet mee zeg met Never.
Wat een leuke strandrit al niet voor gevolgen kan hebben..

Sterkte ermee.

Groetjes Marcia

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:57

Ik heb je een bericht gestuurd.

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 09:56

Bedankt, voor jullie reacties.

Vanmorgen was DA op stal en toch nog even laten kijken. Volgens hem zit er verbertering in, maar is een terugslag absoluut niet uitgesloten.

Voorlopig blijven we stappen met hem.

De reden dat er voor antibiotica gekozen is, is dat het hele lichaam mee deed, nu is het weer een locaal proces. Verdere antibiotica is ook niet meer nodig (hoop ik). De tijd zal het leren.

Groetjes Femmy

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 09:59

Wat een vervelende situatie zeg Scheve mond. Enig idee waardoor het wondje veroorzaakt is? Stukje glas oid?

Aimee

Berichten: 11794
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 10:06

Ai, een wond precies voorop op het gewricht als ik het goed lees? Leek niet groot maar was waarschijnlijk wel diep, of niet?

Zo ja, dan heb ik daar ook ervaring mee. Ook bij het buitenrijden, bij terugkomst bleek het paard een klein wondje voorop de knie te hebben. Dierenarts erbij en die stuurde ons metéén door naar de kliniek. Zij achtte de kans erg groot dat er vuil in de wond zat en daarmee in het gewricht, dat moest in de kliniek uitgespoeld worden. Het paard heeft er twee weken gestaan en iedere dag werd het gewricht meerdere malen gespoeld. Daar sprak men van geluk dat de dierenarts meteen had doorgewezen want zonder die behandeling had het een slepende dan wel blijvende blessure kunnen zijn. Het paard is nu helemaal gezond....

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-04 10:08

Eigenlijk geen idee. Maar als ik de grote van het wondje zie, lijkt het erop dat hij het zelf gedaan heeft met het ijzer van het ander voorvoetje. Blond

We zijn de zee in geweest, maar we hebben aldoor tot op de modem kunnen kijken en we zijn heel voorzichtig geweest. Never is altijd een beetje omstuimig en heeft nog wel een jolige uitspattingen. Hier mee zal het waarschijnlijk gebeurd zijn. Huilen

Domme pech, het had net zo goed thuis kunnen gebeuren. Ik baal er alleen wel van dat ik wel peesbeschermers (BR) om had gedaan en niet van die 3 in 1 beschermers. Hiermee had ik het probleem dus niet gehad.

"als het kalf verdronken is" dus de 3 in 1 heb ik inmiddels besteld..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Mandy73_unes, mystery3434 en 21 bezoekers