kortademig en zweten is dit een virus?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
___julia___
Berichten: 20
Geregistreerd: 20-07-04

kortademig en zweten is dit een virus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 09:04

Kortademig en zweten is dit een virus?

Ik heb heb al in de zoekfunctie gekeken maar ik wil toch nog even jullie advies.
Vorige week ben ik op wedstrijd geweest met mijn paard en ons jaarling henstje is terug gekomen (hij stond bij anderen in een kudde). De jaarling zag er niet al te best uit en we hebben hem gelijk ontwormt en gewassen ect.

Nou begint mijn paard zaterdag na 5 minuten inspanning te hijgen en het zweet breekt eruit. Ik ben terug naar huis gaan stappen en heb er nog een tijdje in de gaten gehouden.
Gister ben ik weer gaan rijden (heel rustig) in ze was wel snel buitenadem maar geen zweet aanvallen.
Ik heb er weer in de gaten gehouden en een uur na het rijden begon ze als een gek te zweten.
De temperatuur is 37,9 graden.

Kan dit een virus zijn??

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:24

Eerlijk gezegd, gezien de symptomen, denk ik eerder aan een (redelijk acute) spierbevangenheid, zet haar op stal en waarschuw de DA, want als dit zo is, dan kan het het behoorlijk serieus uitpakken

___julia___
Berichten: 20
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 17:47

Bij spierbevangenheid moeten ze toch ook stijf zijn?? heb ik gelezen. Verward
Ben vergeten te vertellen dat die jaarling ook wratten heeft.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 17:49

Wratten gaan vanzelf weer weg, is niet ernstig.
En het zweten kan idd spierbevangenheid zijn. Hoe is de kleur van de urine?

___julia___
Berichten: 20
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 17:52

normaal, ze is ook actief en ze wil graag lopen.

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:41

___julia___ schreef:
Bij spierbevangenheid moeten ze toch ook stijf zijn?? heb ik gelezen. Verward
Ben vergeten te vertellen dat die jaarling ook wratten heeft.


als een paard spierbevangen is , wil hij echt geen stap meer verzetten!
en dat mag ook niet, want bij elke stap die hij zet kan er spierweefsel blijvend beschadigen...
en zweten duidt echt niet altijd op spierbevangenheid, niet tijdens het "werk".
als een paard na het uitstappen spontaan begint te zweten is het wel foute boel.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:35

Je hebt wel een virus wat deze kenmerken heeft, maar dat komt meestal pas laat in de herfst opzetten. Het doet idd denken aan spierbevangenheid, maar raar dat ze dan nog wel 'gewoon' loopt. Zou er voor de zekerheid een DA naar laten kijken; ze kunnen bij twijfel bloed afnemen en laten onderzoeken.

___julia___
Berichten: 20
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 07:47

Het is een heel erg gevoelig paardje, afgelopen winter had ze onstoken darmen, maag ect.
Onder het uitstappen gaat ze niet zweten, alleen als ik even ga draven of galopperen dan is ze gelijk buitenadem en begint te zweten (zweten gaat nu al beter). Normaal gallopeer ik makkelijk een half uur door (ze heeft een goede conditie) dus het maakt mij zorgen dat ze met 5 minuten buitenadem is, als ik dan 2 minuten stap dan wil ze zelf al weer draven of galloperen.
D'r tempratuur was gister weer normaal.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 08:12

joepje schreef:
als een paard spierbevangen is , wil hij echt geen stap meer verzetten!


Wij hebben een paard op stal staan die daar gewoon doorheen loopt hoor! Daar merk je haast niet aan dat er wat is, totdat ze staat te plassen...Lips are sealed

___julia___
Berichten: 20
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 09:02

Nee je ziet niets aan haar, alleen met rijden en maandag avond dat ze begon te zweten in de stal.
Als je er zo zou zien dan lijkt ze gezond. Verward

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:31

Cassidy schreef:
Wij hebben een paard op stal staan die daar gewoon doorheen loopt hoor! Daar merk je haast niet aan dat er wat is, totdat ze staat te plassen...Lips are sealed


Klopt, die van mij liep er ook doorheen en pas na bloedonderzoek bleek wat er aan de hand was.
De mate waarin ze het hebben, kan verschil maken, maar ook de reden waarom, kan nog wel eens een vraagteken zijn.

Bij ons bleek de (nieuwe) voordroogkuil de boosdoener.
Wij hebben dat jaar een heel slechte oogst periode gehad en het gras kwam eigenlijk te nat binnen. Om bederf tegen te gaan, is er als conserveringsmiddel toen melasse gebruikt, wat prima werkte en waar ze stapelgek op waren, alleen....... zij verdroeg het relatief hoge suiker gehalte niet en raakte spierbevangen.
De rest, (ca. 60 stuks) had nergens last van en hebben er de hele winter prima van gegeten.

Ik zit net te bedenken dat, een acute pijn aanval, dit soort symptomen ook kan geven.........
Jij schreef hiervoor dat ze al eerder ontstekingen in het maag/darm gebied heeft gehad. Ik zou hier toch snel naar laten kijken, want hoe je het ook bekijkt en wat het ook zou kunnen zijn, het klinkt niet goed.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:36

Mijn paard heeft op het moment ook last van heel snel zweten. Heb er eigenlijk niets achter gezocht. Zelf denk ik dat het komt omdat ze al een wintervacht begint te krijgen en het de afgelopen dagen redelijk benauwd was.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 15:30

Ja van een virus kan een paard kortademig zijn en snel zweten, terwijl het normaal na een half uur in galop nog niet zweet.

Geef het een weekje vakantie, lekker in de wei en kijk het weer even aan.
Een virus kan trouwens wel lang duren (4 - 6 weken)

___julia___
Berichten: 20
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 20:39

Ben weer helemaal blij!!!
Vandaag weer gereden en ze was 100% verbeterd, ik moest nu zelf aangeven wanneer ik vond dat ze moest stappen terwijl ze zelf door wou gaan. Ik heb op aanraden van een vriendin die voor paarden gestudeerd heeft extra vitamines en electrolite gegeven.
Ze geeft zelf heel goed aan wat ze wel en niet kan, het eerste teken bij haar is dat ze niet meer wil eten en dat onder het rijden d'r koppie naar beneden gaat.
Iedereen bedankt voor de tips en meningen.