Castreren of toch maar niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lizzii

Berichten: 441
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Rocamadour, Frankrijk

Castreren of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-06 13:07

Ik heb een 3 jarige BWP hengst staan. Het is een heel handelbaar paard en hij heeft in de verste verte geen hengstenmanieren. Hij loopt bij mij thuis gewoon op de weide samen met mijn 16 jarige ruin. De merries lopen in de weide ernaast en ze kunnen gewoon met elkaar kroelen. Tot nu toe blijft hij er steeds rustig bij. Als 1 van de merries hengstig staat dan toont hij wel duidelijk meer interesse maar aangezien het oudere paard (hoewel ruin) erg dominant is mag hij dan toch niet in de buurt komen. Van nature uit is hij ook erg onderdanig, en zelfs met de tanden klapperen doet hij nog steeds bij andere paarden.
Iedereen zegt dat dat nog wel zal verandeen en dat hij binnenkort zal transformeren naar een wilde, onhandelbare hengst e.d. Ik was dus van plan om hem deze winter te laten castreren. Nu las ik onlang een artikel in het maandblad "amazone" en nu begin ik dus terug te twijfelen.
Is het eigelijk wel nodig om deze ingreep te laten verrichten? Zijn er onder jullie nog bokkers die ook lang getwijfeld hebben en dan uiteindelijk hun hengst toch maar hengst hebben gelaten? En hoe zijn dan jullie ervaringen?


Sammyy

Berichten: 4616
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Castreren of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:11

ik denk dat het niet ndig is als ik hoor hoe lief dat hij is.
hoe is hij met nieuwe/vreemde paarden? ook lief en rustig? het voordeel is dat hij bij een dominante ruin staat, dan heeft hij die manieren niet geleerd. je moet je bedenken, hoelanger je hem hengst laat, hoe meer hij warschijnlijk zijn hengsten figuur krijgt. ik zou, zo lang het gaat hem hengst laten!

___rOmeO___
Berichten: 182
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Castreren of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:17

ik zou hem ook zolang het goed gaat hengst laten, hoe later ze gecastreerd worden hoe mooier ze worden is mijn mening.. Dan komt er echt een koppie op!

*maar dat is mijn mening Knipoog*

edit spelfout

Patty [ L ] Yore

Mandy_

Berichten: 1560
Geregistreerd: 10-09-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Castreren of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:20

Je moet bij je zelf nagaan wat je met hem wilt doen. Wil je hem laten dekken, hengst laten maar wil je dat niet waarom dan t risico lopen dat hij "kan" gaan veranderen.....?

Over dat zo lang mogelijk hengst laten des te mooier ze worden daar zijn de meningen erg over verdeeld. Toen ik zat te twijelen tussen wel/niet castreren heb ik meerdere fokkers en vee-artsen gesproken en die melde dat als je hem castreerd op latere leeftijd dat zowiezo de ingreep risicovoller is, en zijn dikke nek en zijn hengsten uitstraling ook verdwijnen.
Hoe ouder de hengst met hengsten gedrag des te lastiger is t af te leren.
Maar je kan niet elke hengst met een ander vergelijken ze zijn natuurlijk wel allemaal anders.
Laatst bijgewerkt door Mandy_ op 20-10-06 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

** Te Quiero **

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Castreren of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:23

Het kan van de ene dag naar de andere omslaan, als ze ineens merken dat ze hengst zijn. Je paard kan daar dan ander gedrag door krijgen, dat ook niet meer compleet weggaat na castratie.
Het feit dat je je paard thuis hebt, hij gezelschap heeft en lekker het land opkan, is dat een heel ander verhaal dan dat je op een (pension)stal staat en het paard zijn hele leven niets anders ziet dan die box omdat weidegang niet mogelijk is. Maar ook dan, je laat hem misschien nooit laat dekken, dus waarom hem dan hengst laten? Een hengst kan van het ene op het andere moment heel onverwachts uit de hoek komen, kan een gevecht met je aangaan en kan dan doorgaan tot de dood er op volgt. Je zult bij een hengst ogen in je achterhoofd moeten hebben....

Er zijn overigens wel meer discussies over geweest, kijk ook even hier:

viewtopic.php?f=1&t=594652

viewtopic.php?f=1&t=567542

viewtopic.php?f=13&t=595930

en dan met name het bericht van Erleyne op het eind van de eerste pagina.

Ik weet niet hoe je engels is, maar mag ik je dit artikel aanbevelen:

http://www.parelli.com/info_page.php?pa ... avvy&t=lit

En je er nogmaals op wijzen: " Good stallions make great geldings."

Je suis Charlie.

JennS

Berichten: 294
Geregistreerd: 13-10-05

Re: Castreren of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:34

Mijn paard was ook hengst, ik kocht hem in april en ik heb besloten hem te laten castreren omdat ik op een pensionstal sta met ongeveer 70 paarden. UIt voorzorg dus, want stel hij breekt een keer uit of wat dan ook en springt op een merrie.
Hij is in principe bijna hetzelfde gebleven. ZIjn krulletjes zitten er nog in en hij is nog steeds redelijk breed.
Je moet voor je zelf nagaan waarom je hem hengst zou willen laten, wat zijn de voor-en nadelen. En zo ook bij ruin.
Ik heb wel eens gehoord dat hengsten ook luier zijn... Ik weet niet hoe de ervaring hier bij de rest is en wat je met hem wilt gaan doen (spring dressuur of lekker rijden)

edit: mijn paardje was ook heel braaf als hengst zijnde, kon in de molen met hengstige merries en reageerde helemaal niet vel. Al had ik op een kleinere stal gestaan had ik hem ook denk ik hengst gelaten.
Tip: Als je hem laat castreren, kijk even goed naar welke mogelijkheden je hebt (open/gesloten) en de verzekreing e.d.

Prinslover

Berichten: 4644
Geregistreerd: 20-12-04

Re: Castreren of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:38

Ik zou hem niet castreren. Waarom castreren als die toch lekker bij je andere paardje thuis op de wei staat. Niemand heeft er last van, jij ook niet (als ik het goed begrepen heb Knipoog ). Altijd maar dat 'wilde hengsten' verhaal. Tuurlijk kan er wat gebeuren, maar met andere paarden toch ook? Ik heb zelf nu 3 hengsten gereden. En rijd er nu ook 1 een andalusiër schat van een hengst, staat naast 2 andere hengsten. Bij ons op de manege staan dus wel meerdere hengsten hoor, niks aan de hand! Ik heb ook 1 hengstje gereden die wel weet dat die hengst is (schouwhengst geweest) hij brult wel, maar dat is ook alles. Hij mag best een beetje showen toch? Zolang je een paard kan handhaven is er niks aan de hand lijkt me. Alle 3 de hengsten staan in mn profiel, en zijn schatten van paarden!! Ja

Wienske :+: B+11 L1+12 L2+3
23/09/2008 - 22/12/2012 "We had a great time, thanx for all the beautiful memories" *Chico*
Pitufo, you're a star in heaven now. :+:

Merlijn
Berichten: 587
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: In zuid Nederland

Re: Castreren of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 13:49

Je moet je, als je hem hengst laat, wel realiseren dat je ALTIJD op moet letten bij merries, je kunt dus nooit eens een beetje suffig lekker naast elkaar stappen op een buitenritje in 't bos, je kunt hem nooit samen met anderen in de wei zetten, je moet met op een 2p.trailer staan er rekening mee houden dat er misschien wel een hengstenrek tussen moet. Als je dressuurwedstrijden rijdt zijn ze vaak snel afgeleid. Kortom het is en blijft een hengst met al zijn bijbehorende hormonen.
Zet voor jezelf de voor- en nadelen tegenover elkaar. Dat heb ik jaren geleden ook zo gedaan en het is een ruin geworden, nooit spijt van gehad. Er waren geen voordelen i.m.o.
Jouw paard is nu nog een kleuter, als hij volwassener wordt verandert zijn gedrag ook, wordt hij meer hengst.
Ik geloof ook niet zo in het verhaal dat ze na het castreren in hun nadeel veranderen. (vlgs mij wel als je daar te lang mee wacht.)

Linda01

Berichten: 1611
Geregistreerd: 28-09-06
Woonplaats: Hattem

Re: Castreren of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:00

Bij ons op stal staat ook een hengst een arabiertje van 8, dit is de enige hier en hij staat tussen een stuk of 15 merries en ook nog een aantal ruinen.. Dit gaat prima! In het land loopt hij gewoon een stukje verderop met 2 oudere ruinen, hij hinnikt wel naar de merries maar uitbreken probeert hij echt niet.. Ook loopt hij gewoon in de groepslessen mee tussen de merrie's en ook dat is geen probleem.. als er een hengstig is begint hij wel te showen en vreemde geluiden te maken, maar z'n ruiter heeft hem nog prima onder controle!! Als jouw hengst net zo'n karakter heeft als deze zou ik hem zeker niet laten castreren! nergens voor nodig!

*********

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Castreren of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 14:04

Ik heb de nodige keren hengstenin situaties gezien waar het dus maar net aan goed ging. Omdat ze elkaar aanvlogen, of een hengstige merrie langs zagen komen. En een loslopende hengst omdat er iemand van afgevallen is in een groep andere ruiters is ook een situatie waar je niet op zit te wachten. Kun je wel roepen dat je er dan maar niet af moet vallen, maar zelfs de beste ruiters vallen weleens.

Je suis Charlie.

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Castreren of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 18:49

Nou ja ik denk dat je gewoon kunt aankijken als hij nu lekker staat zo. Als hij negatief gaat veranderen merk je dat snel genoeg, en een afspraak is zo gemaakt. Ik heb de mijne ook laten 'helpen', stond ook lekker op het land maar op de weg werd hij strontvervelend (ivm merries in de buurt) en het was te gevaarlijk, verder was het alleen maar zonde. Nu ben ik blij dat ik het heb laten doen, maar als het niet echt hoeft.....

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Castreren of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:23

Presteren hengsten beter in de sport dan ruinen? Blond

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Castreren of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 19:26

Dat vraag ik me af. Een hengst is over het algemeen sneller afgeleid, maar als hij goed onder commondo staat maakt dat ook niet uit. Verder zijn de meeste hengsten mooier om te zien dan de meeste ruinen, maar ja je haalt de ballen eraf, niet de benen dus wat dat betreft...

lonestar123
Berichten: 121
Geregistreerd: 02-03-06

Re: Castreren of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 09:28

Ik heb net mijn hengst laten castreren. Niet om dat hij lastig was. Hij was wel de dominante in de groep en had gedekt. Maar nooit problemen mee gehad. Kon gewoon naast merrie's staan en je kon hem er ook langs heen voeren zonder dat hij gek werd. Na lang twijfelen toch besloten het te gaan doen. Ook kwa "veiligheid". Het blijven hengsten en kunnen kwa gedrag toch gaan veranderen. Ruinen zijn gewoon stabiel.

Hoe ouder de hengst hoe moeilijker de ingreep en hoe meer ze het door zullen hebben!!!
Bij een castratie zal zijn hormonen minder worden maar heeft hij in de tussen tijd toch veel "hengstenmanieren" gekregen kunnen die (als je het dus later doet) blijven.

Ook afwegen wat je er aan hebt lijkt mij goed. Wil jij hem houden voor dekhengst of niet. Is hij zo bijzonder kwa bloed om hem zo te houden. Wat levert hij meer op als hengst.

En vooral het moet je jouw keuze zijn!! jij moet er achterstaan.

Ik heb de mijne gedaan omdat hij erg sociaal is en ik het zielig vond dat hij op den duur alleen moest komen te staan! Nu kan hij lekker in de gemengde kudde naar buiten straks! Ik had er wel veel moeite mee. Ik heb zo iets van God heeft hem zo gemaakt en niet onnodig snijden en knippen. Ik knip dus zo weinig mogelijk aan mijn paarden! Maar toch blij dat ik het heb gedaan. Nu 3dagen terug.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Castreren of toch maar niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 11:01

Warmbloedpaardhengsten zijn vaak niet zo lief als bv: andalusiers,arabieren,pony' etc. Dus ik zou hem castreren,ik heb met veel kwpn hengsten moeten werken,en echt waar,als ze door hebben dat ze "hengst" zijn dan worden sommigen levensgevaarlijk.Ik zou een hengst alleen hengst laten als hij dekt,en anders niet.En een goed getrainde ruin kan net zo mooi worden als een hengst,alleen dan dmv spieren.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chantal_bel, lgw en 24 bezoekers