Traan ogen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ellis_

Berichten: 93
Geregistreerd: 09-10-08

Traan ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 13:04

Nou zoals de titel al zeg

Mijn paard heeft traan ogen
toen ik der kocht hat ze dat al´
We hebbben het heel goed schoon gemaakt
Maar het ging meer neit over
Toen hebben we het laten uit spuiten en toen ging het een tijdjr goed maar nu komt het weer terug

Heeft iemand tips

AnnebelleVD

Berichten: 1339
Geregistreerd: 31-05-08

Re: Traan ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:08

water koken, af laten koelen en elke dag deppen.
hetzelfde maar dan met kamille thee of "oogtroost" kun je bij een of andere reform winkel kopen (vraag me niet welke en hoe het eruit ziet haha)
en anders toch eens dierenarts vragen of er geen buisje verstopt zit, succes!

diega

Berichten: 1254
Geregistreerd: 08-01-06

Re: Traan ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:12

Ik volg dit even. Een van mijn jonge paarden heeft ook een traanoog. Al vanaf veulen.
Het is soms minder, ik maak het nu ze op stal staat regelmatig schoon maar het blijft tranen. Altijd korstjes om het oog waar de "traan" is opgedroogd.

Daantjuh88

Berichten: 1732
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Traan ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:15

Idd warm water laten afkoelen en deppen. Ik heb een tijdje wat spul gehad wat ik elke dag in het oog moest doen, maar dat is al zo lang geleden dat ik niet meer weet hoe het heet. En een paard niet op de tocht laten staan, dat zeiden ze ook allemaal tegen mij.

Ellis_

Berichten: 93
Geregistreerd: 09-10-08

Re: Traan ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 15:53

we hebben van de dieren arts ook al van dat spul gehat ma het helpt bij haar gwn niet ik ben nu al een half jaartje ofso aant poetse en doen ma het houd gwn neit op

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Traan ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:48

Dan zit er waarschijnlijk toch een traanbuisje verstopt. Is het aan 1 oog, of aan allebei?

Ellis_

Berichten: 93
Geregistreerd: 09-10-08

Re: Traan ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 14:55

aan allebei de ogen maar in is er wat erger dan de andere

AaronYve

Berichten: 10503
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Traan ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:00

Ik heb eens ergens gelezen dat het ook kan helpen om wortels bij te voeren ivm te kort
aan vitamine A. Zal je de site straks even opzoeken dan kan je het zelf nalezen.
2 van mijn paarden en 1 van een vriendin hadden dit ook, ik heb dus wortels gevoerd en nu is het bij 2 van de 3 weg.
Bij die laatste zoek ik ook nog naar andere oplossingen. Die tip met dat water ga ik ook proberen! En anders moet ik maar even de da erna laten kijken ivm traanbuisje. Mijn paarden staan 24/7 op wei met schuilstal.

Edit: de site http://www2.vlaanderen.be/landbouw/downloads/dier/7.pdf

twislajl

Berichten: 44
Geregistreerd: 04-06-08
Woonplaats: assen

Re: Traan ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:02

Mijn vorige paard had ook steeds verstopte traan buisjes.
Heb meerdere keer doorlaten spoelen, maar bleef het toch altijd wat houden ,
De traanbuisjes werden 3 x per jaar doorgespoten.

BlackZelda

Berichten: 991
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Hoogblokland

Re: Traan ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 16:11

Mijn tinkerjaarling heeft ook al geruime tijd traanogen. Ze lijkt er zelf geen last van te hebben. Schoonmaken doe ik wel regelmatig, maar weet niet hoe ik het echt kan verhelpen. Ik volg dit dus ook maar even.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Traan ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:31

Frits had ook verstopte traanbuizen. Ik liet het na een keer of drie niet meer doorspuiten. Dat toch iedere keer weer een aanslag en het kan ook de traanbuizen nog verder beschadigen waardoor er lidtekenweefsel in groeit. Bij Frits waren ze gewoon heel nauw en ging het snel mis.
Elke dag schoonmaken is nodig, maar om de plekken bij zijn ogen niet te schraal te laten worden deed ik er dagelijks uierzalf of vaseline op. Nog beter was calendulazalf van VSM.
Frits zelf had er niet veel last van dat zijn tranen aan de buitenkant weg liepen, maar kloofjes of schrale plekken zijn niet fijn. Dat hij er niet meer als moeders mooiste uit zag kon mij niet schelen. (hij was trouwens toch wel het mooiste paard van de wereld kijk maar in mijn profiel)

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Traan ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:33

Water koken, af laten koelen en dan elke dag met een schone doek/spons (gewassen of ook uitgekookt) schoonmaken. Na 3 dagen ook weer het water verversen.
Als ze op de tocht staan krijgen ze ook wel eens traanogen, is misschien iets om aan te denken.

passieX
Berichten: 1346
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Nederland

Re: Traan ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 22:25

ik volg dit even, mijn paard heeft sinds paar maand ook traanogen, meestal aan één oog, maar soms ook beide. Het is niet heel erg, er zit alleen telkens een vies plekje. Eerste week heb ik het schoon gemaakt.

diega

Berichten: 1254
Geregistreerd: 08-01-06

Re: Traan ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 23:21

Ik had in dit topic gelezen dat wortels voeren kan helpen. Dus: zak wortels besteld, deze krijgt ze nu al ruim een week en ik moet zeggen dat het bijna over is ! Misschien toeval maar ze heeft dat traanoog al haar hele leven,(paard is twee en half Haha! ) dus dat het nu veel minder is is best fijn !

MarjanneD
Berichten: 2
Geregistreerd: 21-12-08

Re: Traan ogen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:28

Ellis_ schreef:
Nou zoals de titel al zeg

Mijn paard heeft traan ogen
toen ik der kocht hat ze dat al´
We hebbben het heel goed schoon gemaakt
Maar het ging meer neit over
Toen hebben we het laten uit spuiten en toen ging het een tijdjr goed maar nu komt het weer terug

Heeft iemand tips


hoi,

ik heb het al eerder net in een artikel genoemd,
je kunt in een goede natuurwinkel ogentroost kopen.
dit is een kruid.
daar zet je thee van en was je de ogen mee uit.
Het werkt snel en is veilig, ik gebruik het al jaren (ik heb een paard die in de zomer last heeft van traanogen)
Dus de moeite waard om te proberen.
succes.