achtervoeten omslaan

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

besita

achtervoeten omslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 12:01

ik heb momenteel een 6 -jarige holsteiner merrie die in draf en soms ook in stap (nooit in galop!!) bij het neerzetten van haar achtervoet , de voet naar voren toe omslaat .Dit doet ze tijdens het rijden van ongeveer een half uurtje 4 a 5 maal .Op controle bij de DA kon niet direct iets abnormaals vastgesteld worden .De merrie heeft als jong paard wel een blessure gehad op een van de benen en daar zou de strekpees iets beschadigd geweest zijn ,maar daar zie je behalve een litteken niks meer van .De merrie doet het overigens op beide benen .Volgens de DA moet de merrie sterker worden (ze is groot ,slap en nog maar een 6 tal maanden onder het zadel) en daarom moet ik haar nu rijden met gewichtjes in de achterpijpkousen,maar door die gewichten slaat ze haar voeten nog meer om .Ik heb het zelf nog nooit eerder meegemaakt en het is vrij lastig om te rijden
heeft er iemand dit nog gehoord of weet iemand hier raad mee

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 13:04

ik heb er nog nooit van gehoord maar ik denk dat je er moet van uitgaan wat de DA al zei: de moet merrie sterker worden (ze is groot ,slap en nog maar een 6 tal maanden onder het zadel).
Als je je echt zorgen maakt ga dan gewoon foto's laten maken.
Kost een paar centen maar je bent dan meestal heel veel wijzer.
succes ermee!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 14:28

texela schreef:
ik heb er nog nooit van gehoord maar ik denk dat je er moet van uitgaan wat de DA al zei: de moet merrie sterker worden (ze is groot ,slap en nog maar een 6 tal maanden onder het zadel).
Als je je echt zorgen maakt ga dan gewoon foto's laten maken.
Kost een paar centen maar je bent dan meestal heel veel wijzer.
succes ermee!

foto's ,echo's en onderzoeken zijn gebeurd alleen niets te vinden ;dus er zou een andere oorzaak moeten zijn denk ik .
t' is echt geweldig omslaan dus ik vraag me af of dat geen slechte gevolgen heeft voor de kogel ofzo of de spieren want als je telkens je voet omslaat doet dat toch pijn? het is net of ze vergeet hem op de hiel neerte zetten.
ik heb er al veel grote slappe gezien ,alleen die zijn wat mider actief achter ofzo maar toch niet omslaan ofzo .
Zou het niet een overblijfseltje kunnen zijn van ataxie of rhino ,misschien dat iemand daar ervaring meeheeft?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 14:51

Wat bedoel je precies met omslaan Verward Dat ze eerst op de toon landt en dan de rest van de hoef neerzet?

Te koop: Back On Track kogelbeschermers COB zwart i.z.g.st.

texela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 15:11

nee ik denk dat ze bedoeld dat ze met haar hoef eerst boven op de teen beland en daarna doorschiet en beland op de buiten-voor-kant van de hoef.

misschien een stom voorbeeld maar als je zelf op je knieen gaat kruipen dan zet je je handen neer.
Je handen zet je neer met de onderkant.
nu doe je het anders
je zet je handen op de punten van je vingers neer en je landt op de bovenkant van je handen.

Ik denk dat het zo ook gebeurt bij het paard.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 19:53

texela schreef:
nee ik denk dat ze bedoeld dat ze met haar hoef eerst boven op de teen beland en daarna doorschiet en beland op de buiten-voor-kant van de hoef.

misschien een stom voorbeeld maar als je zelf op je knieen gaat kruipen dan zet je je handen neer.
Je handen zet je neer met de onderkant.
nu doe je het anders
je zet je handen op de punten van je vingers neer en je landt op de bovenkant van je handen.

Ik denk dat het zo ook gebeurt bij het paard.

juist texela ,ze belandt dus na het omslaan op de voorkant net boven de kroonrand want als je op gras rijdt zie je daarna dat de haren groen zijn van het gras op die plaats waar ze gelandt is

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie