Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 14:07

Sinds vanochtend doet mijn merrie het volgende:

- Ze kwijlt, dik doorzichtig slijm.

- Ze eet niet (alleen haar biks op vanochtend en daarna nog 1 appel maar dat laatste ging niet van harte), appels, hooi en riet liet ze daarnet helemaal links liggen terwijl ze er normaal op aanvalt .

- Ze is lusteloos, staat maar te staan.

- Als ik iets doe, vliegenmasker op, inspuiten met vliegenspray, dan reageert ze paniekerig.

- Ze schraapt af en toe.

- Ze heeft (nog) geen koorts.

Ze staat op pijnstillers ivm een hardnekkige hoefblessure. De stalhoudster houdt haar vanmiddag voor me in de gaten, als het erger wordt komt de DA en anders komt hij als ze vanavond nog niet wil eten. Iemand enig idee wat dit kan zijn. Tandarts komt regelmatig, heb zelf nog even gedacht aan een slokdarmverstopping maar er zat geen troep bij het slijm, ze drinkt gewoon en ze heeft nog 1 appel gegeten (niet erg enthousiast, maar ze heeft hem op).

Tal
Berichten: 605
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:19

Waarom bel je nu niet de dierenarts om het te vragen, dat kwijlen is toch duidelijk niet goed. En dat ze niet eet is toch ook niet in orde.
Sterkte.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 14:46

DA was vanochtend al op route en nu zit ik op mijn werk. Was IMO vanochtend nog niet erg genoeg om er een "spoed" van te laten maken (Ze kwijlt wel, maar het gusts er niet uit). Ze wordt goed in de gaten gehouden en mocht het erger worden vanmiddag of ze wil vanavond nog niet eten, dan maak ik er uiteraard een spoed van .

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:21

klinkt als een slokdarmverstopping...maar ik zou toch heel snel een DA laten komen als ik jou was !

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:32

d'r kan ook een kies rot zijn dat ze daardoor kwijlt of die los zit, d'r kan een stukje stro, takje of wat ook ergens tussen zitten daar gaan ze ook van kwijlen.

drinkt ze wel goed?
bij last van de warmte krijg je ook dit soort lichte verschijnselen, misschien iets gegeten waardoor ze gaat kwijlen?

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 15:44

Ze heeft vanochtend wel gewoon gedronken (ruim na haar ochtendmaal) en ons veulen dat vorig jaar een slokdarmverstopping had dronk niet meer (was al van moeders af). Ik ga uit mijn werk gelijk even langs, is er dan nog niets veranderd laat ik uiteraard de DA gelijk komen. Mss dat er iets scherps tussen het hooi (ook ochtendmaal) heeft gezeten oid.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:48

hoi,

nou zit je ook niet lekker rustig op je werk,gelukkig weet jij wel waar je mee bezig bent!

en Ingrid houdt het wel in de gaten voor je,maar als je nu nog geen bericht gehad hebt zal het wel mee vallen,toch?

groetjes xx

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:59

In 1e instantie dacht ik ook aan slokdarm verstopping, maar dan is eten of drinken echt niet mogelijk. Ik denk dat Ellepel suggestie's nog niet zo gek zijn, dus even de mond goed nakijken.

En kijk voor de zekerheid ook direct of geen opgezette lymphklieren heeft , want ook DROES kan zich op deze manier uiten.

Laat je ons nog even weten hoe het verder gaat?

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:13

Hm, heeft ze iets verkeerds gegeten?
Iets van een plant ofzo waar ze normaal niet bij kan?
Ik zou het eigenlijk niet weten.
Jee, ik hoop dat der DA uitsluitsel kan geven, en dat het snel beter gaat.
Sterkte.
Laat je nog weten wat het nu was?
Allicht kan een ander er iets van leren.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 19:29

De DA is daarstraks geweest en die kon ook niets vinden. Ze is opgevoeld (mogelijke koliek), d'r mond is nagekeken op ontstekingen en ze is met de slang naar binnen gegaan voor mogelijke slokdarmverstopping. Geen van drieën leek het geval, ze heeft nu een spierverslapper gehad mocht het toch iets van koliek of slokdarmverstopping zijn, dan moet ze hier baat bij hebben. Ze heeft nog geen koorts (38,4), ze heeft gemest, haar darmen zijn eerder te actief dan te rustig en haar hartje klopt zoals het hoort.

Ze krijgt nu slobber van mijn vriendin en ik ga zo terug naar stal om te kijken of ze dat wil eten. De rest kan of wil ze nog steeds niet eten, zelfs haar banaantje (die zijn echt heilig ) wil ze niethebben . Als het erger wordt of morgenochtend nog niet over is, moet ik weer bellen. Ze staat nu een beetje lusteloos op stal, hoop dat ze snel opknapt . Ze heeft geen andere dingen dan anders gegeten de afgelopen dagen, ze staat niet in de wei dus vreemd plantjes kan ze niet gegeten hebben en ik snijd elke dag riet voor haar af en let ook goed op met wat ik haar geef. Blijft vreemd .

Tal
Berichten: 605
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:47

Hoop ook dat ze snel opknapt, jammer dat ze niet kunnen praten...
Beterschap voor je paardje!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 11:22

De DA is net weer weg. Ze was nog steeds lusteloos vanochtend en heeft haar ochtendmaaltje weer niet op. Verder wel gewoon gemest. Toen ik er was heb ik haar warme slobber gegeven en dat heeft ze dan wel op (moest haar wel voeren, handje voor handje). Daarna ging ze wel op wat hooi staan knabbelen. De DA had ik al gebeld en die heeft haar mond uitgebreid nagekeken, maar niets bijzonders gevonden. Ze is nogmaals opgevoeld, maar ook niets bijzonders te merken. De DA vermoedt toch dat het niet lekker zit in het maag/darmkanaal en heeft haar parafine gegegeven en nog een spierontspanner. Vanavond moet ik weer bellen om te door te geven hoe ze is.

BiondaMax
Berichten: 148
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Ochtrup (D)

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:13

Het zou Borreliose kunnen zijn. Laat je dierenarts dan een bloedtest maken (tekenziekte)

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 20:55

Krijgt ze voordroog (kuilvoer)? Anders kan het ook botulisme zijn...

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-05 21:27

Ze krijgt hooi van vorig jaar en vers gesneden gras en riet als tussendoortje
.

Anoniem

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:30

Reageert ze verkeerd op de pijnstillers? Sommige mensen mogen geen paracetamol zijn ze allergische voor. Hoe zit het met paarden die medicijnen krijgen?

Kan het zijn dat de pijnstillers niet genoeg werken en dat ze kapot gaat van de pijn? Stel je zelf eens voor als je flink pijn hebt? Lig ik ook voor lam en heb geen eetlust.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:35

Hoe is het nu met d'r afgelopen? Gaat het al de goede kant op?

Anoniem

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 10:47

Als ik de titel lees, denk ik aan een St. Jacobskruiskruid vergiftiging.
Ik hoop van ganzeharte dat ik het mis heb.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 11:27

Momenteel gaat het wat beter, ze is iets opgewekter, kwijlt minder en ze eet. Het laatste nog met lange tanden en niet de hele voerbak leeg, maar ze eet wel weer "vast" voer (muesli). Ze staat ook weer op hooi te knabbelen, al gaat ook dit niet op. Ze is beslist nog niet de oude want normaal gaat alles gelijk op en begint ze daarna aan haar stro, maar vergeleken met maandag gaat het stukken beter. Ze heeft zelfs een banaan op, in 5 stukken ipv in 1 keer maar ik ben al heel blij dat ze haar lievelingsfruit weer eet .

Ik wilde vanochtend naar een kliniek als het niet verbeterd was of slechter ging, maar we hebben besloten het nog even aan te kijken omdat het de goede kant op gaat. Ze staat nu weer buiten in de kleine paddock in het zonnetje met een plak hooi. Ze heeft eigenlijk boxrust maar rennen kan hier niet echt en daar voelt ze zich ook niet fit genoeg voor. Ze is nog steeds "hangerig" .

Wat betreft de pijnstillers die had ze al dik twee weken en zondagavond heeft ze ze voor het laatst gehad (daarna kreeg ik ze er niet in ). Ze moest ze eigenlijk nog hebben tot vrijdag, maar we zijn er maar helemaal mee gestopt, gaat ook een stuk beter met haar blessure. Jacobskruiskruid heb ik ook even aan gedacht, maar ik zou niet weten hoe ze dat binnen heeft gekregen. De laatste week heb ik haar riet gegeven omdat het gras net gemaaid was en ze staat niet op de wei en heeft niet aan de hand gegraasd. Als het in het hooi heeft gezeten, zouden de andere paarden die er van gegeten hebben er toch ook last van moeten hebben .

Anoniem

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 11:53

JKK kan in het hooi gezeten hebben, zal ze net die plakken hebben gehad en wellicht al wat vaker. Wanneer welk paard ziek wordt is altijd een gok.

Er is een topic over, misschien kun je het lezen. Iig iets om altijd rekening mee te houden, helaas. Het staat hier iig al weer in bloei, een natuurgebied, dus wordt niet gemaaid

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 12:07

Ik zal het topic eens doorlezen .

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:04

Je paard kan zelf een soort stofje aanmaken, waardoor hij zoiets krijgt.. Olympia heeft Grass Sickness gehad en dat komt ook waarschijnlijk door iets in het hooi of in het gras, maar de rest van de paarden hadden er geen last van..Heel raar. De DA wist ook in het begin ook niet wat het was en op een gegeven moment hebben wij erop gestaan dat de hoofdda meekwam.. En die kwam met Grass Sickness.,. 3 dagen later hebben we haar in moeten laten slapen.

Ik zou dus als ik jou was, de oren van zijn kop vragen, want hoe jouw paard er op dit moment aan toe is, is niet goed!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 16:20

Zojuist weer geweest, ging weer niet lekker. Ze staat weer lusteloos en zonder eetlust in het midden van de paddock, draait af en toe een rondje op haar plaats. Ze heeft wat hooi gegeten toen ik weg was (iets minder dan een half plakje), maar het hooi dat mijn vriendin rond half één neergelegd heeft was nog onaangeroerd. Ze weigerde ook weer een banaantje, draaide zich zelfs van me af. Nog steeds geen koorts. Ben het nu zat en heb de kliniek gebeld waar ze in behandeling is voor haar blessure (wilde naar Utrecht, maar dat gaat volgens de behandeld DA niet zo makkelijk ) daar heb ik meer vertrouwen in dan in de DA's die hier langs komen. Morgenochtend gaat mijn vriend haar brengen, ik kan zelf helaas geen vrij krijgen morgen.

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 16:24

Ik hoop voor jou dat ze wat kunnen vinden in de kliniek.

Olympia wilde ook niks eten en zag er ook lusteloos uit, maar Olymp kreeg wel na een paar dagen koorts.

Ik zal duimen voor je morgen..

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Re: Kwijlend, lusteloos (en toch paniekerig) paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 18:23

Toch duimpjes omhoog voor de DA die haar behandeld , morgen kan ze alsnog terecht in Utrecht. Ze belde me zojuist op en we kunnen haar morgenochtend brengen bij een topdokter (volgens de DA) aldaar. Ze bleek de hele dag al aan het bellen en zoeken wat het kan zijn , had zelfs de eigenaresse van de stal gebeld ivm het voer. Het beeld doet in eerste instantie denken aan botulisme. Ik kan dus helaas zelf niet mee morgen, maar vriendlief brengt haar en krijgt een uitgebreid lijstje mee met haar normale menu, gedrag en bijzonderheden. Ik hoop dat ze wat vinden....