Resultaten bekend van kuur tegen zomerexceem?

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Rienke

Resultaten bekend van kuur tegen zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 13:41

Aangezien het aantal personen dat gebruik maakt van dit forum toch een redelijk aantal is, wil ik de volgende vraag stellen:

Mijn paardje heeft waarschijnlijk zomerexceem. Nu is er bloed afgetapt en opgestuurd naar de Immunopharm te Brussel om te onderzoeken of ze allergisch is voor de cullicoides-mug. Aan de hand van de uitslag, een waarde tussen 1 en 10, krijgt ze dan injecties toegediend, waarin de stof zit waar ze allergisch voor is uit het speeksel van de mug. Op deze manier zou ze eventueel immuun kunnen worden voor de mug. Kan wel even duren, soms een jaar tot jaren.

Wie heeft er ervaringen mee of eventueel kennis ervan en welke resultaten zijn er tot nu toe geboekt??

Groet Rienke

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:50

Deze injecties helpen wel maar zijn niet zo goed voor het paard. Hoelang het duurt voordat het werkt hangt af per paard.

Ik was mijn paard (die heeft lichte vorm van eczeem) met een shampoo tegen de jeuk die tevens desinfecteerd en smeer daarna Itch Free gel en vaseline erop. Daar gaan de schilfertjes inzitten en wanneer het opgedroogd is kun je ze zo eruit borstelen. Ook schaf ik volgend jaar maart wanneer de mugjes weer actief worden een Boett deken aan (die waren nu uitverkocht) De plaatsen waar ze zich aan schuurde zijn nu afgedekt en dat helpt tot nu toe prima. Misschien heb je er iets aan.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 14:03

Hoi, mijn shetlander heeft zware zomereczeem. Hij kan die spuit niet krijgen, omdat de kans dat hij hoefbevangen raakt door die spuit heel erg groot is. Hij is ook al ouder. Maar in de afgelopen vier jaar dat ik hem heb is het wel minder geworden door de verzorging die hij krijgt.
A in het eerste jaar heb ik hem bijna elke dag gewassen met badedas (wel goed uitspoelen) en elke dag poetsten.
B in het tweede jaa ben ik hiermee doorgegaan, maar heb ik helaas zijn manen afgeschoren (en die waren zo mooi, maar het ging gewoon niet).
C het derde jaar ben ik hem helemaal gaan scheren. Vorig jaar heb ik hem vooraan in de zomer geschoren en nog een keer in de nazomer. Alles ook het bovenste gedeelte van de staart. Elke dag poetsen en toen heb ik een goedje van mijn dierenarts gekregen dat ik twee maal daags erop moet smeren op de plaatsen waar het jeukt. en Voila dat was de oplossing.
Dit jaar heb ik hem in de voorzomer geschoren en ik heb een twee weken geleden alleen de manen en de staart nog geschoren. Hij heeft er zienderogen steeds minder last van.

Nu moet ik wel vertellen dat ik geluk heb, want er zijn paarden die zich tot bloedens toe openschuren. Mijn shetlander deed dit nog vijf jaar geleden en dit jaar heeft hij geen enkel open plekje gehad. Dat zegt heel veel. En ik ben blij toe want hij is al op leeftijd en dan ook nog constant die jeuk.

Een vriendin van mij gebruikt ook iets, maar dat is maar een paar dagen houdbaar en kun je zelf maken. Dat werkte goed bij haar pony, ik zal eens vragen wat de samenstelling ook alweer was.

Groetjes

Rienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-04 14:15

Ik bedoel zeer zeker niet de cortisoneninjecties hoor!

Groet Rienke

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 17:27

Dat is dezelfde procedure die sommige (de betere) DA's ook toepassen voor "schijn"dampigheid. Daar mee bedoel ik dat elk paard dat staat te pompen etc. afgeschreven wordt als "dampig" maar vaak betreft het een allergie dus ipv potten ventipulmin en prednisolon wordt er dan bloed afgetapt, opgestuurd naar Brussel, waar ze uitzoeken waar het paard precies allergisch voor is, wat ik begrepen heb (correct me if i'm wrong) wordt er een soort serum gemaakt van het bloed, en dat wordt dan weer bij het paard toegediend. De verschijnselen kunnen in de eerste instantie verergeren......maar ik ken paarden die nu ineens niet meer "dampig" zijn hierdoor OK dan!

In the real world as in dreams, nothing is quite what it seems. (the book of counted sorrows)

Jeep Cherokee 2.8CRD grijs kenteken te koop : http://www.bokt.nl/markt/ad/430015/jeep ... s-kenteken

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:48

Ik gebruik Allergium en Culico vorig jaar en dit jaar enhij reageerd er super op. Schuurd alleen nog wel eens maar dan vind ik vaak beten van bijv horzels. Dus dan zou een andere dat ook doen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie