* Zandkoliek en Sand Clear*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-01 16:34

Mijn paard heeft snel last van zandkoliek. Wat kan ik daar het beste tegen kunnen doen (ter voorkoming, behalve niet op het zand neerzetten) en is het veilig om af en toe een kuur Sand Clear, een middel wat zand af zou moeten voeren, te gebruiken?

Toos paardloos


Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:43


Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 16:57

Wat erg goed helpt is éen keer in de zoveel tijd (bv. 2 of 3 keer per week, mag zelfs elke dag) gekookt lijnzaad geven. Dat is heel glibberig en legt een laagje over de darmwand waardoor zand niet zo makkelijk gaat verzamelen in de kronkels van de darm. (En ze krijgen er als "bijwerking" een heel mooie vacht van...) Gewoon ongeveer 2 ons in laten koken met ca. een halve liter water in een oud pannetje tot een lekkere smurrie ontstaat. Een volwassen paard mag dit in éen keer hebben, is het een pony, dan zou ik het in twee keer geven. Wel binnen 2 dagen opmaken! De meeste paarden vinden het nog lekker ook en gaan heerlijk bellen blazen en schuimen onder het smikkelen.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 18:22

Uit een test van de dierenarts is eens gebleken dat allebei mijn paarden last van zand hadden. Hierop hebben we ze een sandclear kuur gegeven en het daarna nog eens laten testen door de dierenarts. En wat bleek: het zand was weg. Kortom sandclear werkt dus harstikke goed!
We hebben dit door de DA laten controleren om eens een goede voor/na test te hebben. Normaal kun je het zelf controleren door wat mest in een emmer water te doen en na een tijdje te kijken of er zand in de emmer zit.

Groetjes,

Jolande

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 13:10

Sandclear werkt perfect.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 19:39

En je mag het gebruiken om te voorkomen dat hij wat krijgt, 1 keer in de zoveel tijd! Kan geen kwaad!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-01 10:17

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels het gekocht en 1x gebruikt. Het is alleen een ander merk en het heet nu dus Zand-Weg. Ik wist niet dat het korreltjes waren. Ik dacht dat het een poeder was dat je aan moest maken, maar hij eet de korrels goed op! Hopen maar dat het werkt...

Toos paardloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Barb, MalaQ, Ubermetrics en 56 bezoekers