rottende hoeven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

rottende hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 16:38

hey,

ik help bij een vrouw met een paar new forest pony's. Nu, één ervan ( 14 jarig pony'tje) heeft putjes in zijn hoefballen, maar wel in alle vier de hoeven Bloos! !

Weet er iemand wat dit is en hoe dit er komt? En hoe het kan verholpen worden? Ik ga er niet zo heel veel meer naar toe ( is een heel eind van waar ik woon Huilen Verdrietig ) en ik kan de eigenaresse niet altijd bereiken (werkt veel en lang, heb binnekort terug school Huilen Huilen Huilen ) dus heb niet echt veel tijd om haar te eens te bellen ofzo. Zij werkt altijd tot half elf 's avonds.

Zou dit kunnen door op een drassige wei te staan? Of door de stal? Ze staan alle vier op stro, maar de stallen worden maar 2 maal in de week volledig uitgemest omdat ze veel op de wei staan.

De hoeven worden 3 maal in de week ingevet met hoevevet, dus niet met hoefolie. Zou er verschil in kunnen zitten?

Een vriendin van mij werkt bij iemand met 8 sportpaarden en heel meer ervaring met ziektes dan ik en zegt dat het rottende hoeven zijn Huilen . De DA gaat maandag komen zien (wij hebben het woensdag opgemerkt!) wat het juist is, maar ik kan eigelijk zolang niet wachten Bloos want als het iets ergs is zou ik liever nu al iets doen!

Ik hoop dat jullie even kunnen helpen! Die pony is nog van mij geweest, dus ik ben eigelijk wel nog gehecht aan het beestje !

kiwispirit

Berichten: 31
Geregistreerd: 19-02-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:34

goed schoon houden Lachen

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:35

door de hoefsmid weg laten snijden en behandelen met egyptische zalf. (indien het rotstraal is maar dat weet je hoefsmid wel)

InekeP

Berichten: 281
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 00:03

Als het rotstraal is kun je dit eenvoudig behandelen met tandpasta je maakt de hoef goed schoon en doet met de goedkoopste tandpasta die je aan kunt komen een streepje in de groeven en daarin leg je een stukje stro-touw. En week of twee volhouden tot de vieze geur verdwenen is. Je zult zien wat een goed resultaat je hiermee boekt. En ja vaak heeft de smit ook een spuitbusje alleen dat is heel duur en dit is een goedkopere oplossing. Probeer maar eens. succes.!!!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 08:30

Ik zou sowieso heel snel stoppen met het invetten van de hoeven, daarmee sluit je de hoeven af en dat geeft nogal wat ellende.

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 21:32

InekeP schreef:
Als het rotstraal is kun je dit eenvoudig behandelen met tandpasta je maakt de hoef goed schoon en doet met de goedkoopste tandpasta die je aan kunt komen een streepje in de groeven en daarin leg je een stukje stro-touw. En week of twee volhouden tot de vieze geur verdwenen is. Je zult zien wat een goed resultaat je hiermee boekt. En ja vaak heeft de smit ook een spuitbusje alleen dat is heel duur en dit is een goedkopere oplossing. Probeer maar eens. succes.!!!



Weet je wat duur is? Als je paard zulke rotstraal heeft dat de DA en/of smid erbij moet komen.

Ff over tandpasta, ik heb dat ook eens geprobeerd. Dat werkt idd als het beginnende rotstraal is, maar als het echt vies en nat is moet je met wat agressievere middelen te werk gaan.

Rotstraal wordt veroorzaakt door een bacterie, dus die moet dood, en voor zover ik weet dood tandpasta geen bacterien Knipoog

Ik heb bij de DA een fles ontsmettingsmiddels gehaald. Paar x erop gedaan en klaar!