Paard op boxrust, knettergek, wat is de oplossing?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:12

montecito schreef:
Hij heeft inderdaad wel gewoon bouwstoffen nodig, maar misschien is daar ook een supplement voor?? Iemand nog een idee wat ik ipv brok zou kunnen bijvoeren??

Ik geef wat MaxH bij, is een vitaminen en mineralenpoeder.

Toscana (Uniform) 21-6-2000 * 22-3-2005,Vienna (Casco) 09-5-2002 31-10-2018
Esmeralda 15-04-2009 * 14-12-2015
Nijn 15-06-2018


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 11:13

mijn paard kreeg ook maxH nadat ze erg ziek was geweest, duur maar effectief

Ageeth

Berichten: 91
Geregistreerd: 13-08-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 15:24

Ik werd getipt want ik ben niet zoveel op bokt maar ik heb net een week geleden volledig groen licht gehad na een griffelbeenfractuur en operatie van mijn paard. Ik heb een soort dagboek bijgehouden en ga je daarom even PB-en, misschien dat je er wat aan hebt.

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 10:51

Mijn Paardje heeft maar tien dagen op boxrust gestaan en daarna heb ik twee weken moeten stappen.
Hij was erg braaf en rustig,op af en toe een steigertje buiten na. Knipoog Hij heeft elke dag op anderhalf brok gestaan en een halfje meusli.
De brok is van Hippostar ,speciaal voor paarden die niks doen!
De meusli was trouwens ook van Hippostar.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-04 13:31

Mijn dierenarts adviseerde bij lange boxrust juist wel sterk teruggaan in krachtvoer: ipv 4 kg sportbrok kreeg hij 3 x 1 handje basisbrok. Aangevuld met stukjes appel, wortel enz. en vitamine. Je kan wel een beetje slobber geven 1x per dag. Sommige paarden reageren goed op rescueremedy van bach. Verder wat meer aandacht geven: uitgebreid poetsen enz. wil wel eens helpen. De mijne werd ook super sacho. Hou in de gaten of hij geen mok of rotstraal krijgt. Heb je vaak als je boxrust hebt (slechte bloedcirculatie) als reactie.

lightmorebh

Berichten: 1513
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-04 23:03

ik heb een paar jaar geleden een meriie gehad met een erg grote wond en mocht een maand echt niet naar buiten heb haar wel gelijk van het krachtvoer afgehaalt en de hele dag hooi dat ging een week goed en toen heb ik van de da muisjes gekregen( weet niet of iemand dat kent) ik weet niet hoe ze dat precies noemen maar het werkt echt perfect je paard lijkt er echt stoned van te worden. weet niet of dit wat is maar weet wel dat je er heeeel precies meer moet zijn in de hoeveelheid

Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-04 19:27

Hij is nu verhuist naar een andere stal. Daar staat hij alleen. Hij is zegt de baas van de stal verder wel rustig, maar als ik kom is hij weer knettergek. Heb hem enkele dagen gesedeerd met tranquigel, vervanging van sedalin. Dit ging vrij goed, alleen is het niet raadzaam om hem dit nog 5 weken te geven. Als ik er ben poets ik hem en geef ik hem zemelen en extra hooi. Ik kan er elke middag heen, maar ga nu niet meer de hele tijd bij hem zitten tutten want daar wordt hij op dit moment nog gekker van!! hij krijgt nu een halve bak brok(basis) en 3x op een dag hooi waarvan s'middags in een hooinet. Heb nu een homeopathisch middel wat helpt voor een snellere genezing en eventueel wat meer rust. Heb op verschillende sites gekeken naar rustgevende middeltjes, maar ik kan niet beoordelen welke nu echt goed is en niet schadelijk is op de lange termijn!!

Alvaro❤️ M2
Montecito❤️Z1 ⭐️

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-04 21:29

Misschien moet e gewoon kijken naar wat voor brok je kangeveneen paar dop rust sportbrok voeren is gewoon onzin vind ik een basis brok is primavoor voedingsstoffen. Een Musli oznder haver zou ook een goede vervanging kunnen zijn eventueel met een vitaminespuit of een supplement. Een paard dat verder gezond is kan best een korte periode zonder krachtvoer mits hij de essentiele voedingstoffen met een goed supplement met bijvooobeeld slobber o.i.d.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 08:56

Ik zou me minder zorgen maken over de voedingsstoffen die je paard binnenkrijgt. Als het hooi van prima kwaliteit is, dan komen ze niet snel iets te kort.
Krachtvoer zou ik inderdaad niet geven, hooguit een handje als de andere paarden worden gevoerd. Je kunt wel overwegen MaxH of een ander vitamine en mineralen supplement te geven.

Overigens zou ik me meer zorgenmaken over de geestelijke gezondheid van je paard. De meeste paarden leggen zich er na enige tijd wel bij neer, dat ze bijna 24 uur per dag in stal staan. Maar vrolijk worden ze er niet van.
Ga op zoek naar iemand die je kunt helpen met samenstellen van druppels speciaal voor jouw paard, voor geestelijke ondersteuning.
Mijn paard heeft daar bijzonder veel aan gehad toen ze stil moest staan.

Succes en sterkte!

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 13:10

een vriendin van mij gebruikt nervo horse van Pavo, daar worden ze ook rustiger van en mag je ook langere tijd gebruiken, is dat wat?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 13:57

Heb pavo een mail gestuurd, of dit ook iets is voor een paard op boxrust. Henriette, ik heb contact met een homeopaat, die mij in eerste instantie arnica voorschreef. Nu wordt er gekeken naar een verdere oplossing(persoonlijk voor mijn paard) bij deze persoon. Zij wil gaan kijken wat voor type mijn paard is en hoe ze hem kan helpen om dit alles en dingen van vroeger te verwerken. Heb jij ervaringen met druppels en homeopathie??? Oja Hij moet de druppels opsnuiven, heb geen idee of het werkt. Vandaag was Montecito al iets rustiger, dus ff afwachten nog!! Maar we zijn bezig.

Alvaro❤️ M2
Montecito❤️Z1 ⭐️

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 16:13

Ja, een vriendin was voor haarzelf bij deze mevrouw op "consult" en kreeg de ingeving om iets over mijn paard te vragen.
Jaja, niets is toeval...
Haar consult was acuut over en er kwam heleboel informatie over mijn paard Haha! .
Ook specifieke dingen die ze niet kon weten...

Maar goed, ik kon bij die mevrouw langskomen als ik dat wilde.
Dat heb ik gedaan en ter plekke heeft ze druppels van Bachbloesem gemixed. Die moest ik 3 X per dag op een stukje brood geven.
Al heel snel werd m'n paard rustiger en ook een stuk liever.
Uiteindelijk ben ik diverse keren langsgeweest en iedere keer kreeg ik flesjes mee met ingrediënten die op dat moment nodig waren.
Al met al heb ik bijna een half jaar druppels gegeven en in die tijd heb ik nooit mijn paard hoeven sederen, liep ze keurig met me mee op de staprondes en kon ik zonder problemen (na 4 maanden stappen) opzadelen om onder de man te stappen. OK dan!
Kortom, ik ben heel erg blij dat ik deze mevrouw heb leren kennen!
Jammer genoeg is ze al behoorlijk op leeftijd en heeft geen praktijk.

Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-04 16:43

nou in elk geval fijn om te wten dat homeopathie ook bij paarden werkt. Ik weet niet op welke termijn mijn paard kan worden"geholpen", maar ben zeer benieuwd of het iets oplevert!! De vrouw waar ik bij ben geweest raad trouwens af om zelf met homeopathie te experimenteren. Kun jij deze oudere mevrouw mijn probleem niet eens voorleggen??? Wie weet wat daaruit komt.!!

Alvaro❤️ M2
Montecito❤️Z1 ⭐️

manex

Berichten: 1105
Geregistreerd: 09-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 17:13

Ik had ook problemen met mijn paard en heb toen de hulp ingeroepen van Eveline Hekkenberg. Zij heeft een homeopathiepraktijk voor paarden. Zal haar email adres even pben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 01:37

Wij hebben een 4-jarige hengst 8 maanden op boxrust gehad na een koliekoperatie. Die at zemelen, bietenpulp en klein beetje gemalen gerst. Absoluut geen bix oid.

Je moet echt, absoluut, echt waar, de krachtvoerinname zo veel mogelijk beperken. Hooi kun je ad lib voeren, laat maar een buik krijgen. Verder aanvullen met "bulkvoer" zoals ik hierboven al aangaf.

Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 13:15

Zep, Krijgen ze van bietenpulp geen extra energie dan?? Ik heb hier alleen ervaring mee als dikmaker voor dunne paarden of voor paarden die niet goed willen eten. Maar als hij daar 2x op een dag een bak van mag hebben zonder dat hij gek wordt is dat volgens mij wel een goede buikvullende oplossing!!

Alvaro❤️ M2
Montecito❤️Z1 ⭐️

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 14:33

Ik weet niet zeker of ons "betfor" precies hetzelfde is als de bietenpulp die hier in NL verkocht wordt.

Er zit hoofdzakelijk suiker in. Ik zou de basis laten vormen door zemelen, en dan vul je dat aan met wat bietenpulp en gemalen gerst, of havervrije musli oid.

Kun je trouwens beter 3 of 4x per dag wat minder voeren dan 2x een flinke bak.

Zorg dat je een partij grof energie-arm hooi krijgt en dan ad lib verstrekken.

Montecito
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-04 19:07

Ik heb net wat aangemaakt, maar het wordt wel erg veel, en hij vind het niet echt lekker(de pulp dan). Ik heb het gemixt met zemelen en 2 handjes muesli, maar heb denk ik teveel gevoerd, dus maak morgen minder pulp. Ik moet even kijken of ik morgen muesli zonder haver kan krijgen want die ik nu heb is met haver!!!

Alvaro❤️ M2
Montecito❤️Z1 ⭐️

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 11:42

Handig deze tips ik heb toevallig ook een vraag. Mijn paard staat nu vandaag een week binnen (alleen) en verveelt zich al. Ze krijgt alleen voordroog en heel weinig brok. Ze heeft nog pijn en vraag mij af of dat niet veel energie van haar vergt? Zeg maar meer energie dan wat ze aan kuil kan bijeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:01

Je merkt het het beste aan het paard zelf. Als je ad lib hooi verstrekt (en ik zou dan liever iets met een lagere energie en vooral eiwitwaarde nemen dan kuil) nemen ze zelf hoeveel ze nodig hebben.

De hengst die ik hierboven beschreef had een periode dat zijn darmwerking heel slecht was. Daar was bijna niet tegenop te voeren. Die vrat echt alles wat los en vast zat. Later werd hij weer eigenlijk te dik.

Die heeft 8 maanden gestaan en dat was echt niet gemakkelijk. Weer maar blij met 1 week dus :/

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:07

Zep schreef:
Je merkt het het beste aan het paard zelf. Als je ad lib hooi verstrekt (en ik zou dan liever iets met een lagere energie en vooral eiwitwaarde nemen dan kuil) nemen ze zelf hoeveel ze nodig hebben.

De hengst die ik hierboven beschreef had een periode dat zijn darmwerking heel slecht was. Daar was bijna niet tegenop te voeren. Die vrat echt alles wat los en vast zat. Later werd hij weer eigenlijk te dik.

Die heeft 8 maanden gestaan en dat was echt niet gemakkelijk. Weer maar blij met 1 week dus :/

Ze staat nu een week binnen maar weet niet hoe lang het nog gaat duren. Maandag weer terug naar de kliniek en dan gaan ze als het been dunner is de pezen en weke delen bekijken. Ze heeft nog veel pijn en moet voorlopig boxrust.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:17

De mijne is net klaar met bijna 3 maanden boxrust. Nu mag hij er iedere dag 15 minuten uit dus we zijn er nog niet.

Ik heb dus wel flink krachtvoer gevoerd en imo maakt het niet veel uit of je dat wel of niet doet.
Je moet een paard voldoende energie geven anders is hij genoodzaakt zijn spieren af te breken voor energie en gaat hij er slecht uitzien en het komt de genezing niet ten goede.
De mijne had in het begin erge pijn en stond toen op 5 kilo en zag er nog schraal uit. Na zijn operatie ben ik teruggegaan naar 3 kilo en daarnaast veel hooi en lucerne.

Hij zier er zelfs na drie maanden nog top uit en is niet drukker dan paarden die weinig voer krijgen.
Ik heb ooit eens iemand gesproken die het vergleek met als je zelf je buikje lekker rond hebt, zit je ook niet meer te springen op de bank.

Als afleiding heb ik een lik-it voor aan de muur gekocht (naam even kwijt) die kreeg hij op momenten waarvan ik wist dat het voor hem vervelend was. Bijvoorbeeld wanneer we met een groep naar buiten gingen.
En regelmatig poetsen zodat hij het gevoel had er nog bij te horen.

Wat ook bij sommige paarden goed werkt is een kruidenmengsel met rustgevende kruiden. Is per paard sterk verschillend of en welke er werkt.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:27

Katja schreef:
De mijne is net klaar met bijna 3 maanden boxrust. Nu mag hij er iedere dag 15 minuten uit dus we zijn er nog niet.

Ik heb dus wel flink krachtvoer gevoerd en imo maakt het niet veel uit of je dat wel of niet doet.
Je moet een paard voldoende energie geven anders is hij genoodzaakt zijn spieren af te breken voor energie en gaat hij er slecht uitzien en het komt de genezing niet ten goede.
De mijne had in het begin erge pijn en stond toen op 5 kilo en zag er nog schraal uit. Na zijn operatie ben ik teruggegaan naar 3 kilo en daarnaast veel hooi en lucerne.

Hij zier er zelfs na drie maanden nog top uit en is niet drukker dan paarden die weinig voer krijgen.
Ik heb ooit eens iemand gesproken die het vergleek met als je zelf je buikje lekker rond hebt, zit je ook niet meer te springen op de bank.

Als afleiding heb ik een lik-it voor aan de muur gekocht (naam even kwijt) die kreeg hij op momenten waarvan ik wist dat het voor hem vervelend was. Bijvoorbeeld wanneer we met een groep naar buiten gingen.
En regelmatig poetsen zodat hij het gevoel had er nog bij te horen.

Wat ook bij sommige paarden goed werkt is een kruidenmengsel met rustgevende kruiden. Is per paard sterk verschillend of en welke er werkt.


Is het niet zo dat ze koliek kunnen krijgen of last van de eiwitten van de brok? Ik heb altijd geleerd bij rust in voer terug anders zou er zetmeel af kunnen zetten wat weer voor problemen zou kunnen zorgen.

klomp

Berichten: 4998
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:44

gijsenkim schreef:
Wat een rare dierenarts zeg........... hooi of kuil kan een paard niet in werk prima maar dan ook prima op leven. Krachtvoer (het woord zegt het al) moet je niet geven........ misschien een handje omdat hij zich anders overgeslagen voelt, maar zeker geen kilo


Mee eens nix maar aan toe te voegen, vraag desnoods aan andere da wat die ervan vinden

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 12:49

gouda schreef:
Is het niet zo dat ze koliek kunnen krijgen of last van de eiwitten van de brok? Ik heb altijd geleerd bij rust in voer terug anders zou er zetmeel af kunnen zetten wat weer voor problemen zou kunnen zorgen.


Ik heb hem ook op minder voer gezet maar niet volledig eraf. Het is wel erg belangrijk om voldoende hooi te voeren of een andere vorm van ruwvoer zodat de darmen actief blijven anders krijg je wel een grotere kans op koliek bij stalrust.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Rijsa en 60 bezoekers