Neeee, een schiefel?? + update

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-01 23:07

vanavond ging ik nog even afvoeren en toen ik aan de benen van Razinda voelde (ik inspecteer altijd de benen) zag ik dat er aan de binnenkant van haar rechterbeen een harde bobbel zat! Het lijkt op een schiefel. Eronder zit nog een rare plek, tussen de pees en de voorkant van het been zeg maar. Ik begrijp niet hoe ze hier aan komt, want er is niets raars gebeurd, ze heeft alleen gebokt aan de longeerlijn, maar ze heeft dan altijd peeskappen om. Ik baal hier zo vreselijk van!! Verdrietig

Ik heb er maar wat coolinggel opgedaan (been is verder gewoon droog en dun). Heeft iemand een idee wat goed is om er op te smeren? Ik hoop zo dat het weg gaat!! Verdrietig

_________________
Don't care what people say
Just follow your own way
*Enigma*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jura op 2001-11-14 09:50 ]</font>


gillian

Berichten: 4412
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 23:13

cole's liniment schijnt ook goed te werken tegen schiefels ed.
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-01 23:29

Toch even voorzichtig zijn, zit ie aan de bovenbinnenkant van het pijpbeen? Is je paard een strijker?. Ik hoop dat ie niet op de achterkant v.h. pijpbeen ligt want dan heb je kans op peesontsteking.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-01 10:19

Het is bij het rechtervoorbeen en ze strijkt niet nee. Bovendien heeft ze altijd peeskappen om met rijden. Misschien heeft ze in haar box iets gedaan want als ik met Jur ga rijden wordt ze heel druk. Het is aan de voorkant, dus bij het bot. Ik hoop zo dat het weg gaat, ik vind het zo erg!! Verdrietig

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 10:32

Ach Jura soms moet je een schiefel als
een schoonheidsfoutje zien.Ze kunnen zich natuurlijk altijd raken.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-01 10:59

Maar als zoiets zo plotseling ontstaat, zou het toch ook weer weg moeten kunnen gaan?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 11:36

Or heeft ook op die plek een schieffel, op de wei gebeurt...toen hij op rust stond met 2 anderen.
Als het nog zacht is kun je het proberen wat weg te masseren en verwarmend spulletje erop te doen.
Volgens de osteopate kan het op die plek geen kwaad. Bovenaan het griffelbeen/pijpbeen.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 12:08

Een schieffel kan echt zomaar spontaan ontstaan om vervolgens of gedeeltelijk te verdwijnen of te blijven zitten (schoonheidsfoutje). Het kan ontstaan op stal als ie fanatiek heeft liggen rollen en zichzelf heeft geklapt. Mijn hengst verzamelt schieffele en heeft er nu al drie waarvan twee op de wei zijn ontstaan na een vechtpartij met zijn broertje toen hij nog maar 2 was en en 1 van de zomer door gek te doen in de wei.
Bij de 2 eerste was ik zo goed als meteen bij en die hebben we voor het grootste gedeelte kunnen wegdrukken en met rust is er op het oog niets meer te zien. Volgens de veearts zal er alleen een verdikking te zien zijn op een röntgenfoto. Zelfs op de keuring afgelopen zomer hebben ze het niet gezien en kreeg hij zelfs een 8 voor beenwerk, ze moesten eens weten! *LOL*

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-01 12:38

Maar kan ik nu gewoon doorgaan met rijden of moet ik dan even rustig aan doen (wat niet zal lukken denk ik). Bah, ik baal er heel erg van. Ik ga vanavond dat hete spul erop doen (Cole's liniment).

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 12:43

Antiphlogistine een aantal nachten onder een bandage op de betreffende plek wil ook de boel nog wel eens verminderen. Helemaal weggaan zal de schiefel waarschijnlijk niet. Zonde hè?

Het kan verder geen kwaad zolang er geen pees tegenaan loopt, maar mooi is anders.

Groetjes Mieke

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 13:14

Mijn veearts heeft toen iets ingespoten wat de groei van de schieffel remt en er mocht twee weken geen druk van binnen of van buiten af komen dus moest ie 2 weken op stal blijven.
Je kan je DA om advies vragen. Als de schieffel nog in de groeifase is zou ik toch rustig aan doen.
Ga er maar vanuit dat de schieffel niet meer weggaat maar omdat je er nu zo snel bij bent kan je het wel voor een groot deel aan het oog onttrekken. Al die smeerseltjes helpen niet veel kan ik je vast verklappen. Het is tenslotte een botwoekering en dat smeer je niet zomaar weg.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-01 13:44

Ik denk dat een bandage niet gaat werken want Razinda zit nog overal aan te plukken dus zal ze zo'n bandage niet heel laten denk ik.

Ik snap er niets van, hoe dit nou kan? Ik hoop zo dat het geen schiefel is maar ik vrees het ergste... Verdrietig

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 14:41

Nee hoor ik ken ook de nodige met een schiefel en dat is gene probleem. Zolang ze er niet kreupel op loopt. Diegene reed gewoon wel met een peesbeschermer of bandages. Hou het wel in de gaten dat het niet groter wordt.

Volgens mij heb ik het nog ergens iets over staan in een boek?? Ga wel even kijken.

Misschien is er iemand die paardenbenen heeft van Offereins daar staat een stuk over in Lovers.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 20:09

een schieffel kan je alleen behandelen als deze nog zacht is.
Als ze er geen last van heeft is het totaal geen probleem
8 op de 10 paarden lopen voor hun 5e een schieffel op, ken verder geen kwaad
(bij onzekerheid zou ik zeker de dierenarts er bij halen)

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 20:29

Citaat:
Misschien is er iemand die paardenbenen heeft van Offereins daar staat een stuk over in Lovers.


Yep, ikke:

Schiefels op het pijpbeen
De schiefel is een benige verdikking op het pijpbeen, vaker aan het voorbeen dan aan het achterbeen. Ze ontstaan door prikkeling van het periost (het beenvlies). Die prikkeling kan van het beenvlies zelf uitgaan als gevolg van spanningen (deze vorm zien we veel bij jonge, opgroeiende paarden). Ze komen dan vrijwel uitsluitend voor aan de voor/binnenkant van de pijp, vlak onder de knie. Dit soort schiefels veroorzaakt zelden kreupelheid, maar ze worden wel gezien als een lelijk schoonheidsgebrek. Schiefels op andere plaatsen op het pijpbeen ontstaan vrijwel altijd door geweld van buitenaf (stoten, slaan enzovoort). In het acute stadium veroorzaken deze meestal wel pijn en derhalve kreupelheid. De ernst ervan hangt in sterke mate af van de grootte en de plaats op het pijpbeen. Hoe dichter tegen de buigpezen (achterkant), hoe grote de kans op kreupelheid. In het acute stadium is behandeling simpel. Het bestaat uit het aanleggen van antiflogistische omslagen en het te plaatse toedienen van ontstekingsremmende medicamenten. Schiefels verdwijnen nooit vanzelf. Indien noodzakelijk kunnen ze operatief verwijderd worden.

Nulla tenaci invia est via

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 10:52

Dank je wel Margreet! Ik begrijp alleen de behandeling niet helemaal...

Gisteren leek het erop dat de 'schiefel' al veel kleiner was!? Verward

Zou het dan toch geen schiefel zijn? De plek eronder was nog wel hetzelfde. Ik hoop zo dat het weg gaat, ik hou het nog even in de gaten en blijft het zo, dan bel ik vrijdag de dierenarts (en die laat ik dan ook vrijdag komen) en anders ben ik dus heel happy dat het weg is!

_________________
Don't care what people say
Just follow your own way
*Enigma*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jura op 2001-11-14 09:52 ]</font>

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 11:02

Het kan best dat de schiefel nu wat kleiner is, het trekt vaak ook wel wat bij omdat het beenvlies ontstoken is. Daardoor springt de schiefel er als het ware meer uit. Is het keihard of kan je het nog een beetje indrukken? Als je denkt dat het een schiefel is, is het eigenlijk niet verstandig om te lang te wachten om de veearts te laten komen. Hij kan het ergste voorkomen door remmende middelen in te spuiten. Maar als je denkt dat het misschien iets anders is, een blauwe plek ofzo, dan kan je evt. ook wachten tot vrijdag.
Zelf ben ik nogal panisch en ik laat de veearts liever een keer te veel dan te weinig langskomen. Party!!

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 11:44

Citaat:
Op 2001-11-14 09:52, schreef Jura:
Ik begrijp alleen de behandeling niet helemaal...


Je kent het middel Antiflogistine toch wel? Denk dat hij bedoelt dat je dat er op moet smeren en dan een bandage erom zodat het lekker warm wordt en dat spul goed in kan werken (hoe precies staat geloof ik ook op de verpakking van de antiflogistine, maar die heb ik niet bij de hand, staat op stal), tenminste, dat is wat ik er van kan maken.
Ik zou zelf inderdaad ook geneigd zijn om er antiflogistine op te smeren, echt kwaad kunnen zal dat toch niet denk ik.

Nulla tenaci invia est via

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 12:15

En als Razinda bandages van haar been verwijdert, kun je de Antiphlogistine ook zonder bandage op het been aanbrengen hoor. Het werkt dan alleen wat minder goed. Maar iets is beter dan niets!

Succes!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 14:50

Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit van gehoord... Bloos

Waar kan je het halen?? Wat is het precies?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 15:14

Antiphlogistine is gewoon te koop bij de da en bij de ruitersportzaak en gebruik je om zwellingen te verminderen, net als bijv. Groene Leem doet.

Het voordeel van Antiphlogistine is dat dit wat sterker werkt, het nadeel is dat het absoluut niet op wondjes gebruikt mag worden. Gaat je paard heel raar van doen... Lachen

De beste manier om dat spul te gebruiken is een flinke laag op de zwelling te smeren, dan huishoudfolie om het been doen, vervolgens een onderlap + bandage. Niet langer dan ca. 8 uur op de huid laten zitten, dus bijvoorkeur 's avonds aanbrengen en de volgende ochtend afspoelen. Lukt je dit niet qua tijd, dan kun je misschien beter kiezen voor Groene Leem, dit is minder agressief en kan best 24 uur blijven zitten. (niet dagenlang achter elkaar, dat lijkt me niet zo goed, maar vraag anders even bij je da voor advies)

Het paard van een stalgenoot van mij had ook ineens een enorme schiefel, uiteindelijk is hij behoorlijk verminderd, helaas niet helemaal verdwenen.

Succes!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 17:07

Jammer dat dat van die bandage niet kan dan...maar ik hoop dat het helemaal weg gaat want gisteren was het al zoveel minder geworden...

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 18:45

Citaat:
Waar kan je het halen?? Wat is het precies?


Gewoon bij de ruitersportzaak of bij de dierenarts. Het lijkt een beetje op dunne, plakkerige klei, beetje de structuur van tandpasta, maar dan kleverig. Het ruikt heel sterk naar eucalyptus ofzoiets, als je verkouden bent en je ruikt aan die pot dan springt gelijk alles open! Werkt het beste in het acute stadium, bij oude schiefels doet het weinig tot niets. Wordt ook wel gebruikt bij peesblessures. Goed spul, maar inderdaad niet op wondjes smeren!!! (geeft gegarandeerd spectaculair effect!)

Afbeelding

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _N_, Cookie2222, Jossie, kiko, nnicolex en 102 bezoekers