Paard met regelmatig hoefzweren Help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Paard met regelmatig hoefzweren Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 13:04

Wie kan mij helpen? Mijn paard heeft het afgelopen jaar al 3 x een hoefzweer gehad. De DA heeft geen oplossing behalve een hoorn-verbeteraar door zijn voeding en verder zet ik hem al regelmatig, preventief in de soda. Het is om en om aan de voorhoeven. Hij staat op stro en in de zomer ook overdag buiten. Verder krijgt hij Equiral biks en hooi. Hij staat zonder ijzers en krijgt elke dag beweging.

Bestaan er onderzoeken waarin onderzocht wordt of dit een oorzaak kan hebben? Een virus ofzo dat het paard bij zich draagt?

Wie herkent dit?

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 13:34

mijn paard had dit vroeger ook meerdere keren per jaar, ijzers voor hielpen de frequentie naar beneden te halen. Het paard had/heeft echter ook arhtrose, bijkomend voordeel van het speciale beslag is dat ze nooit meer een hoefzweer heeft gehad (4 jaar). Persoonlijk ben ik van mening dat frequente hoefzweren duiden op iets anders in de hoef, maar dat is mijn persoonlijke ervaring, kan het niet bewijzen. HZ wordt veroorzaakt door bacterien, niet door een virus. Wel is het zo dat de kwaliteit van de hoeven natuurlijk bijdraagt, hoe steviger de wittelijn is, hoe minder snel daar bacterien in kunnen komen lijkt me. Zo kan ik me ook voorstellen dat een heof die white line disease heeft (waarbij de witte lijn afbrokkelt) ook sneller een hoefzweer zal hebben, door de ruimte die ontstaat. kijk eens op www.hoofcare.nl

biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 15:06

Bedankt voor je tips. Ik zat er ook aan te denken om inderdaad voor ijzers te nemen. Ik vermoed ook dat de HZ het gevolg is van wat anders. Dat het inderdaad een symptoom is. Maar wat...
We gaan het eerst maar eens proberen met ijzers.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 18:15

mijn paard had vroeger ook regelmatig hoefzweren ! ik heb hem toen biotine bijgegeven en op ijzers gezet en nu gaat het goed met hem !

groetjes

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 19:18

staat je paard op stro of op zaagsel. Bij mij paard is het nooit meer voorgekomen sinds ze op stro staat daarvoor dus ook regelmatig.

Funnygirl
Berichten: 579
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 19:55

Een van onze paarden heeft het eerste jaar dat ik haar had 5 tot 6 hoefzweren gehad. Ze liep op "blote"voeten over de asfalt en zo doende bleven de hoeven te kort. Hierdoor konden er makkelijk kleine steentjes door de witte lijn die dan weer kleine wondjes veroorzaakten. Hierdoor kreeg ze weer een hoefzweer. Na hierachter gekomen te zijn hebben we er voor gezorgd dat de hoeven iets langer bleven en deze erg goed nagekeken als we over de weg moesten. Het aantal hoefzweren sterk kunnen terug brengen. Tegenwoordig staat ze 4kant op ijzers en ze heeft nergens geen last meer van. We moeten veel over de asfalt omdat ze anders niet in de wei kunnen. Dit paard stond ten tijde van de hoefzweren trouwens continu op stro.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 11:28

Mijn paard heeft vaak hoef problemen en vorig jaar heeft hij aan afwisselend 3 hoeven constant hoefzweren gehad.
Zelfs in Emmeloord konden ze niet achter de oorzaak komen, ik moest de hele stal ontsmetten e.d. heb dat gedaan maar geen verbetering, het werdt zelfs slechter.

Ik las toen iets over een inwendige groene leem kuur omdat de hoefzweren ook het effect kunnen zijn van een inwendig probleem en heb Kevin 1 week 2 eetlepels 3x daags over zijn voer gedaan (wel aangemaakt met water) na een week waren de zweren weg en heeft hij geen last meer gehad.
De groene leem reinigt je paard, alleen als je paard gechipt is kan je het niet gebruiken, je chip kan daardoor aan de wandel gaan met alle gevolgen van dien maar is je paard niet gechipt kan het een oplossing voor je zijn
De oorzaak zal je er niet mee achterhalen (is mij ook niet gelukt) maar je paard kan inwendig een infectie o.i.d. hebben en dat kan zich uiten in hoefzweren, mijn paard is gelukkig helemaal hoefzweer vrij geworden, ik geef hem nu aan het eind van de zomer en aan het eind van de winter een kuur van 1 week om alle eventuele troep uit zijn lichaam te krijgen en hij is daar veel beter van geworden OK dan!

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 16:13

een paard van ene vriendin van mij had ook heel vaak hoefzweren. Echt heel erg. de dierenarst moest ze er elke keer uitsnijden. sinds ze hun paard op vlas hebben staan hebben ze er nooit meer last van gehad. misschien werkt dit ook bij jou.

biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-04 10:22

Hartstikke bedankt voor jullie tips allemaal! Ik ben dus gelukkig niet de enige met dit probleem. Ik ga het paard zeker op ijzers zetten. Groene leem kan helaas niet omdat hij gechipped is maar ik heb van de DA Kerabol gekregen wat ook wonderen zou moeten verrichten voor de conditie van de hoef.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 10:37

De moeder van mijn paard heeft dus hoefzweren als ze op stro staan, nu staat ze op aubiose ofzo, en heeft ze nergens meer last van

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:23

Het is een weerstandsprobleem, het lichaam kan de gevechten van de ontsteking niet aan. Zorg ervoor dat je paard genoeg vitaminen binnen krijgt, hoe is zijn calcium/fosfor verhouding?
Eigenlijk ben ik ervan overtuigd dat een paard hier zelf van moet genezen, het is zoals ik zei een weerstandsprobleem en het paard moet dat eerst op orde hebben. Oorzaak en gevolg dus.

biewie

Berichten: 426
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 08:29

Maar waarom komt de DA daar dan niet op? Als het een probleem met ontstekingen is dan zou je dat uit het bloed moeten kunnen halen. Mijn DA zegt juist dat dat geen nut heeft. Hoe zijn calcium/fofor verhouding is zou ik echt niet weten. Maar extra vitaminen etc. zou ik hem wel kunnen geven.

Mickelodeon

Berichten: 120
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 17:14

Mijn vorige paard heeft ook een periode gehad waarin hij de ene na de andere hoefzweer heeft gekregen. De dierenarts heeft deze steeds uitgesneden ( een keer te diep waar door het middel erger werd dan de kwaal ) maar uiteindelijk hebben wij het weg gekregen door hem, op aanraden van de dierenarts en hoefsmid, voor op ijzers te zetten en egyptische zalf op zijn hoeven te smeren en een watje met die zalf in het gat te stoppen.
En de supertip van onze hoefsmid; maximaal 1 keer per week de hoeven uitkrabben!! Met een hoevenkrabber maak je onbedoeld toch krassen in de zool van de hoef en hierdoor wordt het zwakker.
Succes met het probleem ik hoop dat je paard er snel vanaf is....