Rijden na geven van een wormenkuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 16:11

Mariek87 schreef:
Met enten kan je ook gewoon rijden hoor, bij de ponyclub bij ons enten ze altijd tussen de lessen door.
Degene die net aan het rijden zijn als er geënt wordt, moeten gewoon midden onder de les even afstappen, spuitje erin en weer verder rijden..


Dat kan wel, maar dan moet je ze niet aan de teugel rijden. Althans, dat is mij verteld. Ik laat ze dan gewoon lekker een dagje staan.

Met een wormenkuur hou ik geen rekening wat rijden betreft. Dat wordt gewoon oraal ingenomen dus ik zou niet weten waarom ik dan niet zouo mogen rijden!

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:29

Sorry, maar dat kan echt niet hoor. Je moet begrijpen dat je een virus in het paard spuit, het lichaam moet hier tegen gaan werken. Als het paard hard moet werken (rijden), gaat de energie daar naartoe en blijft er weinig tot geen energie over om antistoffen aan te maken en tegen het virus te vechten....dit weet ik echt heel zeker!
Daarom magje bijvoobeeld ook niet na het eten gelijk sporten, er is dan geen energie genoeg om het voedsel te verteren.

Wat zou het aan de teugel rijden hier trouwens mee te maken hebben?

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:42

Odess schreef:
Dat kan wel, maar dan moet je ze niet aan de teugel rijden. Althans, dat is mij verteld. Ik laat ze dan gewoon lekker een dagje staan.

Met een wormenkuur hou ik geen rekening wat rijden betreft. Dat wordt gewoon oraal ingenomen dus ik zou niet weten waarom ik dan niet zouo mogen rijden!


Aan de teugel rijden mag je gewoon doen als ze ge-ent zijn. Je moet alleen korter rijden, meer pauzes en absoluut niet in het zweet rijden. Dus met andere woorden, LICHTE ARBEID.

Bij ontwormen moeten de darmen in een rust stand staan, zeg maar Haha! . Als je gaat werken dan werken de darmen ook veel meer. De wormenkuur komt met een snel werkende darm niet tot zijn werk.
In sommige wormenkuren staat het bij de bijsluiter, dat voor de beste werking 8 uur voor en 8 uur na het ontwormen de paarden niet laten werken. Ik weet niet meer bij welke dat staat.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:51

Blossomm, er wordt geen levend virus in het paard gespoten. Immunologie werkt niet helemaal zoals jij het omschrijft. Feit is wel dat sommige paarden toch even een dipje in de weerstand krijgen, dus eventjes ietsjes rustiger aan is wel beter. Ik ken ook zat ponylessen waar het gewoon tussendoor geent wordt, maar zo'n les is meestal niet erg zwaar.

Dat "niet aan de teugel rijden" slaat waarschijnlijk op chippen en niet op enten.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 17:58

Ik snap dat het niet levend is, maar het feit is wel dat het paard het als 'gevaarlijk/lichaamsvreemd' ziet en er tegen gaat vechten.
Dit geeft toch een ontsteking door het hele lichaam? Door de hele bloedbaan?

Wat begrijp ik hier verkeerd dan?

Naatus

Berichten: 945
Geregistreerd: 18-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:03

heb net nog voor het rijden der wormenkuur gegeven....Haha! haha nou ze heeft nergens last van....

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 18:08

Een ontsteking door de hele bloedbaan?! Nou wordt 'ie mooi.... Nee hoor, dat ontstaat alleen als er echt heel serieus iets mis gaat. (Ontstekingen op de spuitplaats door vuil aan de naald/in de entstof even buiten beschouwing gelaten)

Inenten zorgt voor de aanmaak van een soort geheugencellen van het afweersysteem tegen het ingespoten (dode/verzwakte) virus, zodat het afweersysteem sneller kan reageren als het in contact komt met het echte virus omdat het als het ware al een voorraadje heeft door de enting en het dus kan opruimen voordat het paard er echt ziek van wordt.
Alleen een paard dat al een sterk verminderde weerstand heeft zal echt ziek worden van een enting, sommige worden er wel wat hangerig van en het kost ook wel energie, dus eventjes gas terug, maar een rustig buitenritje ofzo met wat stap en draf werk kan best als hij verder goed in conditie is. Ik temperatuur na de enting altijd even voor de zekerheid.
Ik weet verder ook niet zo heel goed hoe ik dit verder in Jip & Janneke taal moet uitleggen Haha!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 12:43

Naatus schreef:
heb net nog voor het rijden der wormenkuur gegeven....Haha! haha nou ze heeft nergens last van....


Tuurlijk hebben ze er geen last van Haha!
Maar is de werking wel 100% met snel werkende darmen. Daar gaat het nu om. De darmen werken te snel en de pasta wordt niet geheel opgenomen, dus werkt het maar voor misschien 50- 75%. Zonde van het geld. Je had dan net zo goed niet kunnen ontwormen.