abcess op het been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

abcess op het been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 13:02

hey,

op de manege is er een paardje met een abcess op het been. Weet iemand wat dit is en hoe dit er komt? En hoe je ervan af geraakt?

groeties x-x-x

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:12

Heb je hier geen foto, of in ieder geval een betere omschrijving van, zoals plaats, hoe groot, oorzaak, hoelang ??? Want zo kunnen we er niet veel mee.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 15:20

de plaats is wat bij ons de oksel zou zijn, het rechtervoorbeen. Het is ongeveer een groot hand groot. Het is precies een harde knobbel en bovenop de knobbel zit een vochtgezwelletje. De DA is al geweest en had gezegd dat dit een abcess is. Hij heeft een middeltje voorgeschreven en nu dus maar hopen dat dit verdwijnt hé. Maar ik zou eigenlijk gewoon willen weten hoe zoiets ontstaat Verward Vind het toch maar raar. Ik ga strax een fotootje proberen trekken en een poging doen om het hierop te zetten.

groeties x-x-x

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 17:27

Hmmmmmmm, maar dat lijkt dan meer op een legger. M.a.w. het paard ligt op zijn been, waarbij de punt(en) van het hoefijzer in het vlees drukken. Na verloop van tijd ontwikkelt zich een soort vochtblaar die zelfs chronisch kan worden, net als een piephak.
Bespreek dit met je hoefsmit en laat de takken van het ijzer iets inkorten, ter bescherming kun je hem s'nachts ook een springschoen aan doen.
Een rubber of houten strijkring (wordt gebruikt bij paarden die zichzelf de kogels kapot trappen) wil het paard er ook wel eens toe bewegen om zijn benen naast zich te leggen in plaats van onder zich.

Een enkele keer komt het ook voor bij een paard zonder ijzers, maar dat is redelijk zeldzaam.

Wat voor zalf heeft de veearts voorgeschreven ?

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 17:28

Mijn paard heeft een keer een abcess gehad op haar bil van waarschijnlijk een ontstokengeraakte insectenbeet, en onlangs had ze (ws door liggen + rand hoefijzer een abcess onder haar oksel. In het 1e geval heeft de DA het opengesneden (kwam kwart emmer puss uit) de tweede was al open toen ik het merkte (grootte ping-pongbal) die heb ik zelf open gehouden en ......uitgeknepen Misselijk (blij dat die smiley er weer is !)

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 18:08

Onze DA heeft eigenlijk geen zalf voorgeschreven Verward Het enige wat we moesten doen is haar elke dag uit de stal nemen, de prang opzetten en met een spuitje in de wonde steken en er proper water met ontsmettingsmiddel erin spuiten zodat de knobbel oppenspoot Bloos! Verdrietig . ik vond dat niet alleen raar , maar ook erg pijnlijk om te zien Verdrietig Het is gelukkig aan het goedkomen, dus het is blijkbaar wel de moeite waard.

groeties x-x-x