Virus???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Virus???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 20:06

Bij ons op de manege worden de paarden met bosjes steeds zieker ik zal het verhaal even vanaf het begin vertellen en ik hoop dat er iemand is die het herkend of wat dan ook.

Vorige week donderdag begon het met dat 1 eigenpaard op de manege Tornado niet had gegeten en erg suf was savonds is hij getempratuurt en bleek dat hij hoge koorts had.Ook Otto een ander paard bleek hoge koorts te hebben toen is de Da gebeld en die zij dat ze ze even moesten koelen en als het morgen nog zo was ze nog is moeten bellen.De volgende dag aten ze nog niet,suf en hadden nog koorst en was Princess er ook nog bij gekomen.Toen is hij langs gekomen en hadden ze idd allemaal hoge koorts en had tornado een bult onder zijn kaak.Ze hebben toen koorts remmers gehad en verder leek de bult niet ernstig.Droes kwam iig niet aan de eerste orde zeg maar.In het weekend hadden ze nog steeds koorts en het werd niet echt beter maandag is de Da weer geweest volgens mij of dinsdag in iedergeval bleek toen dat het zeker besmettelijk was een virus dus maar hij wist niet wat voor toen is er bij drie paarden een bloedmonster en slijm afgenomen en dat is nu op gestuurt en vrijdag of maandag krijgen we pas de uitslag ondertussen worden er steeds meer paarden ziek want er zijn er nog 5 bij gekomen en zitten we op een totaal van 8 zieken paarden met koorts oplopend tot over de 40 graden.Snot neusen,niet eten en ontzettend sloom en hangerig.Ook heeft het pas afgespeende veulen nu een bult onder der kin maar nog geen koorts of snot neus...

Ik vind het allemaal maar niks en mijn paardje heeft gelukkig nog niks maar ik ben bang dat ze er snel bij zal zitten,het verspreid zich met de dag steeds meer elke dag komt er wel 1 bij.

Misschien herkent iemand iets of ??
Ik weet het niet meer en het enige wat we kunnen doen is nou wachten tot we weten wat het is...

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 21:39

klinkt toch echt als droes.
Ze moeten op stal voorzorgmaatregelen nemen zodat besmetting niet door kan gaan naar andere bedrijven in de buurt. Paarden allemaal op stal en niet meer in de wei, geen buitenritten.
Iedere bezoeker mkoet goed handen wassen bij aankomst en vertrek.
Je paard zal het waarschijnlijk ook krijgen je houdt het niet tegen. vraag anders een 2e DA voor een check.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 08:50

kan van alles zijn, rhino of influenza kan ook (ja ook influenza als ze geent zijn) Mijn paard en het paard van een vriendin van mij hebben het beide recentelijk gehad (vlak bij ons zit een jongen die zijn paarden NIET inent, deze kreeg influenza en ging er bijna aan onderdoor- onze paarden kregen koorts etc)
Als ik in jouw schoenen stond zou ik mijn paard nu eventjes een vitaminestoot geven !

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 09:52

Ik heb haar heel toevallig zondag avond een vitaminenstoot gegeven omdat ik dacht dat het misschien iig iets zal helpen en anders zeker geen kwaad kan Lachen.Vooral ook omdat het veulen er pas af is enzo Lachen

Ja maar met droes moeten ze niet allemaal zon bult krijgen?Of kan dat na een week nog opzetten

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:29

Bij ons in buurt op de manege had met hetzelfde, paarden die wel hoge koorts hadden en geen neusuitvloeiing, paarden met wel neusuitvoeiing maar geen hoge koorts. De een na de ander werd ziek, soms 4 of 5 op een dag, tegelijk. Soms pas een week nadien, dan waren er al andere weer opgeknapt.
Bulten op de meest vreemde plekken waar je het niet verwacht als het droes zou zijn. En na een week de uitslag: droes en een griepvirus, waar door het moeilijk uitzoeken was wat het nu precies was.
Het heeft volgens mij 3 weken geduurd voor dat alle paarden weer opgeknapt waren.
Wees er maar voorzichtig mee.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 11:47

Klinkt wel een beetje het zelfde ja.er wordt idd voorzichtig gedaan maar besmetting op het terrein zelf is toch al gebeurt helaas.
Ben benieuwd wat de uitslag morgen is en of er vandaag nog meer paarden bij komen....Ik hou jullie ook wel op de hoogte Lachen

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:51

Ik vrees idd dat je aan droes moet denken, al heb ik het zelf nog nooit zo laat in het seizoen meegemaakt en zeker niet met deze temperaturen.
Laat iig geen antibiotica spuiten, voor er bekend is, waar je precies mee te maken hebt, want antibiotica onderdrukt alleen de symptomen maar kan bijna niets met de oorzaak, met als mogelijk gevolg dat het verslagen droes wordt.
Quarantaine, lijkt me meer dan wenselijk, maar indien mogelijk wel zoveel mogelijk naar buiten, de frisse lucht in. (Er moeten dus geen vreemde mensen bij kunnen komen.)
Niet ieder paard is er even ziek van en ook de beruchtte bulten onder kaak, zijn er niet altijd.
Paarden die eenmaal deze besmetting een keer hebben doorgemaakt, zijn er (doorgaans) imuun voor.
Door de zoekmachine te gebruiken vindt je heel veel info (ook heel recent) over droes en hoe te )be)handelen.
Als je verder nog iets wil weten, kun je me ook via de PB bereiken.
Ondertussen veel sterkte en geduld.
Zomergriep heerst momenteel ook op diverse plaatsen, maar zover ik weet, wordt dit niet gedekt door de normale entingen ( die evengoed niet full-proof zijn, omdat virussen constant muteren)

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 12:00

Er zijn nu al 10 paarden ziek en ik weet niet of er vandaag nog bij gekomen is volgens mij is er bij ons helemaal nu niet meer de mogelijkheid om de andere paarden in quarantaine te zetten helaas...Jullie horen nog meer..

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:33

De andere paarden in quarantaine heeft ook geen enkele zin, daar het virus bij jullie de stal al door was, voor je de eerste symptomen tegen kwam.

Maar in dit geval zal de volledige stal in quarantaine moeten. Dus geen mensen op stal die er niet dringend iets te zoeken hebben (dus ook niet in de kantine), geen wedstrijden, zelf ook niet naar andere paardenhouders gaan, strikte hygiene bij alles wat je doet en bvk van kleding wisselen als je op stal geweest bent en die direct naar de wasmachine en met je schoenen door een besmettingsbak.
De rest kun je zelf ook invullen.

En dit zul je vol moeten houden tot ca. 2-3 weken nadat het laatste paard koortsvrij is en het laatste abces open is geweest en genezen. Dus voorlopig kun je er (helaas) aan.

Dit tenminste als het droes is, want bij influenza of Rhino is de tijdsduur weeranders.
Sterkte dus maar.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:05

Brenda, hoe is het verder met dat shire veulentje gegaan?

Sorry, even off topic, maar wel nieuwsgierig of hij ook tot de slachtoffers behoort.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 15:32

Het shireveulen is zondag avond of maandagochtend naar utrecht gebracht met zijn pleegmoeder omdat het zwak werd en weer verhoging had terwijl ze nog aan de antibiotica zat.Daar hebben ze in quarantaine gestaan en vandaag mochten ze weer naar huis gaat nu dus weer helemaal goed met ze wat de kleine had weet ik niet precies volgens mij nog steeds die navelonsteking.Nu staan ze dus tot het virus voorbij is bij de eigenaar van het veulen..

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:43

Heeft Laine dit ook Bren?

Hopelijk zijn alle paardjes weer snel beter, maar mij klinkt het ook in de oren als droes Scheve mond

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 17:22

Nee Laine heeft tot nu toe niks haar tempratuur is de hele tijd al 37.6 en vandaag zelfs 36.6

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:06

Ik denk ook dat het droes is, bij ons hadden ook maar een paar paarden echt bulten, veel waren gewoon koortsig en snotterig en hoesterig.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 18:09

Hm,dus de kans op droes zit er dus eigelijk best wel dik in als ik het hier zo hoor.Maar komen die bulten dan nog of moet dat niet perse??

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 08:10

Nee, niet per definitie.
Bij ons kwamen de bulten 5-10 dagen na de eerste symptomen als hoesten, snotteren en koorts.
Maar er waren er ook een paar zonder bulten, wel met snot en hoesten en koorts, terwijl anderzijds ik er ook 1 had die niet snotterde of hoestte en maar 1 dag verhoging heeft gehad, maar daarna wel 5 dikke abcessen kreeg. Dus ik denk dat dit van paard tot paard verschillend is.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 10:11

Oke,want het beeld van droes is eigelijk altijd een bult geworden maar in principe *hoe schrijf je dat;)* is dat helemaal niet waar en hoeft dat dus gewoon niet bij elk paard.Waarom houden mensen zich dan daar eigelijk altijd zo op vast..

Vandaag is er zover ik weet nog geen bij gekomen en krijgen we de uitslag..Ben benieuwd.Ik zal het hier ook wel laten wezen,maar voor mij begint het steeds meer op droes te lijken.

Zafira (veulen van vier en halve maand) heeft ook een dikke en nu ook harde bult maar nog gewoon 38,3 ??

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:51

Dat is idd de pest een beetje, het is vrijwel altijd de combinatie van de symptomen die als uitkomst Droes geeft, wat niet per definitie wil zeggen dat ze ook alle symptomen krijgen, want dat hoeft dus niet.

Wat Zafira betreft, die koorts zal nog wel komen,als het abces verder afrijpt. Je kunt dit afrijpen trouwens versnellen, door de bult(en) dagelijks 2x goed in te smeren met trekzalf of mosterd. De rotzooi moet er toch uit, dus hoe eerder de boel los is, hoe beter.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 10:54

Okeej,dankjewel Lachen.Ik hou de kleine iig extra in de gaten nu Lachen.Wat is eigelijk een normale temp voor een veulen?En echt koorts bij een paard vanaf wat is dat?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:30

Tot 38.5 is er niets aan de hand en na inspanning of bij extreem warm weer kan dit zelfs (tijdelijk) nog een stuk hoger zijn, zonder dat er iets loos is.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:26

Mijn dierenarts zei dat 's avonds de temp niet hoger mag liggen dan 38, daarboven is het toch echt verhoging.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:30

Meningen zijn nogal verdeeld, maar ook in de boeken (de mijne althans) wordt 38.5 aangegeven als gemiddelde. En ach, dat halve graatje maakt dan het verschil niet meer uit.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:34

Zijn er nou quarantaine maatregelen genomen bij jullie op stal? Ik was wat verbaasd om te lezen dat het shire veulen de stal mocht verlaten en vervoerd is, of trek ik nu te snelle conclusies!

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 23:07

Het veulen is op de zondag avond als ik het goed heb vertrokken en toen was er alleen nog koorts en het veulen is naar utrecht vervoerd naar de kliniek en dat moest omdat het anders ben ik bang niet goed zou gaan met haar Lachen

De uitslag is er het is een bacteriele schrijf ik het goed infectie alleen zijn de dommies daar vergeten een test op droes te doen dus maandag WEER bloedprikken en gaat het weeeer die kant op voor nog een onderzoek alleen kunnen we nu wel bijna zeker van droes uit gaan Scheve mond

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:17

mmm. ik kan het nu fout hebben, ben geen DA, maar als het sowieso een bactieriele infectie is, (=werkt antibiotica dus, bij een virus niet- tenzij ondersteunend) dan hoeven ze toch niet extra op droes te controleren ? want ik dacht dat droes juist NIET behandeld diende te worden met antibiotica omdat dat het onderdrukt ?
Kitten ? weet jij dit misschien ?