hoefijzer er elke keer af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Emmy
Berichten: 324
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 21:18

Mijn quartermerrie van 3 jaar doet niet langer dan 4 a 5 weken met haar voorijzers. Als ze in de paddock of met longeren, dit keer, even uit haar dak gaat, trapt ze er een ijzer af.
De nieuwe ijzers had mijn hoefsmid al korter vanachter gedaan, maar toch trapte ze hem eraf?
Hoe kan dit nou?
Gaan ze bij haar sneller los zitten? Of is gewoon nog heel onhandig(rollen en opspringen) en ja hoor weer een ijzer eraf.
Eigenlijk moet ze ook achterijzers, want haar verzenen zijn kort en ik moet ook een stukje over straat, anders slijt het zo snel.
Weet iemand raad of hebben jullie adviezen?
Vast bedankt


DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 20:26

Als je paard zo snel de ijzers er af trapt zou ik zeker geen achterijzers nemen, want dan heb je kans op behoorlijke wonden aan de voorbenen als ze weer 'zo'n' bui heeft.

Je zou kunnen proberen een rubber kap over de hoefballen te doen, die ook deels over de ijzers vallen.

Waarom heb je zowieso ijzers nodig als je maar een klein stukje over de weg moet??
Kijk eens naar alternatieven... schoenen... Haha!
[img]../upload/317/missy-schoen-voor.jpg.jpg[/img]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sugarmiss op 2001-11-15 20:26 ]</font>

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 21:16

Ik heb een dergelijk verhaal overlaats ook gehoord. De persoon in kwestie heeft gewoon een andere hoefsmid laten komen en nu is het probleem ineens opgelost. Er bestaan namelijk verschillende soorten nagels enzo om de ijzers vast te zetten en elke smid heeft ook zijn eigen techniek hé...

Ik heb het geluk een hele goede smid te hebben en mijn pony verliest dus nooit haar ijzers (ze loopt nochtans nu vaak tot haar knieën in de modder).

gr.marijke

De vraag is niet:
Kunnen dieren denken? Noch: Kunnen zij spreken?
De vraag is: Kunnen zij lijden? (J. Bentham)

gillian

Berichten: 4397
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 21:37

achterijzertje eronder laten zetten.
werkt wel hoor.
anders alleen loslaten/longeren met springschoenen om.
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 08:39

Die van mij raakte 13 ijzers kwijten toen liet ik ze er maar weer afhalen. Dit deed haar gewoon meer kwaad dan goed. Zij had op advies van de deearts die ijzers gekregen en ze zijn er ook weer afgehaald in overleg met hem. Nu krijgt zij van die schoenen die sugarmiss liet zien. Als Het niet echt een medische noodzaak is dat je paard op ijzers staat, laat ze er dan lekker af.
Ik deed er van alles aan. Plakte de ijzers vast met duktape en springschoenen aan. Uiteindelijk hielp niets.

Keep your face to the sunshine and you never see the shadow.

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 10:35

Geen ijzers is inderdaad een optie. Mandy heeft in de zomermaanden voorijzers omdat we dan veel meer rijden, vooral over straat en bepaalde wegen veel grind hebben met als gevolg struikelen.
's Winters is dat niet nodig, vindt de hoefsmid zelf eigenlijk helemaal niet nodig. "De beste hoefsmid is de weg" (Natuurlijk met beleid Haha! )

HenrietteM

Berichten: 278
Geregistreerd: 12-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 11:37

Niet beslaan: zie http://www.xs4all.nl/~hoefsmid/


<b>Natuurlijke leefomstandigheden</B>

Wij hebben paarden uit hun natuurlijke omgeving gehaald, huisvesten ze in stallen en gebruiken ze voor arbeid, recreatie en sport. Verder vervult het paard een steeds belangrijkere rol als gezelschapsdier.

Hoe goed wij ook voor het paard zorgen, wij dienen ons te realiseren dat deze leefomstandigheden voor het paard geen natuurlijke zijn.

Het succesvol onbeslagen laten gaan van ons paard, kan dan ook niet zomaar. Het brengt een aantal consequenties met zich mee, waar we wel rekening mee dienen te houden.

Een daarvan is dat het tijd kost om de hoeven in de beste conditie te krijgen. Het groeien van een compleet nieuwe hoef duurt al ca. 9 maanden.

Verder heeft een paard voortdurend beweging nodig. In de natuur beweegt een paard 18 uur per dag. Dit staat in schril contrast tot de paarden die 23 van de 24 uur op stal staan. Bij gebrek aan beweging is de doorbloeding van de hoeven te gering om een hoogwaardige hoef te groeien.

Bovendien leidt gebrek aan beweging en doorbloeding tot zwelling in de hoef, die voor het paard erg pijnlijk is (dit is vaak het moment waarop men constateert dat "het paard niet zonder ijzers kan..").

Voortdurende blootstelling aan ammonia, verzuring ten gevolge van te veel en te rijk voer, zijn ook factoren met een zeer negatief effect.

<B>De overgang</B>

De overgang van beslagen naar onbeslagen hoeven, is voor het paard nooit geheel pijnloos. In hoeverre het paard hier last van zal hebben, is sterk afhankelijk van de conditie van het paard en de hoeven in het bijzonder.

Mijn ervaring is echter dat als de overgang met beleid en geduld wordt gemaakt, dit achteraf toch erg meevalt.
Wanneer echter niet aan de voorwaarde voldaan wordt van voldoende beweging en bewegingsvrijheid, kan het voor het paard langdurig erg pijnlijk worden en zelfs gevaarlijk.

Het is erg moeilijk om aan te zien dat je paard gevoelig op zijn hoeven wordt, zo weet ik uit eigen ervaring.
En toch zal dit hoogstwaarschijnlijk, ergens in het proces wel gebeuren. Het is daarom belangrijk dat men dat vooraf weet en de oorzaken kent.
Hierbij is het van het grootste belang om het paard vooral niet op rust te zetten, maar juist in beweging te houden, zodat de zwelling in de hoeven afneemt en daarmee de pijn.
Het is daarom belangrijk dat men zich eerst goed informeert, alvorens het paard deze overgang te laten maken. Je weet dan wat je (en je paard) te wachten staat en hoe je de het ongerief zoveel mogelijk kan beperken.


<B>Betere leefomgeving creëren?</B>

Met een klein beetje fantasie en verplaatsing in het paard, kunnen we met bescheiden middelen een veel betere leefomgeving voor het paard creëren. Paarden zijn sociale dieren, hetgeen betekent dat ze niet geïsoleerd van andere paarden gehuisvest mogen worden. Open groepstallen met een uitloop naar buiten zijn ideaal.

<B>Beweging en activiteit</B>

Paarden hebben doorlopend behoefte een beweging en frisse lucht. Een uitloop, toegang tot de wei of paddock is vaak gemakkelijker te realiseren dan men denkt. Vaak kan de staldeur gewoon open gezet worden als er buiten de stal een stuk terrein afgebakend is. Hoe klein deze uitloop ook is, de bewegingsvrijheid (en de hoeveelheid frisse lucht) van het paard neemt dramatisch toe.

Maak een uitloop bij voorkeur langwerpig (i.p.v. vierkant), zodat het paard een sprintje kan trekken. Het is ook goed als de uitloop uit verschillende bodems bestaat, zoals straattegels, zand, modder en puin. De uitloop is aantrekkelijker te maken door er wat boomstammen of andere obstakels neer te leggen en een en waadplek aan te leggen. Paarden knabbelen graag aan wilgentenen en snoeihout van inheemse fruitbomen.

Paarden zijn sociale dieren en dienen in beginsel dus niet alleen te worden "gehuisvest". Paarden die in een groep staan, gaan natuurlijker gedrag vertonen en houden elkaar ook vrijwel voortdurend in beweging.

Het tegen een paal schroeven van een bezem, stelt een paard in staat om zich te schurken. Door voer op verschillende plaatsen neer te leggen, moedig je het paard aan om te bewegen.

<B>Weersinvloeden en seizoenen</B>

Paarden zijn uitstekend toegerust om verschillende weersomstandigheden het hoofd te bieden. Door middel van beweging of rillen, maar ook door meer of minder bloed naar de huid te sturen, te zweten of de haren van de vacht in een specifieke stand te zetten, regelen zij hun ideale lichaamstemperatuur.

Door scheren, gebruik van kunstlicht, stalling of dekens, brengt de mens deze mechanismen ernstige schade toe. Als een paard hierdoor minder in staat is om zijn lichaamstemperatuur te regelen, zal het gevoeliger worden voor ziekten. Aantasting van de luchtwegen door ammonia, neemt ook een natuurlijke barière voor infecties weg.

Veel van de natuurlijke processen in het leven van het paard (voortplanting, verharen e.d.) worden geregeld door invloeden van de seizoenen, zoals het lengen van de dagen of toename van de temperatuur. Deze invloeden spelen een belangrijke rol in het natuurlijke leven van het paard en zijn waarschijnlijk ook onmisbaar voor een goede gezondheid.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3timesmom, GrapeshotBot, inge_romeo en 33 bezoekers