Musli

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:09

heu.. kan zijn..? Haha!

ik denk het alleen niet...
misschien verschilt het per mueslie


pompom

Berichten: 367
Geregistreerd: 05-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 18:15

Over het algemeen is muesli hetzelfde als brok maar ongeperst en met een melasse erin....
Het is vaak met teveel suikers en of eiwitten en eigenlijk helemaal niet zo gezond als veel mensen denken.
Je geeft al snel teveel als je dit constant bijvoert Bloos!

Het ziet er "gezond"/voedzaam" uit maar is boerenbedrog....

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:15

tja, op die manier ben ik er dus ook ingetrapt.. Scheve mond

Marloez
Berichten: 6528
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 20:16

Maar die gewone mueslie is veel plakkeriger.
Het lijkt mij dat dar nogal wat suikers in zitten.

En die kruidenmueslie is helemáál niet plakkerig! Het ziet er ook echt niet naar uit dat daar suikers in zitten!

Maarja, misschien idd: Schijn bedriegt.. Scheve mond

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 21:54

Ja misschien..
Maar ik denk dat het ook ligt aan wat je voert (met dikker worden).
We voeren ze echt geen 2 kilo musli op een dag, zoals je met gewone basisbrok misschien wel voert.

Oke we hebben dan koudbloeden die je absoluut geen 2/3 kilo brok kunt voeren op een dag, dus krijgen ze ook aangepast de musli.

Bokkende Fjordenrijder #39

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:14

Ik geef m'n pony Strucomix van Cavalor

Strucomix, Is een natuurlijk kwaliteitsonderhoudsvoer (mengeling).

Waarden:

11% ruw eiwit, 7,9% VREpa ( verteerbaar eiwit ), 4% ruw vet, 27% suikers en zetmeel en 15% ruwe celstof.

Strucomix bevat ook: magnesium, natrium, kalium, ijzer, koper, zink, mangaan, iodium, cobalt, selenium, etc.


Ik kon zou gauw niet vinden hoeveel eiwitten er in de Pavo Stimix zit, ter vergelijking.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 09:18

pas op met musli!!!
veel paarden reageren slecht op de vele extra dingen die in musli zitten
paarden krijgen er vaak huidaandoeningen van zoals bulten en kale plekken
musli word alleen verkocht omdat wij mensen het er zo lekker uit vinden zien en zo lekker vinden ruiken
en waarom vinden we dat zo lekker?
door alle toegevoegde geur en smaakstoffen !
ook de eiwit verhouding in musli is vaak niet zo erg goed

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:12

Letizia schreef:
Ik geef m'n pony Strucomix van Cavalor

[i]Strucomix, Is een natuurlijk kwaliteitsonderhoudsvoer (mengeling).

Waarden:

11% ruw eiwit, 7,9% VREpa ( verteerbaar eiwit ), 4% ruw vet, 27% suikers en zetmeel en 15% ruwe celstof.

.


Het zal wel "natuurlijk" zijn, maar om het houdbaar te maken, zit er een onwijs hoog percentage suiker in. Wat op z'n zachts uit gedrukt, bepaald ongezond en dus zeer onnatuurlijk is..................

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 10:23

Mijn hemel....wat weten we er weer weinig van! Op elke zak paardenvoer staat wat erin zit aan eiwit, vezel, vet, suikers enz. Soms staat er ook een energiewaarde tabel op en een aanbevolen hoeveelheid te voeren per dag. De aanbevolen hoeveelheid per dag kan een leidraad zijn, maar ik heb de ervaring dat het meestal niet erg specifiek is. Je moet oog hebben voor het voeren van paarden. Veel ervaring en goed kunnen observeren hoe het paard is. Als je dat niet hebt, dan vraag je een ervaren stalgenoot o.i.d. om samen even te kijken naar je paard en dat een tijdje te doen.
Muesli is over het algemeen een compleet paardenvoer, verschillende fabrikanten doen er verschillende dingen in. Geur en smaakstoffen zitten er als zodanig niet in. De geur komt van kruiden(preparaten), de smaak wordt beter door het zoet te maken met melasse. Er zijn muesli's met gebroken granen, met gepofte granen(geëxpandeerd), met kruiden, zonder kruiden, met haver en zonder haver. In muesli vind je ook bijproducten, net zoals in brok. Paarden eten het graag, als onderdeel van het dagelijkse portie voer, als extra(er zit over het algemeen hetzelfde in als in brok) of als compleet voer.
Mijn paard eet Equiral Qi, een holistisch samengesteld voer, een soort muesli, hij doet het er goed op.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 12:19

Kitten schreef:
Het zal wel "natuurlijk" zijn, maar om het houdbaar te maken, zit er een onwijs hoog percentage suiker in. Wat op z'n zachts uit gedrukt, bepaald ongezond en dus zeer onnatuurlijk is..................


Als de ik de Pavo condition er naast leg (een brok dus)
scheelt het niet veel in de percentages
PAVO Condition eXtra voor sport én gezondheid! Door een uitgebalanceerde energieopbouw en complete vitaminisering is PAVO Condition eXtra perfect geschikt voor paarden en pony’s in de lichte sport. PAVO Condition eXtra heeft een laag eiwitgehalte en bevat geen haver. Het verhoogde aandeel Biotine zorgt voor gezonde hoeven en een glanzende vacht. Het eXpanderen van de grondstoffen zorgt samen met het FibreConcept© voor een optimale vertering en een gezond maag- en darmkanaal. Uw paard of pony is energiek en ziet er stralend en vitaal uit! Kortom PAVO Condition eXtra is een echte topper voor de lichte sport!

Benieuwd naar ons complete assortiment? Klik dan in het linker menu voor een overzicht van onze brokken, muesli’s en supplementen.

Gewaarborgde gehaltes
VEPeXp 810
VREp 7 %
ruw eiwit 9,5 %
ruw vet 3,0 %
ruwe celstof 14,0 %
ruw as 8,0 %
totaal suikers & zetmeel 27,0 %
calcium 0,9 %
fosfor 0,4 %
natrium 0,5 %
magnesium 0,3 %

Toegevoegd per kg
vitamine A 12.500 IE
vitamine B1 15 mg
vitamine B2 15 mg
vitamine B6 10 mg
vitamine B12 150 mg
vitamine D3 2.100 IE
vitamine E 165 mg
D-Biotine 250 mcg
koper(sulfaat) 20 mg
zink 100 mg
selenium 0,35 mg
jodium 0,9 mg
mangaan 80 mg


en zoals Jetta zegt je moet het per paard bekijken hoeveel je geeft, als ik m'n pony moet geven wat er op de pavo zakken staat (2,5 kg) dan vrees ik dat m'n pony uit d'r barst van vet en energie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BLEXBot, fannetje, Googlebot, GrapeshotBot, Murloc, Soepkipje, wisanda2003 en 29 bezoekers