Zenuwsnede bij HKO

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:39

Bij ons op stal staan 3 paarden met hoefkatrol en die worden alledrie volgens de methode van AdB gereden.
Ze lopen nu niet meer kreupel!!!
Dat zegt mij genoeg.Als ik jouw was zou ik dat toch een keer proberen.
En het is niet alleen rechtrichten,hij heeft ook andere dingen.
Ik zou het zeker een keer proberen.Je zult zien dat je paard in het uur les dat je dan krijgt,niet meer kreupel loopt


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:40

Citaat:
Je zult zien dat je paard in het uur les dat je dan krijgt,niet meer kreupel loopt


Je kunt in een uur een best resultaat bereiken. Maar ik wil je er wel op wijzen dat het met dat ene uurtje niet over is.

Bij mijn paard ben ik de eerste keer 2 maanden bezig geweest, de laatste keer(dit jaar iets korter).

Paard heeft tijd nodig zich te ontwikkelen en dat de ontsteking kan genezen..

Zel bewer ik dat het nooit 100% zal genezen, het zal altijd een gevoelige plek blijven.
Zo speelde het bij mijn paard weer op toen hij bijna een jaar had stilgestaan omdat ik zelf niet kon rijden.
Inmiddels na een les gaat het weer goed.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:15

Ik bedoel ook niet dat het dan over is.Ik wil hiermee alleen maar aangeven dat de methode werkt

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:43

Ja weet ik , maar sommige denken dat 1 uurtje genoeg is om het paard te genezen.

BOKT he.... Knipoog

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:38

Ok Haha!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:47

Ook ik heb een paard met HKO lopen.
Sinds ik les heb van Antoine, nu denk ik twee jaar ( maar niet elke week hoor), gaat het echt goed met Jolynn.
Soms heeft ze weleens een slechtere dag maar dan weet ik haar weer goed te krijgen met oefeningen die ik bij Antoine heb geleerd! Dat hou ik weer even vol en dan gaat het weer super!! OK dan!

XANTHA

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:57

Eh...je moet de oefeningen van AdB niet alleen maar uitvoeren als het minder gaat. Je moet altijd zo rijden. Lips are sealed

Je suis Charlie.

Cezanne

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 17:30

ik weet dat dit niet echt met het topic te maken heeft maar wil Lowara aub ophouden met beweringen over 'haar' paard?! Het was namelijk mijn paard, en lowara heeft de ballen verstand van wat er zich voor en na de operatie heeft afgespeeld; laat staan dat ze kan beweren dat Joey ( de HFK'er dus) zo fijn liep. Maar goed, hij heeft na operatie van beide voorbenen dus nog 2 en half jaar 'kreupel vrij' rond mogen lopen. Ik heb alleen dressuur met hem gereden want springen was geen optie meer. Mijn paard heeft ongelooflijk veel pijn gehad, zowel voor als na de operatie. Hij heeft veel meer op stal moeten staan dan goed is voor zo'n beest. Hij heeft talloze poedertjes en smeerseltjes gehad, maar dit is gewoon een probleem dat daarmee niet op te lossen valt. Van de ene op de andere dag liep hij ineens weer kreupel; we hebben eenmalig nog een test gedaan (zenuw plat spuiten) en toen was het wel duidelijk dat de zenuwen weer waren aangegroeid. Binnen 2 weken hebben we hem helaas af laten maken. Ik ben blij dat hij nu geen pijn meer heeft, maar kan nog steeds wel janken als ik er aan terug denk!

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 19:27

Even neutraal: Ik weet zo niet wat het gebruiksdoel is van dit paard, maar er bestaat ook een hele grote kans dat hij gaat slepen met het been waar de zenuwsnede op is toegepast (dus in het lopen, of een beentje laten hangen met springen).

Ik heb ook een HKO'er gehad, die heb ik gelukkig mbv Bets hier op Bokt en Antoine de Bodt weer goed kunnen rijden en hij is verkocht als sportpaard naar Engeland, waar hij het tot nu toe nog heel goed doet.

Ik raad je echt aan te gaan kijken op www.hoefkatrol.com te gaan kijken en er wat mee te doen!
Ga maar eens kijken bij zo'n lesdag en je zult versteld staan!!!

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 19:29

Cassidy schreef:
Eh...je moet de oefeningen van AdB niet alleen maar uitvoeren als het minder gaat. Je moet altijd zo rijden. Lips are sealed


Het is alleen wel zo, dat als je een tijdje geen les hebt gehad, dat je dan vaak weer terugvalt in je oude patroon, helemaal in het begin. Als je er dan weer op gewezen wordt en er weer op de juiste manier mee bezig gaat, dan zul je zien dat het weer beter gaat!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:15

Cassidy schreef:
Eh...je moet de oefeningen van AdB niet alleen maar uitvoeren als het minder gaat. Je moet altijd zo rijden. Lips are sealed

Bloos Ja ik weet het maar het sluipt af en toe toch weer in(schaamt zich diep) Daarom zijn die lessen ook nog steeds nodig. Maar ik kan het wel al zelf oplossen!!

XANTHA

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:43

Een paard dat bij die van mij in de wei staat heeft ook een zenuwnede gehad. Die loopt nu al minstens 4 jaar vrolijk in de wei en doet af en toe een rustig buitenritje. Maar er is onmiddelijk bijgezegt dat als ze nu weer kreupel wordt ze afgemaakt zal moeten worden.

Het is dus idd geen oplossing, maar uitstel van de executie. Maar als ik mijn paard daarmee nog 1-2 fijne pijnvrije jaren zou kunnen geven denk ik wel dat ik het zou doen.

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 23:02

Ja, maar er is dus geen garantie dat hij helemaal pijnvrij is. Ze kunnen dus wel degelijk een chronisch zeurend gevoel in hun voeten krijgen. Net als wanneer bij mensen een lichaamsdeel geamputeerd wordt.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 23:08

Iedere keer als dit topic weer omhoog komt, lees ik het weer, en ik kan het niet laten het nog 1 keer te zeggen: Doe het alsjeblieft niet

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 15:31

Mariek87 schreef:
Iedere keer als dit topic weer omhoog komt, lees ik het weer, en ik kan het niet laten het nog 1 keer te zeggen: Doe het alsjeblieft niet


Ben ik het helemaal mee eens!!!!!!!!

NIET DOEN Schijnheilig Schijnheilig Verdrietig

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 17:54

Mariek87 schreef:
Iedere keer als dit topic weer omhoog komt, lees ik het weer, en ik kan het niet laten het nog 1 keer te zeggen: Doe het alsjeblieft niet



Waarom? Je kan wel roepen: DOE NIET, maar heb je zelf een paard die het nodig had? Die je anders af had kunnen laten maken, maar dat je nu een mooie, rustige oude dag kan geven?

Kijk, bij een jong paard kan ik me indenken dat je het niet doet, maar als je (net als ik) een paard van 14 nog een aantal leuke, pijnvrije jaren kan geven, waarom niet?

Ik vind het antwoord: niet doen, erg kort door de bocht als je jezelf niet goed kan onderbouwen.

Toos paardloos

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 19:56

imker schreef:
Waarom? Je kan wel roepen: DOE NIET, maar heb je zelf een paard die het nodig had? Die je anders af had kunnen laten maken, maar dat je nu een mooie, rustige oude dag kan geven?

Kijk, bij een jong paard kan ik me indenken dat je het niet doet, maar als je (net als ik) een paard van 14 nog een aantal leuke, pijnvrije jaren kan geven, waarom niet?

Ik vind het antwoord: niet doen, erg kort door de bocht als je jezelf niet goed kan onderbouwen.


Zoals ik boven ook al heb uitgelegd, heb ik zelf ook hoefkatroller gehad.
Dus ik heb het idd zelf meegemaakt.

Door te rijden op de manier van AdB heb ik hem weer helemaal goed gekregen en is hij nu voor springpaard naar Engeland verkocht.

En als jij je paard zo graag een fijne oude dag wilt geven, waarom geef je hem dan niet een kans door bij Antoine te gaan rijden Verward

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 09:08

Omdat een botcyste geen HKO is.....

Toos paardloos

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:18

imker schreef:
Omdat een botcyste geen HKO is.....


Ik kan het mishebben hoor, maar in het geval van de TS gaat het over HKO en niet over een botcyste.

pegassa
Berichten: 1085
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 17:29

imker schreef:
Waarom? Je kan wel roepen: DOE NIET, maar heb je zelf een paard die het nodig had? Die je anders af had kunnen laten maken, maar dat je nu een mooie, rustige oude dag kan geven?

Kijk, bij een jong paard kan ik me indenken dat je het niet doet, maar als je (net als ik) een paard van 14 nog een aantal leuke, pijnvrije jaren kan geven, waarom niet?

Ik vind het antwoord: niet doen, erg kort door de bocht als je jezelf niet goed kan onderbouwen.



Leeftijd van een paard heeft hier niets mee te maken. Er zit ook een ethische kant aan het verhaal. Zenuwsnede vind ik persoonlijk ook erg omstreden daar het paard zelf niet meer in de gaten heeft hoe ver het probleem in zijn voeten zich vordert. Het paard gaat zichzelf niet meer in acht nemen waardoor het proces juist kan gaan versnellen. Afgezien van struikelen, vallen , beenbreuken etc etc..... weet niemand precies hoe een paard een zenuwsnede gaat ervaren......pijnvrij maar geen gevoel in je voeten??? Fanthom trekjes??? Noem allemaal maar op.

Een paard met HKO geef je een rustige oude dag zolang als het gaat ZONDER pijn. Maar dan zonder allerlij rare ingrepen. In vele gevallen het het zowieso de schuld van de ruiter (foutief trainen) dan moet deze hiervan ook maar de consequenties aanvaarden.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 10:36

Citaat:
In vele gevallen het het zowieso de schuld van de ruiter (foutief trainen) dan moet deze hiervan ook maar de consequenties aanvaarden


Precies zo is het!!!! Vaak willen de ruiters zelf niet inzien dat de fout vaak bij hen ligt (let op VAAK) en ze willen ook dan niet inzien dat er iets aan gedaan kan worden. Daar moeten ze hun trainingswijze voor gaan wijzigen..... maar ja... willen ze dat????

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 11:35

naast een zenuwsnede(operatief) heb je ook een andere manier van ''uitschakelen'' (doden)van de zenuwen...

deze behandeling doet hetzelfde is alleen veel minder ingrijpend(en kost niet veel).
daarna 8 weken stappen,afspuiten en 2 x daags een zalfje.
je merkt al snel na de behandeling of het aangeslagen is of niet.

het kan voor jaren werken maar ook maar 6 weken of helemaal niet aanslaan,dat is de gok..
de eerste keer bij mijn merrieis het niet aangeslagen en heb ik het op aanraden nogmaals gedaan maar dan hoger op het been,nu loopt ze met dat been pijnloos een recreatief leven.het is inderdaad uitstel van executie,maar het zou leuk zijn als je het paard toch nog jaren erbij gegeven heeft??

toch vindt ik adb ook erg intressant ook!!


meer weten?
pb mij maar.

Nieuwe eczeemdekens te koop..voor maar 40 euro

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 12:12

En Deebje heb je al een besluit kunnen nemen? Je krijgt in elk geval genoeg reacties en adviespunten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK en 126 bezoekers