Hoe lang in quarantaine? Droes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Hoe lang in quarantaine? Droes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 21:08

Dit is hoop ik de laatste vraag die ik ga stellen over droes. Norita is zienderogen opgeknapt na het uitbreken van het laatste abces. Het abces is nu 14 dagen dicht. Norita staat sinds zo´n 8 weken apart van de andere paarden. Ook kan ze ´s nachts dus niet op stal, dit is op zich geen probleem. Maar de regendagen van de laatste tijd hebben ervoor gezorgd dat het land erg nat is geworden en ze daar echt schoon genoeg van heeft. Ze heeft weer zin in contact met andere paarden en wil volgens mij graag weer wat te doen hebben, ipv alleen maar frutten. Bloos

De staleigenaar wil haar in principe wel weer bij de kudde hebben, maar weet samen met mij niet precies hoe lang de besmetting stand houdt. Ik heb gezocht en gezocht en gebeld. Verschillende DA´s geven verschillende meningen, de ene zegt dat het gevaar is geweken wanneer het abces is uitgedroogt, de ander ziet liever dat ze nog een paar weken apart staat.

Vandaar de vraag, wat zijn jullie ervaringen?

Leelo

Berichten: 200
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:15

Hoi Coby,
Mijn ervaring is dat het erg lang kan duren voor een paard niet meer besmettelijk is. Op een bedrijf waar ik vaak kom werden paarden zelfs na een jaar! nog ziek. Erg apart. Ik zou gewoon het zekere voor het onzekere nemen en nog even wachten. Zeker omdat het abces pas 14 dagen dicht is. Een termijn van een maand is zeker aan te raden. Sterkte en succes ermee!
Leelo

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:22

Op http://www.meldpuntdroes.nl/ staat het volgende:

Na het doorbreken van de laatste abcessen dient een periode van 6 weken in acht te worden genomen voordat paarden weer van het terrein af mogen.

Dus ik neem aan dat ze daarmee bedoelen dat het besmettingsgevaar toch wel een heel eind geweken is.

Leelo

Berichten: 200
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:26

Juist, dat bedoelde ik. Nog minimaal een maand erbij. (Los van die twee weken die je dus al hebt)

jollyjoker

Berichten: 2465
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 00:30

Bij ons werd door de DA gezegd 4 weken na de eerste koortsvrije dag!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 09:23

De droesveroorzaker kan tot een half jaar nog in de neus/keelholtes aanwezig zijn, zonder ziekte verschijnselen te veroorzaken. Het neusvocht kan dus nog steeds besmettelijk zijn. Daarom is het ook zo moeilijk om een grote stal kompleet droesvrij te houden.
Juist de tijd dat droes nog niet zichtbaar is of de wond allang dicht is zijn de gevaarlijkste tijden.

aardbei

Berichten: 470
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:34

Onze stal is een paar maanden in quarentaine geweest...maar 14 tot 21 dagen nadat de ergste sympthomen zijn verdwenen kan ze in principe trug naar stal, maar dan moet je je dierenarts vragen om nog 2 keer een antibioticaspuit te geven..hebben ze bij ons ook gedaan bij paarden die naar de wei wouden... Maar ik zou voor de zekerheid 3 weken aanhouden!!

windhond

Berichten: 1148
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:09

Nou die van mij hebben geen antibioticaspuit gehad hoor

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:36

die van mij is ook verhuist naar een andere stal terwijl er toch nog 1 gevalletje van droes was op de oude stal

je moet ze wel laten spuiten met PENECILINE en dan binnen 24 uur vervoeren

windhond

Berichten: 1148
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 21:04

Zo bedoelde ik het niet. Elaine zegt dat hebben ze bij ons ook gedaan bij paarden die naar de wei wilden. Maar dat is helemaal niet gedaan. Althans niet bij ons.Dat bedoelde ik snappie

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15449
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 22:01

Norita staat inmiddels alweer tussen de andere paarden. Misschien geen verstandige beslissing, maar het weer is erg slecht, en het is echt een mietje wat regen betreft. Ik heb haar weer eens trillend van de kou uit het land gehaald. En vandaar mijn beslissing. Tot nu toe zijn er geen paarden ziek geworden, en ik hoop en denk dat dit ook niet gebeuren.