dik been?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

dik been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-04 18:57

Het paard dat ik rijd, heeft ooit toen ze op de weide stond met haar veulen een soort van aanval gehad aan haar been, dus opeens stond het enorm dik incl haar bil enzo (en met dik bedoel ik 4x dikker dan normaal), nu krijgt ze die aanvallen nog steeds en dan heel opeens. dan beginnen de aders te zwellen en word haar been dik. als we het op tijd opmerken kunnen we een spuitje geven en dan krijgt ze het niet. Haar been wordt nooit echt helemaal normaal, dus het blijft wel altijd een beetje dikker. heeft iemand dit ook bij zn paard? enzoja wat doen jullie eraan. ik spuit haar benen af na het rijden en in de winter op stal is dat been gebandageerd.

FaithMiroma

Berichten: 266
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:30

Afspuiten lijkt me het beste zo vaak mogelijk per dag.Als me paard een dik been had probeerde ik 4x per dag aftespuiten en dan 4x een kwartier.
Veel sucses!!! OK dan!

Niffie
Berichten: 460
Geregistreerd: 15-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:32

Ik denk ook gewoon afspuiten, maar misschien moet je de DA er een keer naar laten kijken

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:21

Afspuiten of koelen is altijd goed ivm de doorbloeding. Maar zou inderdaad toch een DA ernaar laten kijken.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:44

is dit niet een olifantsbeen?? Ik las in een Bit {bit nummer 103, December 2003} eensoortgelijk iets.

OLIFANTSBEEN
Mijn achtttienjarige merrie heeft regelmatig (1-3 x p.j.) een Einschussbeen (olifantsbeen) waarschijnlijk door te veel eiwitten in het gras. Koelen, lopen, injecties en medicijnen zijn dan de enige oplossing om het been weer dunnerte krijgen. helaas blijft het been na elke keerd ikker. Wat is uw advies?

Antwoord: een Einschussbeen is een chronische aandoening. Het zal inderdaad steeds moeilijker weg te krijgen zijn en het been zal iedere keer dikker worden en blijven. De oorzaak is een gestoorde lymfecirculatie in het been. Veel bewegen, dus dag en nacht buiten op de weide, is de beste manier om het onder de knie te houden.
(drs. Evert Offereins, dierenarts)

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:31

patsur schreef:
is dit niet een olifantsbeen?? Ik las in een Bit {bit nummer 103, December 2003} eensoortgelijk iets.

OLIFANTSBEEN
Mijn achtttienjarige merrie heeft regelmatig (1-3 x p.j.) een Einschussbeen (olifantsbeen) waarschijnlijk door te veel eiwitten in het gras. Koelen, lopen, injecties en medicijnen zijn dan de enige oplossing om het been weer dunnerte krijgen. helaas blijft het been na elke keerd ikker. Wat is uw advies?

Antwoord: een Einschussbeen is een chronische aandoening. Het zal inderdaad steeds moeilijker weg te krijgen zijn en het been zal iedere keer dikker worden en blijven. De oorzaak is een gestoorde lymfecirculatie in het been. Veel bewegen, dus dag en nacht buiten op de weide, is de beste manier om het onder de knie te houden.

(drs. Evert Offereins, dierenarts)


Ik vrees dat ik hier alleen maar helemaal in mee kan gaan, zij het met een paar kanttekeningen.

Afspuiten na het werk is idd goed, maar verder zou ik dit niet doen, tenzij..... met wisselend warm en koud water. Alleen afspuiten met koud water laat de aderen schrikkens en (bijna) dicht slaan en bevordert dus de doorbloeding juist niet.

Om diezelfde reden zou ik ook het bandageren achterwegen laten, want ook dit is niet bevoordelijk voor een goede doorsbloeding.
Als je het been s'winters extra warm wilt houden, kun je gebruik maken van transportbeschermers eventueel aangevuld met die doeken die ook onder bandages gebruikt worden, dit houd wel warm maar knelt niet af.
Bandages zitten al snel te strak, voor deze kwaal.

Einschuss ontstaat overigens niet alleen door een overmaat aan eiwit.
Cronische mok, bloedvergiftiging, baarmoederonsteking en nog een aantal andere dingen, kunnen dit ook veroorzaken.


Sterkte, want dit is een rotkwaal, waar je idd niet meer van af komt.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-04 22:35

idd ik heb ook nog dat artikel uit bit gelezen en dit was het eerste waar ik aan dacht. de dierenarts heeft er uiteraard al aan gekeken, het is dus al een tweetal jaar dat ze hier last van heeft.
kitten: op stal is er enkel koud water om af te spuiten, dus geen idee hoe ik er warm bij moet krijgen.
als ik bandageer dan zeker niet strak, gewoon zo dat het net niet afzakt.
hopelijk blijft het een beetje beperkt, want als het echt te erg word zal ze moeten worden ingeslapen, en als dat moet gebeuren dan komt het zeker door dat been.
bedankt voor de reacties