Spoedvraag:paard trekt achterbeen op na wegstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Spoedvraag:paard trekt achterbeen op na wegstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 12:13

Het paard waar ik mijn oog op heb laten vallen word volgende week klinisch gekeurd. Nu ben ik gister nog een keer wezen rijden en ging van te voren even poetsen. Nu pakte ik het achterbeen (beetje onhandig) op en toen gebeurde het; het paard strekte het linkerachterbeen helemaal toen ik het wou uit gaan krabben. Ik zocht er verder niets achter omdat ik het onhandig oppakte ik had het niet goed beet. Bij het andere achterbeen ging het wel goed.

Na het poetsen deed ik de strijklappen en peesbeschermers om. Normaal word het dier gereden met lappen en bandages er om heen. De vorige keer had het dier die om. Nu stond mijn zus achter het paard toen ik wegstapte en zij bemerkte hetzelfde: het paard trok de achterbenen op toen ik wegliep heel even. Kan dit zijn omdat ze strijklappen niet gewend is of kan er meer aan de hand zijn?
Op mijn stal staat namelijk een paard die ook bij het wegstappen een soort blokkeerd in de benen en na longeren is het weg. Maar dit paard is jong en moet 'aansterken' (en heeft operatie gehad als veulen) en het paard wat ik op het oog heb is boven de 10.

Nu vroeg ik mij af bij de klinische keuring zullen ze als er iets niet klopt dit bemerken? dmv buigproef bijvoorbeeld? Het is een goede, overbekende kliniek die zeg maar alleen rapport hoeft te faxen naar de verzekering en dan zit het goed.


mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:29

klinkt als een krampentrekker. Gebruik de zoekfunctie even op 'krampentrekker', er is veel over geschreven.

Ik heb er zelf ook een en ze hebben er geen last van maar het is wel een schoonheidsfoutje en kan problemen met beslaan met zich mee geven. Volgens mij heeft Renske20 (?) er ook een.

boemel

Berichten: 8346
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 14:09

Ik denk ook dat het een krampetrekker is.
Hoeft op zich geen probleem te geven.
Ik ken iemand die Z2 is met haar paard. Ze zegt wel dat hij er 's winters meer last van heeft.

M1+10

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 15:55

Komt dit er met een klinische keuring uit (ook al spuiten ze pijnstiller in ofzo)? Als het paard het heeft denk ik niet dat ik het paard neem. Het is al vrij duur voor een paard zonder papier maar vind het een lief dier en rijd lekker.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 15:57

mobick schreef:
klinkt als een krampentrekker. Gebruik de zoekfunctie even op 'krampentrekker', er is veel over geschreven.

Ik heb er zelf ook een en ze hebben er geen last van maar het is wel een schoonheidsfoutje en kan problemen met beslaan met zich mee geven. Volgens mij heeft Renske20 (?) er ook een.

Op de een of andere manier doet de zoekfunctie het hier niet op Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 15:59

Zoek eens op hanentred

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 16:03

oh ok bedankt OK dan! Had er nog nooit van gehoord Bloos!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 16:12

Ik heb er e.a.a. over gelezen en vermoed dat dit het is. Daarom staat het paard misschien achter niet op ijzers denk ik en de stand van de benen is ook wel een beetje apart. Denk dat dit er op de keuring wel uit zal komen en de prijs wel zal drukken. Maar denk niet dat ik het dier neem weet niet waarom maar voor mijn gevoel zit het niet lekker. De een zegt dat het geen kwaad kan de ander zegt wel degelijk op lange termijn. Ik wil een paard wat lang mee kan als het mee zit.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 17:05

Ik dacht ook gelijk aan een krampentrekker, maar daarvoor zou ik em toch nog eens 'proberen'.

Wat je nu beschrijft kan het ook zijn dat bij het hoevenkrabben hij zijn been uitrekte (doet die van mij ook wel es.. s'morgens dan, als ie geslapen heeft Haha! ) en met de peesbeschermer omdoen kan et natuurlijk zijn dat ie daarop z'n been omhoog trekt, zie je wel vaker als men beenbescherming omdoet.
Als het een krampentrekker is, zou hij het vaker moeten doen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 20:11

de vorige keer is het mij niet opgevallen maar toen was de eigenaar aan het poetsen toen ik aankwam. Ik ga de dag van de keuring (ergens volgende week) goed opletten en het been nog een keer opnemen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:39

Ik denk dat het wel eens toeval kan zijn,
mijn paarden rekken zich ook regelmatig even lekker uit tijdens het poetsen. Ozep en Mennelt staan vaak bij het van stal halen na drie passen even stil om allebei de benen eens even lekker naar achteren te strekken.
Verder is Ozep ook een paard wat de eerste 2 stappen altijd even extra buigt in de sprongen als hij achterbeenbeschermers omheeft. Terwijl hij die al 3 jaar lang, altijd tijdens het werk draagt.

Maar wel goed om er op te letten ik zou het inderdaad eens even testen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 21:44

Ben zo achterdochtig geworden Bloos . Ben al bij meerdere paarden wezen kijken en let echt overal op. Heb bij mijn vorige paarden ook al e.e.a. meegemaakt en ben best wel huiverig. Mijn 1e paard was 2 weken na de keuring al kreupel en heb ik maar 1 1/2 jaar mogen hebben en 2e paard ook maar 1 jaar mogen hebben. Nu heb ik zorro al 5 jaar en hoop dat zijn opvolger ook gezond oud kan worden.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:47

Je moet de VA die de keuring doet informeren naar je bezichtigingen. Zo kan hij er extra op letten en strenger keuren. Hij zal er dan nog meer op letten en mss extra proeven gaan doen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:36

Als het paard je verder helemaal bevalt gewoon nog eens gaan kijken, en kijken of hij het zonder beschermers ook doet.
Jordy wil ook nog wel eens bij het hoeven krabben zijn achterbeen helemaal naar achteren strekken, of gewoon bij het poetsen. Achterbenen extra optrekken doet hij ook, alleen als hij strijklappen of bandages omheeft even de eerste 2/3 stappen. Met transportbeschermers wil je hem helemaal niet zien lopen, terwijl hij die dingen toch echt gewend is...

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Sultan
Berichten: 5
Geregistreerd: 20-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 22:38

he vetje ben je toch gegaan?
Ik dacht ik hoor maar niks dus ik dacht die wacht nog ff
En rekte het paard zijn been niet uit?
Whis tilt haar benen ook heel hoog op met beenbescherming de eerste stap!
Maar dit moet je toch ook voelen onder de man?
En laat haar keuren door een eigen gekozen veearts en niet door hun veearts!

Whisper en Shadow

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 08:10

Het kan zijn dat ze het niet uit een klinische keuring halen ook niet uit een rontologische keuring. Het is nl. een tic en geen echte manco. Dus meer een schoonheidsfoutje.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 09:03

Sultan schreef:
he vetje ben je toch gegaan?
Ik dacht ik hoor maar niks dus ik dacht die wacht nog ff
En rekte het paard zijn been niet uit?
Whis tilt haar benen ook heel hoog op met beenbescherming de eerste stap!
Maar dit moet je toch ook voelen onder de man?
En laat haar keuren door een eigen gekozen veearts en niet door hun veearts!

Op het laatste moment toch besloten om nog een keer te gaan kijken. Wou het eerst tot na de 23e laten wachten.
Laat het paard keuren in Bodegraven.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:31

Dat strekken onder het uitkrabben doet Milka ook.
Milka rekt zich dan gewoon uit.

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 10:41

Op zich zou het inderdaad uitrekken kunnen zijn geweest met het poetsen. Het paard kwam net van stal.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 10:41

Dat uitstrekken komt vaker voor.

Mijn paard stapt altijd met de strijklappen hoger weg. Ik doe ze ook vaak strakker dan lappen. Maar mocht hij het ook tijdens het rijden doen dan is de kans groot dat het een hanetred is.

...Dreaming with my eye's wide open...

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 11:34

Tijdens het rijden heb ik eigenlijk niets gemerkt. Maar goed ik heb pas 2 x op het paard gereden.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 13:25

kan ook zijn dat ie slappe kniebanden heeft !

een paard word hierdoor niet afgekeurd... wat jou dus verplicht om de keuring te betalen als ie godgekeurd word!!
heb je het tegen de huidige eigenaars gezegt??
het is een schoonheidsfoutje, maar IMO wel prijsbepalend !!

ben je wel zo verstandig om hem ook rontchenologisch te laten keuren ???
wel doen hoor meis !!
alleen een klinische keuring zegt nog niets !
tegenwoordig gewoon helemaal allround keuren !!

en nu dus de eigenaar bellen wat betrefd dat kramptrekken !
want als je m dalijk laat keuren, en je neemt m toch niet vanwege dat mankement, dan ben je verplicht bij goedkeuring de veearts te betalen
en heb je nog geen paard!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 21:12

Ze beld mij vandaag nog als het goed is om het keuren af te spreken. Ik keur ze in eerste instantie alleen op de kliniek zonder foto's. Het paard is niet duurder dan € 4000.00 en gaat uitgebreid de verzekering in. Weet het het kan je een hoop verdriet besparen foto's maar vind € 450.00 erg veel geld. Als de arts maar enige twijfel heeft bij een bepaald been of hoefje ofzo dan neem ik het paard denk ik sowieso niet ga ik ook geen foto's aan uitgeven. Ik laat het paard op de kliniek in Bodegraven keuren die zijn heel precies met keuren en heb er alle vertrouwen in.

Ik heb nog niet gezegd dat ik het paard met zekerheid koop omdat zorro pas de 23e weg gaat. Je weet maar nooit natuurlijk straks zit ik met 2 paarden en 1 stal. Ik ga de eigenaren als ik ze weer zie vragen over de benen of ze inderdaad wel vaker trekt met het achterbeen/benen. Het kan ook gewoon uitrekken geweest zijn maar dan hoor ik het van hun en idd dan kan ik nog beslissen niet te keuren eventueel of de prijs laten zakken van het paard. Ik heb al vernomen van ze dat ze niet goed kan springen, niet goed tegen het geluid van spuitbussen kan en dat ze niet makkelijk te laden is dus daar zijn ze wel eerlijk in dus denk over dit ook wel. Denk dat ik onder het mom van hoeven krabben het been nog wel even hoog optil om nog een keer te kijken of ze het weer doet.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:57

450 euro is geen geld als je er dan al achter komt dat ze HKO heeft of n flinke ocd of spat

meiske er lopen zoveel rotte paarden rond, dat wil je niet weten !
en ik weet, het hoeft er niet uit te komen, maar tis een keer een smak geld , en dan heb je meer zekerheid
ook bij eventuele verkoop
bijna iedereen wil zijn paarden tegenwoordig gekeurd hebben bij aankoop
en terecht !!
dus wat is dan wijsheid?
je zegt zelf dat je hem eigenlijk duur vind voor een paardz onder papieren
hij is lastig met laaien en hij kan niet springen , en heeft ook waarschijnlijk nog en trekje in zijn achterbeen....
dan zou ik toch de prijs flink omlaag halen !!
en voor dat geld wat je dan minder moet betalen, zou ik hem rontchenologisch laten keuren !

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 11:51

twijfel nog steeds over die keuring. Wou inderdaad een stuk van de prijs afhalen door die 'foutjes' maar dat geld kan ik hard gebruiken voor zadel, peesbeschermers enzo. Had niet verwacht dat zorro weg zou gaan (dacht niet dat hij aan de beurt zou komen) dus heb niet zo gek veel gespaard. Ook ga ik op mijzelf wonen en ben het huis momenteel aan het inrichten. Dus ik dacht doe gewoon een klinische keuring en dan de meeste uitgebreide ziektenkostenverzekering dan kom ik er ook wel. Ook gaat de stalling duurder worden stond voor € 113.25 dat word nu € 217.00. Weet wel als ik weer een probleempaard koop dat er een stuk emotie meespeeld maar denk dat ik het ga gokken. Mocht er tijdens de klinische keuring enige onzekerheid bestaan over een beenstand of hoef of iets in die richting dan neem ik het paard niet. Ook al vind ik haar zo leuk. Ga ik gewoon rustig verder kijken.
Bij het paard kon ik 2 merkzadels/hoofstellen en 5 dekens bijkopen dat wou ik hebben voor die 'missers'. Het paard is een 12 jarige merrie, zonder papier bij de vorige eigenaren (2 jaar geleden) m-gelopen. Vraagprijs € 4500.00 maar kon nog een stuk vanaf zeiden ze. Ik zal het topic wat ik pas gestart ben er even bijzoeken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Guusje17, Mariett en 91 bezoekers