Dunne mest en dikke benen...

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Nouvel

Dunne mest en dikke benen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 15:23

Mijn paard heeft al een paar dagen wat dunne mest.
Nou was ik gisteren op wedstrijd en toen liep ze dus echt min of meer leeg! Steeds staart omhoog en weer een druppeltje eruit geperst, 's avonds zat het in haar stal ook tegen de muren, in haar staart, overal... bah!

Vanmorgen waren de hopen nog erg dun, maar het zat gelukkig niet meer overal op en aangesmeerd...
Wel had ze nu opeens dikke benen, achter echt dik en voor een beetje opgelopen.

Ik heb 'r beentjes afgespoten en m'n wedstrijd vandaag maar afgezegd.

Ze heeft gelukkig geen koorts en ze eet goed.

Iemand enig idee wat het kan zijn en vinden jullie dat ik morgen de veearts al moet bellen als het nog niet minder is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 15:53

zou er niet te lang mee wachten, met deze temperaturen drogen ze snel uit als ze door diarree veel vocht verliezen

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:15

Controleer je paard goed op wormen en koorts, als ze verder een gezonde indruk maakt, kan het zijn ze last heeft vd hitte paardendarmen kunnen door tempr verschillen aardig van slag raken en wellicht houdt ze vocht vast doore de warmte, net zoalsbij veel mensen op dit moment het geval is.

Vertrouw je het niet of merk je dat je paard anders dan normaal is twijfel dan niet met het bellen naar de DA, want diarree kan met dit weertype ook schadelijk zijn omdat ze redelijk veel vocht verliest.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 16:25

Koorts heeft ze gelukkig niet.
Wat die wormen betreft, ik zat ook al te denken om haar morgen een wormenkuur te geven.
Maar zou dat geen kwaad kunnen als ze al aan de dunne zijn?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:22

Een paard bij ons op stal is altijd wat aan de dunne bij hoge temperaturen, tijdens een hittegolf, of wanneer hij een te warme deken om heeft. En benen die vocht vasthouden hebben veel meer paarden wanneer het warm is. Dit vocht is wel weg wanneer je een kleine 10 minuten hebt gelopen met ze, het liefst op het harde.
Maar de oorzaak kan natuurlijk bij veel meer dingen liggen, ik zou inderdaad even een veearts raadplegen. Beter 10 keer te vaak, dan 1 keer te weinig.

instructie bij 'probleem'paarden omg. Amsterdam/Utrecht Klik hier voor informatie! of via PB

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:25

Nouvel schreef:
Koorts heeft ze gelukkig niet.
Wat die wormen betreft, ik zat ook al te denken om haar morgen een wormenkuur te geven.
Maar zou dat geen kwaad kunnen als ze al aan de dunne zijn?

Wordt ze wel ontwormd? Het liefst met alle paarden van stal tegelijk. Het is niet goed om zomaar even een wormenkuurtje te geven. Hier moet regelmaat inzitten. En wanneer ze goed ontwormd wordt is het slecht om een wormenkuur te veel te geven (tussendoor zegmaar).
Laatst bijgewerkt door Locanda op 08-08-04 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

instructie bij 'probleem'paarden omg. Amsterdam/Utrecht Klik hier voor informatie! of via PB

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 21:25

Ze heeft de hele middag tot een uur of 8 los gestaan en daarna heb ik nog zo'n 20 min. met haar aan de hand gestapt.
Haar voorbenen waren wel dunner, bijna zoals ze horen te zijn, haar achterbenen werden niet dunner...

Ze had nog steeds geen koorts gelukkig, ze was wel een beetje duf, maar ja, wie niet met die warmte...

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 21:27

Naja, het wordt Dinsdag als het goed is weer koeler, dus alleen Maandag nog die hitte. En als er verder niks anders aan haar te merken is..
Wanneer het Dinsdag niet verbeterd zeker een VA bellen.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 15:45

Slechte eiwitvertering zou het kunnen zijn. Dan kunnen ze zowel dikke benen al diarree krijgen wanneer ze te veel eiwit binnen krijgen. Je zou het kunnen proberen door ze een paar dagen niet op de wei te doen en alleen hooi te voeren (wel genoeg!!) als beide symptomen dan minder worden is de kans groot dat het hier wat mee te maken heeft en kun je een (natuurlijk) middel gaan geven wat de eiwitvertering optimaliseert

Fila Hilde- Voice X Amati drachtig van Don Cremello du Bois (04-04-2016) NRPS
Zarcillera - Zeyel X Bizarro XIV drachtig van Jalisco Larios (28-03-2016) PRE

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 22:01

We zijn nu bijna een week verder en haar benen zijn bijna weer normaal. De mest is ook wat dikker, maar nog lang niet zoals die moet zijn.

Van de week heb ik twee keer de veearts gebeld, ik moest het eerst aankijken, veel stro geven en weinig kuil en krachtvoer (in de wei staat ze niet...) en een wormenkuur geven.

Toen ik aangaf dat er wat verbetering inzat halverwege de week moest haar de kans geven zelf verder te herstellen.

Nu zijn we toch alweer wat daagjes verder en is het dus nog niet helemaal goed, en ik vind haar ook nog wat mat, met rijden is ze slecht voorwaarts (al vraag ik weinig nu).

Zal ik nog even een paar dagen afwachten of het verbetert nu het koeler is en anders van de week de veearts maar weer bellen???

Ik heb zelf het idee als het van de week niet beter is dan dit het misschien een bacterie is ofzo...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 10:55

Ik zou het inderdaad nog even aankijken. Als het aan kuil lag of aan wormen zal het ook even duren voordat het uit het lichaam is . En zodra je twijfelt/verergerd of het te lang duurd dan zou ik inderdaad nog een keer bellen want dan kan het een bacterie zijn. Dit kan heel hardnekkig zijn mijn oudje was ook een keer heel lang aan de diarree voordat het stopt met behulp van medicijnen. Ik kreeg toen zakjes poeder (program) die de bacterieen doodde en toen stopte het pas. succes

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie